Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε από 27 έως 31 Ιουλίου 2019 στο
Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Αγ. Αποστόλου του Νέου, στον
Άγιο Λαυρέντιο Πηλίου, θερινό επιμορφωτικό σεμινάριο για θεολόγους
εκπαιδευτικούς, το οποίο διοργανώθηκε από την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου, με την υποστήριξη της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος.
Το θέμα του σεμιναρίου ήταν: «“Το ανέφικτο επάγγελμα”: Διδάσκοντας στην ομάδα-τάξη. “Τόπος ασφαλής” για τη συνάντηση της βιογραφίας του δασκάλου με τους μαθητές του».
Το επιμορφωτικό σεμινάριο είχε παιδαγωγικό και διδακτικό χαρακτήρα και διερεύνησε τους τρεις βασικούς άξονες της εκπαιδευτικής διαδικασίας: εκπαιδευτικό πλαίσιο – καθηγητής – μαθητής.
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, με την εμψύχωση των επιμορφωτών τους, είχαν την ευκαιρία να αναγνωρίσουν τις διεργασίες που συμβαίνουν στην ομάδα-τάξη. Ασκήθηκαν να διαχειρίζονται τις γνωστικό-συναισθηματικές διεργασίες που συμβαίνουν σ’ αυτή, κατανοώντας παράλληλα και τις ποικίλες διαστάσεις της παιδαγωγικής σχέσης και εστίασαν στην «πατρική» λειτουργία του δασκάλου σε συνδυασμό με την «μητρική» λειτουργία του εκπαιδευτικού πλαισίου. Αποκρυπτογράφησαν, επίσης, με υλικό τη δική τους βιογραφία, την «άγνωστη γλώσσα της εφηβείας» των μαθητών τους.Έτσι η τάξη ορίστηκε ως τόπος συνάντησης καθηγητών και μαθητών και το επάγγελμα του δασκάλου ως ένα… «ανέφικτο επάγγελμα» για μια σχέση εφικτή.
Η διδακτική πλευρά του σεμιναρίου συμπεριέλαβε την κατανόηση της σημαντικής διάστασης της υποκίνησης που συμβάλλει καθοριστικά στον τρόπο που μαθαίνουμε. Η αξιοποίηση ποικίλων εκπαιδευτικών τεχνικών που εφαρμόστηκαν, εμπλούτισε τη διαδικασία και συνέβαλε ώστε ο εκπαιδευτικός να μεταμορφώνει ένα ετερόκλητο σύνολο, όπως συχνά είναι οι τάξεις, σε ομάδα δραστήρια και λειτουργική.
Το θέμα του σεμιναρίου ήταν: «“Το ανέφικτο επάγγελμα”: Διδάσκοντας στην ομάδα-τάξη. “Τόπος ασφαλής” για τη συνάντηση της βιογραφίας του δασκάλου με τους μαθητές του».
Το επιμορφωτικό σεμινάριο είχε παιδαγωγικό και διδακτικό χαρακτήρα και διερεύνησε τους τρεις βασικούς άξονες της εκπαιδευτικής διαδικασίας: εκπαιδευτικό πλαίσιο – καθηγητής – μαθητής.
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, με την εμψύχωση των επιμορφωτών τους, είχαν την ευκαιρία να αναγνωρίσουν τις διεργασίες που συμβαίνουν στην ομάδα-τάξη. Ασκήθηκαν να διαχειρίζονται τις γνωστικό-συναισθηματικές διεργασίες που συμβαίνουν σ’ αυτή, κατανοώντας παράλληλα και τις ποικίλες διαστάσεις της παιδαγωγικής σχέσης και εστίασαν στην «πατρική» λειτουργία του δασκάλου σε συνδυασμό με την «μητρική» λειτουργία του εκπαιδευτικού πλαισίου. Αποκρυπτογράφησαν, επίσης, με υλικό τη δική τους βιογραφία, την «άγνωστη γλώσσα της εφηβείας» των μαθητών τους.Έτσι η τάξη ορίστηκε ως τόπος συνάντησης καθηγητών και μαθητών και το επάγγελμα του δασκάλου ως ένα… «ανέφικτο επάγγελμα» για μια σχέση εφικτή.
Η διδακτική πλευρά του σεμιναρίου συμπεριέλαβε την κατανόηση της σημαντικής διάστασης της υποκίνησης που συμβάλλει καθοριστικά στον τρόπο που μαθαίνουμε. Η αξιοποίηση ποικίλων εκπαιδευτικών τεχνικών που εφαρμόστηκαν, εμπλούτισε τη διαδικασία και συνέβαλε ώστε ο εκπαιδευτικός να μεταμορφώνει ένα ετερόκλητο σύνολο, όπως συχνά είναι οι τάξεις, σε ομάδα δραστήρια και λειτουργική.
Τέλος, παρουσιάστηκαν οι νεώτερες εξελίξεις στη θρησκευτική
εκπαίδευση και τις θεολογικές/θρησκειολογικές σπουδές στην Ευρώπη σε
σχέση με την ελληνική πραγματικότητα.
Εκπαιδευτές του σεμιναρίου ήταν οι: Κυριάκος Βλασσόπουλος (Θεολόγος, Ψυχοθεραπευτής, Ομαδικός Αναλυτής), Γιώργος Κίσσας (Θεολόγος, Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπευτής), Απόστολος Μπάρλος (Θεολόγος, Εκπαιδευτής Ενηλίκων, Συνεργάτης Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου), Βάσω Γώγου (Θεολόγος-Φιλόλογος, Εικονογράφος, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων, Συνεργάτις Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου) και Παντελής Καλαϊτζίδης (Διευθυντής Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου).
Εκπαιδευτές του σεμιναρίου ήταν οι: Κυριάκος Βλασσόπουλος (Θεολόγος, Ψυχοθεραπευτής, Ομαδικός Αναλυτής), Γιώργος Κίσσας (Θεολόγος, Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπευτής), Απόστολος Μπάρλος (Θεολόγος, Εκπαιδευτής Ενηλίκων, Συνεργάτης Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου), Βάσω Γώγου (Θεολόγος-Φιλόλογος, Εικονογράφος, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων, Συνεργάτις Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου) και Παντελής Καλαϊτζίδης (Διευθυντής Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου).
Ιδιαιτερότητα του σεμιναρίου αποτέλεσε και το γεγονός ότι οι
εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν από όλη την Ελλάδα και την Κύπρο
φιλοξενήθηκαν στο Γκλαβάνειο, ένα ανακαινισμένο αρχοντικό των μέσων του 18ου
αιώνα, το οποίο ανήκει στην Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος. Η συνοίκηση των
συμμετεχόντων εκπαιδευτικών δημιούργησε τις προϋποθέσεις να αποτελέσουν
ένα σύνολο-ομάδα, η συνοχή του οποίου φανερώθηκε σε όλη τη διάρκεια των
εργασιών του σεμιναρίου και καθόρισε αποφασιστικά την επιτυχία του όλου
εγχειρήματος.
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, που παραβρέθηκε στην
τελευταία συνεδρία του σεμιναρίου, γνώρισε από κοντά τους θεολόγους
εκπαιδευτικούς και συνομίλησε μαζί τους ακούγοντας τους προβληματισμούς
και τις ανησυχίες τους. Διοργανωτές και συμμετέχοντες δεσμεύτηκαν να
προσπαθήσουν να γίνει θεσμός το θερινό επιμορφωτικό πρόγραμμα της
Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου, μιας και αυτή η πρώτη του εφαρμογή
ανέδειξε την ανάγκη, αλλά και τη δυναμική που μπορούν να αναπτύξουν
παρόμοια εκπαιδευτικά σεμινάρια.
Για να δείτε το Πρόγραμμα του Θερινού Σεμιναρίου πατήστε εδώ