Γράφει ο Αρχιμανδρίτης Ρωμανός Αναστασιάδης,
Κληρικός του Οικουμενικού Πατριαρχείου εκ Κρήτης.
Κληρικός του Οικουμενικού Πατριαρχείου εκ Κρήτης.
Όλο τα ίδια και τα ίδια γράφονται διαρκώς από εκείνους που -για δικούς τους λόγους- επιλέγουν να συστρατευθούν με ό,τι πιο νοσηρό εκκλησιολογικά, μόνο και μόνο για να εναντιωθούν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Η επανάληψη ίδιων επιχειρημάτων ξανά και ξανά, μήπως και πείσουν τελικά κάποιον από τους αναγνώστες. Έτσι και ο πρόσφατα αποτειχισθείς π. Θεόδωρος Ζήσης έφερε στο φως «νέα στοιχεία» για την υπόθεση του Ουκρανικού, και αυτή τη φορά από Σύναξη των Προκαθημένων του 2014.
Για μία ακόμη φορά λοιπόν να πω ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο αποδέχθηκε τις ποινές προς τον Μητροπολίτη Φιλάρετο, επειδή αυτός ήταν χειροτονία του Πατριαρχείου Μόσχας και όχι επειδή αναγνώριζε -de jure ή de facto- ότι το Κίεβο ήταν στη δικαιοδοσία του Μόσχας.
Τα σχετικά με το έκκλητο και τον ρόλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, πόσες φορές να τα επαναλάβουμε; Ας είναι. Άλλωστε «repetitio est mater studiorum»:
1. Επισκόπου Αβύδου Κυρίλλου, «Το αποκλειστικό προνόμιο του Οικουμενικού Θρόνου να κρίνει επίδικες διαφορές εκτός των ορίων της δικαιοδοσίας του».2. ΑΡΧΙΜ. ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΥ ΔΕΛΙΚΑΝΗ, ΑΡΧΕΙΟΦΥΛΑΚΟΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΘΡΟΝΟΥ, ΤΑ ΕΝ ΤΟΙΣ ΚΩΔΙΞΙ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΥ ΑΡΧΕΙΟΦΥΛΑΚΕΙΟΥ ΣΩΖΟΜΕΝΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΤΑ ΑΦΟΡΩΝΤΑ ΕΙΣ ΤΑΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΠΡΟΣ ΤΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ, ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ, ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ ΚΑΙ ΚΥΠΡΟΥ, ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ.
Έκαναν έκκλητη προσφυγή οι του Φιλαρέτου και Μακαρίου. Γιατί δεν έκαναν σε άλλη Εκκλησία; Διότι μόνο ο Κωνσταντινουπόλεως έχει αυτή την ευθύνη! Και με αυτή την ευθύνη τους συγχώρεσε διότι καταδικάστηκαν όχι για δογματικούς ή λόγους πίστης αλλά διότι ήθελαν να έχουν Εκκλησία ελεύθερη!
Το ότι δεν έδωσε την Αυτοκεφαλία σε σχισματικούς, λοιπόν, είναι ηλίου φαεινότερο. Αποκατέστησε τους κάποτε σχισματικούς, όπως με τη Βουλγαρία (βλ. ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΟΥ ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ 2η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΑΛΒΑΝΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ), και συγκάλεσε Ενωτική Σύνοδο. Το αν δεν πήγαν -υπό όποιες συνθήκες δεν πήγαν- οι περισσότεροι του Μητροπολίτη Ονουφρίου, φταίει το Οικουμενικό Πατριαρχείο;
Εκείνο ανταποκρίθηκε -όπως σε όλες ανεξαιρέτως τις περιπτώσεις παροχής καθεστώτος Αυτοκεφαλίας σε τοπικές Εκκλησίες κατά το παρελθόν- στο αίτημα να έχουν οι Ουκρανοί ελεύθερη Εκκλησία μέσα στο κράτος τους, ανεπηρέαστη, και αυτό έκανε. Όσοι πιστοί, προσήλθαν!
Αυτό δε για τη Σύναξη των Προκαθημένων ότι καταδίκασε την κατάληψη ναών κτλ, θα μπορούσε να είναι και σημερινό μήνυμα μιας Σύναξης. Οι όροι αντιστράφηκαν (βλ. 1. Η «μαύρη» προπαγάνδα της Ρωσίας για την Αυτοκέφαλη Εκκλησία Ουκρανίας,
2. Βεβήλωσαν τον Καθεδρικό Ναό των Αγίων Βλαδιμήρου και Όλγας της Αυτοκεφάλου Εκκλησία της Ουκρανίας, στη Συμφερούπολη της Κριμαίας).
Επίσης, μια άλλη Σύναξη Προκαθημένων, τον Ιανουάριο του 2016, αποφάσισε για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο. Κι όμως... Πόσοι προσπάθησαν να τη...σαμποτάρουν! Ένας ο κοινός παρανομαστής: να μειώνεται η πνευματική δόξα του Κωνσταντινουπόλεως! Και τότε και τώρα και πάντα τα ίδια κίνητρα. Ούτε οι «κανονικότητες», ούτε τα «σχίσματα», ούτε κάτι άλλο! Η δόξα του Κωνσταντινουπόλεως! Αυτή ενοχλεί, αυτή πολεμείται. Το θετικό είναι ότι ένας αποτειχισμένος αδελφός πιάνεται από μια ουδέτερη πρόταση μιας Σύναξης Προκαθημένων -τους οποίους δεν μνημονεύει αφού έχουν όλοι... «μολυνθεί» από τον «οικουμενισμό»- για να δικαιώσει τα εγωιστικά επιχειρήματα και τα αρνητικά του αισθήματα για την Εκκλησία από την οποία έλαβε την Θεία Χάρη.