Στο πλαίσιο των ΚΕ΄ Παυλείων, την Δευτέρα 3 Ιουνίου το
πρωί πραγματοποιήθηκε στον Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και
Παύλου Κυμίνων, η καθιερωμένη ημερίδα για τις πρεσβυτέρες και τις
μητέρες των κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και
Καμπανίας, που φέτος είχε τον τίτλο «Διακόνισσες της Εκκλησίας».
Το
πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ.
Παντελεήμων χοροστάτησε στον Όρθρο, στην Θεία Λειτουργία και κήρυξε τον
θείο λόγο.
Μετά
την Θεία Λειτουργία ακολούθησαν οι εργασίες της ημερίδος κατά την οποία
μίλησαν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, η οικονομολόγος και συγγραφέας κ. Σταματία Πάπιστα- Καραγεωργίου η οποία ανέπτυξε το θέμα : «Ανδρεία γυναίκα», η Πρεσβυτέρα κ. Νικολέτα Αιγίδου, η οποία ανέπτυξε το θέμα «Η συνοδοιπορία της πρεσβυτέρας με τον λειτουργό του Υψίστου» καθώς και ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμ. Νεκτάριος Λασκαρίδης.
Ο
Σεβασμιώτατος στο τέλος απένειμε τα αναμνηστικά των ΚΕ΄ Παυλείων στους
ομιλητές και στον Προϊστάμενο του Ιερού Ναού Πρωτοπρεσβύτερο π. Χρήστο
Αιγίδη, τον οποίο και ευχαρίστησε για την φιλοξενία.
Την εκδήλωση παρουσίασε ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Νεκτάριος Σαββίδης.
Μετά το πέρας της ημερίδας προσεφέρθη γεύμα.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στην Θεία Λειτουργία :
«Καί
τινες ἐξ αὐτῶν ἐπείσθησαν καί προσεκληρώθησαν τῷ Παύλῳ καί τῷ Σίλα, τῶν
τε σεβομένων Ἑλλήνων πλῆθος πολύ καί γυναῖκες τῶν πρώτων οὐκ ὀλίγαι».
Τήν
ἄφιξη καί τό κήρυγμα τοῦ ἀποστόλου Παύλου στή Θεσσαλονίκη μᾶς
περιέγραψε τό σημερινό ἀνάγνωσμα ἀπό τίς Πράξεις τῶν ἀποστόλων.
Ὁ
Παῦλος ἔφθασε στήν πόλη ἀπό τούς Φιλίππους, καί κήρυξε κατά τή
συνήθειά του ἐπί τρία Σάββατα στήν ἑβραϊκή συναγωγή, ἑρμηνεύοντας τίς
Γραφές, πού προανήγγειλαν τή γέννηση, τά πάθη καί τήν ἀνάσταση τοῦ
Χριστοῦ.
Καί
ἐνῶ, ὅπως σημειώνει ὁ εὐαγγελιστής Λουκᾶς, ἀπό τούς Ἰουδαίους πού
ἄκουσαν τό κήρυγμά του κάποιοι μόνο πίστευσαν καί τόν ἀκολούθησαν, ἀπό
τούς προσηλύτους Ἕλληνες πίστευσε «πλῆθος πολύ» καί ἀκόμη μεγάλος
ἀριθμός γυναικῶν ἀπό τήν ἀνώτερη τάξη.
Δέν
εἶναι ἡ πρώτη φορά κατά τήν ὁποία ὁ εὐαγγελιστής Λουκᾶς ἀναφέρεται
ξεχωριστά στίς γυναῖκες πού ἀκοῦν τό κήρυγμα τοῦ ἀποστόλου Παύλου καί
πιστεύουν στόν Χριστό. Ἄν διαβάσει κανείς τίς Πράξεις τῶν ἀποστόλων θά
τίς συναντήσει πολλές φορές. Στούς Φιλίππους ἡ πρώτη πού πίστευσε ἦταν ἡ
πορφυροπῶλις Λυδία, στήν Ἀθήνα ἡ Δάμαρις, στή Θεσσαλονίκη καί στή
Βέροια πολλές «τῶν πρώτων» καί «τῶν εὐσχημόνων» γυναικῶν.
Καί
εἶναι πράγματι ἐντυπωσιακή ἡ ἰδιαίτερη ἀναφορά στίς γυναῖκες πού
πιστεύουν στό κήρυγμα τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύλου, στίς
γυναῖκες πού συνεχίζουν τήν παράδοση τῶν πιστῶν μαθητριῶν τοῦ Χριστοῦ,
οἱ ὁποῖες τόν ἀκολούθησαν στά τρία χρόνια τῆς ἐπιγείου ζωῆς του, ὅπου
καί ἄν πήγαινε καί δέν τόν ἐγκατέλειψαν οὔτε καί στήν ὥρα τῆς ὀδύνης
τοῦ Σταυροῦ, οὔτε ἀκόμη καί ὅταν ἔκειτο νεκρός καί ἄπνους στόν τάφο τοῦ
Ἰωσήφ.
Καί
εἶναι ἐντυπωσιακό, γιατί οἱ γυναῖκες τήν ἐποχή ἐκείνη δέν εἶχαν τή
θέση πού ἔχουν σήμερα. Ἡ δράση τους περιοριζόταν στό σπίτι καί ἡ
παρουσία τους στή δημόσια ζωή ἦταν ἀνύπαρκτη καί συχνά κατακριτέα. Γι᾽
αὐτό καί ἀξίζουν ἰδιαίτερης μνείας αὐτές οἱ γυναῖκες πού τολμοῦν καί
ὑπερβαίνουν τά στερεότυπα τῆς ἐποχῆς τους, πού ἔχουν τό θάρρος καί τό
ψυχικό σθένος νά ἀποφασίζουν γιά τή ζωή τους, νά ἀποφασίζουν νά
πιστεύσουν σέ κάτι τό ὁποῖο εἶναι ξένο καί ἄγνωστο στήν κοινωνία μέσα
στήν ὁποία ζοῦν.
«Οἱ
γυναῖκες ἔχουν ἕναν δικό τους τρόπο νά πιστεύουν», γράφει ὁ ἅγιος
Λουκᾶς, ἀρχιεπίσκοπος Συμφερουπόλεως. «Εἶναι πιό εὐαίσθητες καί
πιστεύουν μέ τήν καρδιά, σέ ἀντίθεση μέ τούς ἄνδρες πού πιστεύουν μέ τό
μυαλό. Καί μέ τήν καρδιά προσεγγίζεται τό πιό σημαντικό, αὐτό τό
ὁποῖο δέν μπορεῖ νά κατανοήσει τό μυαλό. Ἡ καρδιά», συνεχίζει ὁ ἅγιος,
εἶναι τό ὄργανο τῆς ἀνωτάτης γνώσεώς μας καί τῆς ἐπικοινωνίας μας μέ
τόν Θεό, καί ἡ γυναικεία καρδιά σέ πολύ μεγάλο βαθμό κατέχει αὐτή τήν
ἱκανότητα».
Γι᾽
αὐτό καί ὄχι μόνο ὁ Χριστός ἐμπιστεύθηκε τίς γυναῖκες μαθήτριές του
καί ἐμφανίσθηκε πρῶτα σέ αὐτές μετά τήν Ἀνάστασή του καί ὕστερα στούς
ἀποστόλους, ἀλλά καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος δίδει ἰδιαίτερη σημασία
στίς γυναῖκες πού πιστεύουν στό κήρυγμά του καί κάποιες ἀπό αὐτές
γίνονται συνεργοί στό ἔργο του, καί τίς μνημονεύει μέ πολλή ἀγάπη στίς
ἐπιστολές του.
Ἀλλά
καί οἱ γυναῖκες πιστεύουν στόν Χριστό, γιατί βρίσκουν στό κήρυγμα τοῦ
εὐαγγελίου τήν πραγματική τους θέση. Βγαίνουν ἀπό τό περιθώριο στό
ὁποῖο τίς κρατοῦσαν ἀποκλεισμένες οἱ νόμοι καί ἡ κοινωνία τῆς ἐποχῆς
τους, ἀπολαμβάνουν ἰσότιμη θέση μέ τούς ἄνδρες, ἐφόσον, ὅπως
διακηρύσσει ὁ ἀπόστολος Παῦλος «οὐκ ἔνι ἄρσεν καί θῆλυ … πάντες γάρ
ἡμεῖς ἕν ἐσμέν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ, καί ἔχουν τή δυνατότητα νά
δραστηριοποιοῦνται καί νά προσφέρουν στό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας τοῦ
Χριστοῦ.
Ἡ
προσέλκυση τῶν γυναικῶν στήν πίστη τοῦ Χριστοῦ καί στόν λόγο τῶν
ἀποστόλων δέν εἶναι ὅμως σημαντική μόνο γιά τίς γυναῖκες, εἶναι
σημαντική καί γιά τή διάδοση τοῦ εὐαγγελίου, γιατί οἱ γυναῖκες καί ἡ
πίστη τους δροῦν διαφορετικά, δροῦν πολλαπλασιαστικά μέσα στήν
οἰκογένεια καί στήν κοινωνία, ὅπου μέ τόν δικό τους πειστικό τρόπο
μποροῦν νά μεταδώσουν εὐκολότερα τό εὐαγγέλιο καί τήν πίστη στόν
Χριστό.
Καί
αὐτό τόν ρόλο τους ἀναγνωρίζοντας καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀλλά καί ὁ
εὐαγγελιστής Λουκᾶς, δέν παραλείπουν νά ἀναφέρονται στίς γυναῖκες πού
πιστεύουν στό κήρυγμα καί ἀκολουθοῦν τόν πρωτοκορυφαῖο ἀπόστολο.
Τίς ἀναφέρουν ὅμως καί γιά ἕναν ἀκόμη λόγο: Γιατί αὐτές οἱ γυναῖκες,
οἱ ὁποῖες ὑπερβαίνοντας τούς κανόνες καί τίς δεσμεύσεις τῆς ἐποχῆς
τους πίστευσαν στόν Χριστό, ἀποτελοῦν πρότυπο γιά τίς γυναῖκες κάθε
ἐποχῆς, γιατί κάθε ἐποχή, καί ἰδιαιτέρως ἡ σημερινή, χρειάζεται γυναῖκες
πού διαθέτουν πίστη θαρραλέα καί τολμηρή, ἀλλά καί γιατί καί ἡ
Ἐκκλησία μας τίς χρειάζεται καί σήμερα γιά νά συνεχίσει τό ἔργο της, τό
ἔργο τοῦ εὐαγγελισμοῦ καί τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων. Καί εἶναι μεγάλη
τιμή καί εὐλογία γιά ὅσες ἀκολουθοῦν τό παράδειγμά τους καί τίς
μιμοῦνται στή ζωή τους.
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στην Ημερίδα :
Ἀποτελεῖ
μεγάλη εὐλογία γιά τήν Ἱερά Μητρόπολή μας τό γεγονός ὅτι μέ τή χάρη
τοῦ Θεοῦ ἑορτάζουμε τό ἀργυρό ἰωβηλαῖο τῶν Παυλείων, ἑορτάζουμε τά 25
χρόνια ἀπό τήν καθιέρωση αὐτοῦ τοῦ κύκλου ποικίλων ἐκδηλώσεων πού
πραγματοποιοῦνται κάθε Ἰούνιο στήν Ἱερά μας Μητρόπολη καί εἶναι
ἀφιερωμένες στή σεπτή καί ἁγία μορφή τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου
Παύλου, τοῦ ἱδρυτοῦ τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας.
Σκοπός
τῶν Παυλείων, ὅπως ἔχουμε πεῖ πολλές φορές, εἶναι νά τιμήσουμε τόν μέγα
ἀπόστολο Παῦλο, πού ἦρθε μέχρις ἐδῶ, μέχρι τή Βέροια καί κήρυξε τό
Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ, ἐλευθερώνοντάς μας ἀπό τήν πλάνη τῶν εἰδώλων
καί κάνοντάς μας διά τῆς πίστεως καί τοῦ ἁγίου βαπτίσματος μέλη τοῦ
μυστικοῦ σώματος τοῦ Χριστοῦ, μέλη τῆς Ἐκκλησίας του.
Συγχρόνως
ὅμως μᾶς δίδεται ἡ εὐκαιρία νά προβάλλουμε μέσα ἀπό τίς διάφορες
ἐκδηλώσεις καί ἀνάλογα μέ τό θέμα στό ὁποῖο κάθε φορά ἐπικεντρώνουμε
τήν προσοχή μας τή διδασκαλία τοῦ οὐρανοβάμονος ἀποστόλου Παύλου, πού
εἶναι πάντοτε ἐπίκαιρη καί δίδει ἀπαντήσεις σέ ὅλα τά ζητήματα πού
ἀπασχολοῦν τόν σύγχρονο ἄνθρωπο.
Γιά
τά φετινά ΚΕ´ Παύλεια ἐπιλέξαμε ἕνα θέμα ἐξαιρετικά ἐνδιαφέρον. Καί
αὐτό εἶναι «Ἡ διακονία τῆς Ἐκκλησίας». Στό πλαίσιο αὐτοῦ τοῦ θέματος
ἐντάσσεται καί τό θέμα τῆς σημερινῆς Ἡμερίδας τῶν πρεσβυτερῶν καί
μητέρων κληρικῶν μέ τήν ὁποία ἐγκαινιάζουμε, ὅπως πάντα σχεδόν, τή
σειρά τῶν Ἡμερίδων τῶν φετινῶν Παυλείων.
Τό
θέμα τῆς διακονίας τῆς Ἐκκλησίας ἔχει μία διττή σημασία. Ἀφενός
σημαίνει τή διακονία μέσα στήν Ἐκκλησία καί ἀφετέρου τή διακονία πού
προσφέρει ἡ Ἐκκλησία στόν κόσμο. Καί στίς δύο ὅμως περιπτώσεις ἡ
διακονία εἶναι τό βασικό ζητούμενο.
Ἡ
ἔννοια τῆς διακονίας εἶναι σχεδόν ἄγνωστη στόν ἐκτός Χριστιανισμοῦ
κόσμο. Γιατί ἡ διακονία εἶναι ἡ πρακτική ἐφαρμογή τῆς ἀγάπης καί τῆς
ταπεινοφροσύνης, δύο ἀρετῶν πού δέν ὑπάρχουν καί δέν μποροῦν νά γίνουν
κατανοητές στόν ἄνθρωπο πού διακατέχεται ἀπό ἐγωισμό, πού ἐμμένει στή
διεκδίκηση τοῦ δικοῦ τουτ συμφέροντος, πού ἐπιδιώκει ὅ,τι εἶναι καλό
ἀποκλειστικά γιά τόν ἴδιο, ἄρα δέν ὑφίσταται ἐκτός τῆς Ἐκκλησίας.
Βεβαίως,
διάκονοι τῆς Ἐκκλησίας εἶναι πρωτίστως οἱ κληρικοί. Σεῖς ὅμως, οἱ
πρεσβυτέρες καί οἱ μητέρες τῶν κληρικῶν μας, εἶσθε ἀπό τή θέση σας καί
τή σχέση σας μέ τούς κληρικούς οἱ πιό στενοί συνεργάτες τους, ἐφόσον μέ
τό ἔργο καί μέ τή δράση σας, μέ τή στάση σας καί τή συμπεριφορά σας
στηρίζεται τούς ἱερεῖς συζύγους σας ἤ τούς ἱερεῖς παιδιά σας, καί
βαστάζετε καί σεῖς μέ τόν τρόπο αὐτό ἕνα μέρος τοῦ βάρους τῆς
ἐκκλησιαστικῆς τους διακονίας, συμβάλλοντας στό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας
ὡς διακόνισσες.
Στή
διακονία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ὑπῆρχαν πάντοτε γυναῖκες
συνεργάτιδες. Δέν τίς γνωρίζουμε ὅλες, μερικές ὅμως παρέμειναν
φωτεινά παραδείγματα διακονίας στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας, καθώς τά
ὀνόματά τους μνημονεύονται στίς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων καί στίς
ἐπιστολές τους. Δορκάς, Πρίσκιλλα, Μαρία, Τρύφαινα, Τρυφῶσα,
Ἰουλία, Φοίβη εἶναι κάποιες ἀπό τίς διακόνισσες τῆς πρώτης
χριστιανικῆς Ἐκκλησίας.
Τό
ἔργο τους δέν διαφημίσθηκε ποτέ, οὔτε ποτέ μάθαμε τί ἀκριβῶς ἔκαναν καί
πῶς βοηθοῦσαν τούς ἀποστόλους. Ἡ ἀναφορά τους ὅμως στίς Πράξεις τῶν
ἀποστόλων καί στίς ἐπιστολές τοῦ ἀποστόλου Παύλου, ὁ ὁποῖος συχνά
ἐκφράζει τήν ἀγάπη του καί τήν εὐγνωμοσύνη του πρός αὐτές, ἀποδεικνύει
τή σημασία πού εἶχε ἡ προσφορά τους στό ἔργο τῆς νεοσύστατης
Ἐκκλησίας, μιά προσφορά πού ἦταν προσφορά ἀνιδιοτελής καί δέν εἶχε
σκοπό τήν προβολή τῶν ἰδίων ἀλλά τή δόξα τοῦ Θεοῦ.
Ἡ
συμβολή ὅμως τῶν γυναικῶν στό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας δέν σταμάτησε
σ᾽αὐτές τίς ἁγίες γυναῖκες, οὔτε περιορίσθηκε στήν ἐποχή πού ἦταν σέ
χρήση ὁ θεσμός τῆς διακονίσσης, ὁ ὁποῖος ἔχει ἀτονίσει στίς ἡμέρες
μας.
῾Η
Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ στηριζόταν καί στηρίζεται πάντοτε στίς γυναῖκες.
Μπορεῖ οἱ γυναῖκες νά ἔχουν ἕνα διαφορετικό ρόλο καί μιά διαφορετική
ἀποστολή μέσα στήν Ἐκκλησία ἀπό τούς ἄνδρες, γιατί εἶναι διαφορετική
ἡ φύση καί ἡ ἰδιοσυγκρασία τους, εἶναι ὅμως πάντοτε παροῦσες καί
ἀπαραίτητες στή διακονία τῆς Ἐκκλησίας ἀκριβῶς χάρη στήν
ἰδιαιτερότητα αὐτή τῆς φύσεως καί τῆς προσωπικότητός τους.
Καί
ἡ ἰδιαιτέροτητα αὐτή τῆς γυναικείας φύσεως ἔχει τρία χαρακτηριστικά
γνωρίσματα: τό ἕνα εἶναι ἡ ἀγάπη, τό δεύτερο ἡ εὐαισθησία καί τό
τρίτο ἡ ὑπομονή.
Διακονία,
ὅπως ἤδη εἶπα, χωρίς ἀγάπη δέν μπορεῖ οὔτε νά νοηθεῖ οὔτε νά ὑπάρξει,
γιατί ἡ ἀγάπη εἶναι ἡ πεμπτουσία καί ἡ κινητήριος δύναμη τῆς
διακονίας. Διακονῶ σημαίνει θέτω τόν ἑαυτό μου στήν ὑπηρεσία τοῦ
ἄλλου, χωρίς νά ὑπολογίζω τίποτε ἄλλο παρά μόνο τό ὄφελος καί τό
συμφέρον τοῦ διακονουμένου. Διακονῶ σημαίνει θέτω τόν ἑαυτό μου σέ
δεύτερη μοίρα προκειμένου νά βοηθήσω τόν ἀδελφό μου. Διακονῶ σημαίνει
σπεύδω νά προσφέρω τή βοήθειά μου στόν πλησίον μου πού τήν ἔχει ἀνάγκη,
χωρίς νά ὑπολογίζω τί μοῦ κοστίζει αὐτό. Διακονία σημαίνει εἶμαι
διαθέσιμος πάντοτε νά προσφέρω στόν Χριστό, στήν Ἐκκλησία, στούς
ἀδελφούς τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ
ἔλλειψη ἀγάπης κάνει τόν ἄνθρωπο ἀδιάφορο γιά τόν ἀδελφό του καί
ἀσυγκίνητο γιά τίς ἀνάγκες του. Ἡ ἔλλειψη ἀγάπης δέν μπορεῖ νά
ἐπιτρέψει τόν ἄνθρωπο νά ἀσχοληθεῖ μέ κάτι πού δέν τόν ἀφορᾶ. Τόν κάνει
ψυχρό, κλειστό στόν ἑαυτό του, ἀφοσιωμένο ἀποκλειστικά στά θέματα πού
τόν ἀπασχολοῦν.
Ἀντίθετα
ὁ ἄνθρωπος πού ἔχει ἀγάπη εὔκολα καί δαπανᾶ καί δαπανᾶται γιά τόν
ἀδελφό του, καί καθίσταται μέ τόν τρόπο αὐτό «σκεῦος εὔχρηστον εἰς
διακονίαν», διάκονος ἀληθινός τοῦ Χριστοῦ ὁ ὁποῖος «οὐκ ἦλθε
διακονηθῆναι ἀλλά διακονῆσαι καί δοῦναι τήν ψυχήν αὐτοῦ λύτρον ἀντί
πολλῶν».
Τό
δεύτερο χαρακτηριστικό τῆς γυναικείας φύσεως πού, ὅπως εἶπα,
συμβάλλει στή διακονία της μέσα στήν Ἐκκλησία, εἶναι ἡ εὐαισθησία.
Ὁ
Θεός τή χάρισε σέ σᾶς τίς γυναῖκες, γιά νά ἀνταποκρίνεσθε στήν
ἀποστολή σας ὡς σύζυγοι καί κυρίως ὡς μητέρες. Ἀλλά αὐτή ἀκριβῶς ἡ
εὐαισθησία εἶναι πολύτιμη καί γιά τό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας. Γιατί ἐσεῖς,
οἱ γυναῖκες, μπορεῖτε νά ἀντιληφθεῖτε μέ μεγαλύτερη εὐκολία ποιός
ἔχει πρόβλημα καί ποιός ἔχει ἀνάγκη, καί ἔχετε τόν τρόπο νά τόν
πλησιάσετε διακριτικά καί μέ ἐχεμύθεια γιά νά τόν βοηθήσετε χωρίς νά
θίξετε, χωρίς νά πληγώσετε, χωρίς νά φέρετε σέ ἀμηχανία ἤ σέ δύσκολη
θέση αὐτόν πού ἔχει ἀνάγκη βοηθείας ἤ συμπαραστάσεως. Γιατί ἡ
διακονία χρειάζεται τέχνη, χρειάζεται διακριτική συμπεριφορά,
χρειάζεται νά μπορεῖ κανείς νά ἀνιχνεύει καί νά διαισθάνεται τήν ἀνάγκη
τοῦ ἀδελφοῦ του καί νά σπεύδει σέ βοήθειά του χωρίς τυμπανοκρουσίες
καί χωρίς θόρυβο.
Καί
αὐτό μπορεῖτε νά τό κάνετε ἐσεῖς οἱ γυναῖκες καλύτερα ἀπό κάθε ἄλλον
μέσα στήν Ἐκκλησία. Καί πολύ περισσότερο μπορεῖτε νά τό κάνετε ἐσεῖς οἱ
πρεσβυτέρες ἤ οἱ μητέρες τῶν κληρικῶν μας, οἱ ὁποῖες μέ τήν ἰδιότητά σας
αὐτή βρίσκεσθε ἤδη μέσα στό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας.
Γνωρίζετε
τούς ἀνθρώπους καί τίς ἀνάγκες τους. Γνωρίζετε τά μέσα πού διαθέτει ἤ
μπορεῖ νά διαθέσει ἡ Ἐκκλησία. Μέ τήν ἀγάπη καί τήν εὐαισθησία σας
μπορεῖτε νά ἀνακαλύψετε νέους τρόπους καί νέους δρόμους διακονίας τῶν
ἀνθρώπων μέσα στήν Ἐκκλησία, στηρίζοντας μέ τόν τρόπο αὐτό καί τή
διακονία τῶν ἱερέων συζύγων σας ἤ τῶν ἱερέων παιδιῶν σας.
Διότι
γιά σᾶς, τίς πρεσβυτέρες ἀλλά καί τίς μητέρες τῶν κληρικῶν μας, ἡ
διακονία εἶναι διπλῆ: εἶναι πρῶτον ἡ βοήθεια καί ἡ συμπαράσταση πού
προσφέρετε στούς ἱερεῖς μας οἱ ὁποῖοι τήν ἔχουν ἀνάγκη.
Ἡ
βοήθεια καί ἡ συμπαράσταση αὐτή γιά νά ἔχει νόημα καί οὐσία
προϋποθέτει τήν κατανόηση καί ἀποδοχή τοῦ ρόλου τῆς δικῆς σας διακονίας
δίπλα στούς ἱερεῖς μας, πού εἶναι βοήθεια καί συμπαράσταση ὄχι μόνο
στήν οἰκογενειακή σας ζωή ἀλλά καί στήν ἱερατική του ζωή, στή
λειτουργική καί τήν ἐνοριακή. Γιατί ἡ ἱερωσύνη εἶναι ἕνας σταυρός, εἶναι
ἕνας ζυγός πού μπορεῖ νά εἶναι χρηστός, ἀλλά χρειάζεται προσπάθεια καί
κόπο γιά νά ἀντέξει κανείς καί νά προχωρήσει μαζί του στή ζωή
καλλιεργῶντας τό γεώργιο πού τοῦ ἐμπιστεύθηκε ὁ Θεός.
Καί
γι᾽ αὐτό οἱ ἱερεῖς χρειάζονται καί τή δική σας βοήθεια καί
συμπαράσταση στό ἔργο πού ἐκεῖνοι ἐπιτελοῦν καί στίς δυσκολίες πού καί
ἐκεῖνοι ἀντιμετωπίζουν.
Συγχρόνως
ὅμως ἡ διακονία σας εἶναι καί διακονίας ἀγάπης πρός τούς ἄνθρωπους,
συμμετοχῆς στά ἔργα τῆς φιλανθρωπίας καί τῆς φιλαλληλίας, στηρίξεως τῶν
ἀνθρώπων τῆς ἐνορίας πού προσβλέπουν στήν πρεσβυτέρα καί στή
βοήθειά της.
Τό
τρίτο χαρακτηριστικό εἶναι, ὅπως εἶπα, ἡ ὑπομονή. Ἡ γυναικεία φύση,
καθώς εἶναι προορισμένη ἀπό τόν Θεό γιά νά ἀναλάβει τόν ρόλο τῆς
μητέρας καί νά ἀναθρέψει καί νά παιδαγωγήσει τά παιδιά της, εἶναι
προικισμένη μέ περισσότερη ὑπομονή. Ἄλλωστε καί ἡ εὐαισθησία τῆς
γυναίκας τή διευκολύνει νά ἔχει περισσότερη ὑπομονή, ἡ ὁποία εἶναι
κατά τόν ἀπόστολο Παῦλο τό στοιχεῖο πού πρέπει νά χαρακτηρίζει κάθε
διάκονο τοῦ Χριστοῦ. «Ἀλλ᾽ ἐν παντί συνιστῶντες ἑαυτούς ὡς Θεοῦ
διάκονοι, ἐν ὑπομονῇ πολλῇ, ἐν θλίψεσιν, ἐν ἀνάγκαις, ἐν
στενοχωρίαις, ἐν πληγαῖς», γράφει πρός τούς Κορινθίους.
Καί
τό γράφει, γιατί ἡ ὑπομονή εἶναι ἀναγκαία γιά νά ἀντιμετωπίζει τίς
δυσκολίες πού εἶναι ἀναμενόμενες στό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας, διότι ὁ
ἐχθρός τῆς Ἐκκλησίας ἐπιδιώκει μέ αὐτόν τόν τρόπο νά ἀνακόψει τό ἔργο
τῆς Ἐκκλησίας καί νά ἐμποδίσει τή σωτηρία τῶν ἀνθρώπων. Προσπαθεῖ
ἐπίσης μέ κάθε τρόπο καί μέσο νά κάνει ὅσους ἀγωνίζονται γιά νά ζήσουν
σύμφωνα μέ τό θέλημα καί τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ νά ἀπογοητευθοῦν ἀπό
τίς δυσκολίες καί τά ἐμπόδια καί νά τό ἐγκαταλείψουν. Γι᾽ αὐτό καί
χρειάζεται ὑπομονή καί καρτερία γιά νά δείξουν, ὅσοι διακονοῦν στήν
Ἐκκλησία, καί τή σταθερότητα τους στό ἔργο τοῦ Θεοῦ ἀλλά καί τήν
ἐμπιστοσύνη τους στήν ἀγάπη του, ὥστε νά ἀνταπεξέλθουν μέ τή χάρη τοῦ
Θεοῦ στίς ἀντιξοότητες καί τούς πειρασμούς.
Μέ
τήν ὑπομονή, ἄλλωστε, δείχνουν στούς ἀνθρώπους πού παρακολουθοῦν τό
ἔργο καί τή ζωή τους ὅτι εἶναι πράγματι διάκονοι τοῦ Χριστοῦ. Διότι, ἐάν
ἀντί νά ὑπομένουμε, ἀγανακτοῦμε, ὀργιζόμεθα, ἀπογοητευόμεθα καί
κατηγοροῦμε ὅσους ἀποτελοῦν ἴσως αἰτία τῶν προβλημάτων πού
ἀντιμετωπίζουμε, ἤ ἐάν ἐγκαταλείπουμε τήν προσπάθειά μας, τότε δέν
διαφέρουμε ἀπό τούς ἀνθρώπους πού εἶναι μακριά ἀπό τόν Θεό, πού δέν
πιστεύουν στή θεία του Πρόνοια καί γιά τούς ὁποίους ἡ ὑπομονή ἀποτελεῖ
μία ἄγνωστη λέξη καί μία ἄγνωστη ἀρετή.
Μέ
τήν ὑπομονή τό ἔργο τῆς διακονίας προχωρεῖ πάντοτε εὐχερέστερα μέ τή
χάρη καί τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ καί δίδει καρπούς πολλούς πρός ὄφελος καί
σωτηρία τῶν ἀδελφῶν μας καί πρός δόξαν Θεοῦ.
Στή
διακονία τῆς Ἐκκλησίας ἡ παρουσία σας, ἀγαπητές πρεσβυτέρες καί
μητέρες τῶν κληρικῶν μας, ἡ παρουσία σας καί ἡ συμβολή σας εἶναι πολύ
σημαντική. Ἡ τοπική μας Ἐκκλησία, ὡς Παύλεια Ἐκκλησία, βασίζεται σέ σᾶς
καί στό ἔργο πού προσφέρετε, τό ὁποῖο εὔχομαι νά συνεχίζετε μέ
μεγαλύτερο ζῆλο καί ἀγάπη, γιά νά κερδίσετε καί σεῖς τόν ἔπαινο τοῦ
Θεοῦ, ὅπως καί οἱ ἐκλεκτές συνεργάτιδες τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου
Παύλου.
Στή
σημερινή Ἡμερίδα ἔχουμε τή χαρά καί τήν τιμή νά ἔχουμε δύο ἐκλεκτές
ὁμιλήτριες, τίς ὁποῖες θά ἀκούσουμε στή συνέχεια: τήν οἰκονομολόγο καί
συγγραφέα κυρία Σταματία Καραγεωργίου-Πάπιστα, πού θά μᾶς ἀναπτύξει τό
θέμα: «Ἀνδρεία γυναίκα», καί τήν πρεσβυτέρα Νικολέττα Αἰγίδου, ἡ ὁποία
θά μᾶς μιλήσει μέ θέμα: «Ἡ συνοδοιπορία τῆς πρεσβυτέρας μέ τόν λειτουργό
τοῦ Ὑψίστου».
Τίς
εὐχαριστῶ καί τίς δύο θερμά πού καί μέ αὐτό τόν τρόπο διακονοῦν στήν
Ἐκκλησία. Καί εὐχαριστῶ ἀκόμη τόν π. Χρῆστο ἀλλά καί τήν πρεσβυτέρα,
πού θά ἀκούσουμε σέ λίγο, γιά τή φιλοξενία τῆς Ἡμερίδος σήμερα ἐδῶ,
στήν ἐνορία τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων Κυμίνων.