ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στην Θεία Λειτουργία :
«Τόν καλόν ἀγῶνα ἠγώνισμαι, τόν δρόμον τετέλεκα, τήν πίστιν τετήρηκα».
Κυριακή
μετά τή Γέννηση τοῦ Χριστοῦ, τελευταία Κυριακή τοῦ χρόνου, καί ἡ
Ἐκκλησία μας τιμᾶ μεταξύ τῶν ἄλλων τρεῖς ἱερές μορφές πού συνδέονται
μέ τήν ἐνανθρώπιση τοῦ Κυρίου: τόν Ἰωσήφ τόν μνήστορα, τόν προστάτη
τῆς Παναγίας, τόν προφητάνακτα Δαβίδ, ἀπό τόν οἶκο τοῦ ὁποίου ἐγεννήθη ὁ
Χριστός, καί τόν ἅγιο Ἰάκωβο τόν ἀδελφόθεο, τόν πρῶτο ἐπίσκοπο τῶν
Ἱεροσολύμων, πρός τιμήν τοῦ ὁποίου τελοῦμε σήμερα τήν ἀρχαία αὐτή
θεία λειτουργία πού φέρει τό ὄνομά του.
Καί
δέν εἶναι ἁπλῶς τυχαῖο πού αὐτήν ἀκριβῶς τήν ἡμέρα, τήν τελευταία τοῦ
χρόνου, ἀκούσαμε στό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα τόν πρωτοκορυφαῖο ἀπόστολο
Παῦλο νά κάνει ἕνα ἀπολογισμό τῆς ζωῆς του, γράφοντας στόν μαθητή του
ἀπόστολο Τιμόθεο: «τόν ἀγῶνα τόν καλόν ἠγώνισμαι, τόν δρόμον τετέλεκα,
τήν πίστιν τετήρηκα». Δέν ἀποτελοῦν ἔκφραση ἐγωισμοῦ ἤ αὐτοπεποιθήσεως
τά λόγια τοῦ ἀποστόλου Παύλου, πού σέ ἄλλες περιπτώσεις δέν διστάζει νά
ὀνομάσει τόν ἑαυτό του ἔσχατο τῶν ἀποστόλων, ἀλλά ἀποτελεῖ ἕναν
ἔλεγχο τῆς πορείας του καί μία ἔκφραση δοξολογίας πρός τόν Χριστό,
γιατί ὄχι μόνο τόν κάλεσε καί ἀπό διώκτη του τόν ἀνέδειξε ἀπόστολο καί
κήρυκα τοῦ Εὐαγγελίου του, ἀλλά καί διότι τόν ἀξίωσε νά βαδίσει τόν
δρόμο τόν ὁποῖο τοῦ ὑπέδειξε «ἀξίως τῆς κλήσεως ἧς ἐκλήθη».
Ἔτσι,
καθώς αἰσθάνεται ὁ ἀπόστολος Παῦλος ὅτι ἐγγίζει τό τέλος τῆς
ἐπιγείου ζωῆς του καί ὁ ἴδιος ἐπείγεται νά συναντήσει τόν Χριστό, κάνει
τόν ἀπολογισμό του καί συγχρόνως διδάσκει καί τόν ἀπόστολο Τιμόθεο ἀλλά
καί ὅλους ἐμᾶς πού τόν ἀκούσαμε σήμερα ὅτι δέν νοεῖται ἐν Χριστῷ ζωή
χωρίς διαρκῆ ἀγώνα. Δέν νοεῖται προσπάθεια ἡ ὁποία παραμένει
ἡμιτελής, γιατί συναντήσαμε ἐμπόδια, δυσκολίες ἤ πειρασμούς καί
κουρασθήκαμε καί ἐγκαταλείψαμε τόν ἀγώνα μας γιά νά ἐπιτύχουμε τόν
στόχο μας· διότι, ὅπως λέγει ὁ Χριστός, «οὐδείς βαλών τήν χεῖρα ἐπ᾽
ἄροτρον καί στραφείς εἰς τά ὀπίσω, εὔθετος ἐστίν εἰς τήν βασιλείαν
τῶν οὐρανῶν». Ὅποιος, δηλαδή, βάλει τό χέρι του ἐπάνω στό ἀλέτρι καί στή
συνέχεια, ἀντί νά κοιτάζει μπροστά καί νά προχωρεῖ, στρέφεται πίσω,
αὐτός δέν θά γίνει δεκτός στή βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Καί ἀκόμη δέν
νοεῖται ἀγώνας καί προσπάθεια πνευματική μέ ὑποχωρήσεις καί
ἐκπτώσεις, μέ συμβιβασμούς καί συνθηκολογήσεις στήν πίστη.
Ὁ
ἀπόστολος Παῦλος δέν καυχᾶται γιά τόν ἑαυτό του, γιατί γνωρίζει ὅτι
ὅλα ὅσα ἔκανε στή ζωή του τά ἔκανε «ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντι» αὐτόν
«Χριστῷ». «Καυχᾶται ἐν Κυρίῳ» καί ὡς συνεπής δοῦλος δίδει λόγο στόν
Κύριο τοῦ ἀμπελῶνος γιά τό ἔργο πού τοῦ ἀνέθεσε καί ἐπετέλεσε.
«Τόν ἀγῶνα τόν καλόν ἠγώνισμαι, τόν δρόμον τετέλεκα, τήν πίστιν τετήρηκα».
Τούς
ἴδιους λόγους καί τόν ἴδιο ἀπολογισμό θά ἔκανε καί ὁ σήμερα
τιμώμενος ἅγιος Ἰάκωβος ὁ ἀδελφόθεος, διότι καί ἐκεῖνος ἀγωνίσθηκε καί
τελείωσε μαρτυρικά τή ζωή του, ἔχοντας τηρήσει ἀπαραχάρακτη τήν πίστη
του στόν Κύριο ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστό.
Ὅμως
γιά νά μπορεῖ νά εἶναι θετικός ὁ ἀπολογισμός στό τέλος τῆς ζωῆς μας,
θά πρέπει, ἀδελφοί μου, νά κάνουμε καί τακτικούς, ἐνδιάμεσους
ἀπολογισμούς. Θά πρέπει νά ἐξετάζουμε τόν ἑαυτό μας καί τή ζωή μας μέ
βάση τά τρία στοιχεῖα, πού περιλαμβάνονται στόν ἀπολογισμό τοῦ
πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύλου πού ἀκούσαμε πρό ὀλίγου. Θά πρέπει,
δηλαδή, νά ἐξετάζουμε τόν ἑαυτό μας κατά πόσον ἀγωνιζόμεθα καί ἐμεῖς
«τόν καλόν ἀγῶνα» τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς, «τόν καλόν ἀγῶνα» γιά νά
ἐναρμονίσουμε τή ζωή μας μέ τό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί νά νεκρώσουμε τόν
παλαιό ἄνθρωπο ξερριζώνοντας τίς κακίες, τίς ἀδυναμίες καί τά πάθη
μας· κατά πόσον ἀγωνιζόμεθα νά πᾶμε κόντρα στό ρεῦμα τῆς
ἐκκοσμικεύσεως καί τῆς ἀδιαφορίας γιά τόν Θεό καί τίς ἐντολές του.
Θά πρέπει ἀκόμη νά ἐξετάζουμε τόν ἑαυτό μας κατά πόσον συνεχίζουμε τόν
ἀγώνα μας χωρίς νά ἀπογοητευόμεθα γιά τίς δυσκολίες πού
ἀντιμετωπίζουμε, ἔχοντας ἐμπιστοσύνη στή δύναμη καί ἐπικαλούμενοι τό
ἔλεος τοῦ Θεοῦ.
Ἀδελφοί
μου, ἡ σημερινή ἡμέρα, τελευταία τοῦ χρόνου, μᾶς προσφέρει μία
ἐξαιρετική εὐκαιρία νά κάνουμε ἕναν ἀπολογισμό τῶν πράξεων καί τῆς ζωῆς
μας τόν χρόνο πού κλείνει, ἀλλά καί νά βάλουμε τή νέα χρονιά τόν
ἀπολογισμό στήν καθημερινότητά μας, γιατί θά μᾶς βοηθήσει πολύ στόν
ἀγώνα μας γιά τήν ἐν Χριστῷ ζωή καί τήν πνευματική μας πρόοδο, ἔτσι
ὥστε νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς, ὅταν ὁ Θεός μᾶς καλέσει κοντά του, νά τοῦ
ποῦμε μαζί μέ τόν ἀπόστολο Παῦλο, τόν ἅγιο Ἰάκωβο τόν ἀδελφόθεο καί
τούς ἄλλους ἑορταζομένους ἁγίους: «τόν ἀγῶνα τόν καλόν ἠγώνισμαι,
τόν δρόμον τετέλεκα, τήν πίστιν τετήρηκα», καί νά λάβουμε ἀπό τά χέρια
του «τόν τῆς δικαιοσύνης στέφανον».