Συμπληρώθηκε
ένα έτος από την επάνοδο στη Νέα Κίο της εικόνας των Αγίων Κωνσταντίνου
και Ελένης, που αγιογραφήθηκε το 1920 στη Νέα Σκήτη του Αγίου Όρους και
διεσώθη από το Πολεμικό Ναυτικό και το Α/Τ ΠΑΝΘΗΡ τον Αύγουστο του 1922
από την Κίο της Μ. Ασίας και δωρίθηκε στον Ιερό Ναό Θεομάνας Ν. Κίου
από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων , με την ευκαιρία των 100 χρόνων από τη
Μικρασιατική Καταστροφή , Κυριακή 29 Οκτωβρίου 2023.
Η
επέτειος αυτή τιμήθηκε με μεγαλοπρέπεια στον Ιερό Ναό της Αγ . Ειρήνης
Ν. Κίου , όπου τελέστηκε η ακολουθία του Όρθρου και η πανηγυρική Θεία
Λειτουργία μετ' αρτοκλασίας και θείου κηρύγματος , Ιερουργούντος του
πρωτοπρεσβυτέρου π. Δημοσθένη Γάτσιου. Τον πανηγυρικό της ημέρας
εκφώνησε ο Γεώργιος Μανινής, τέως Δήμαρχος Ν. Κίου.
Η
Νέα Κίος υποδέχθηκε το Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2022 στην κεντρική πλατεία
Κατριλιώτη, την ιστορική εικόνα των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, που
διασώθηκε από την Κίο της Μικράς Ασίας τον Αύγουστο του 1922 από το
πολεμικό Ναυτικό.
Η
εικόνα, η οποία αγιογραφήθηκε το 1920 στο Άγιο Όρος, διασώθηκε από
άνδρες του αντιτορπιλικού «Πάνθηρ» τον Αύγουστο του 1922 και φυλάσσεται
μέχρι σήμερα, ως λάφυρο πολέμου , στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων . Μετά από
συντονισμένες προσπάθειες η εικόνα επέστρεψε στην Νέα Κίο Αργολίδας.
Μετά
την υποδοχή της ιερής εικόνας παρουσία του Σεβ. Μητροπολίτη Αργολίδος
κ. Νεκταρίου, κλήρου και λαού, έγινε η τοποθέτησή της στο ναό της
Θεομάνας . Η Εικόνα θα παραμείνει στον Ναό της Θεοµάνας μόνιμα,
συμπληρώνοντας τις 4 εικόνες της Παναγίας, που φυλάσσονται στον ίδιο Ναό
και προέρχονται από την Κίο της Βιθυνίας.
Η εικόνα επέστρεψε στην Νέα Κίο χάρης τον εντοπισμό της από τον πρώην αντιναύαρχο Π. Λίτσα με καταγωγή από την Αργολίδα.
Το
αντιτορπιλικό Πάνθηρ (Β.Π. Α/Τ D-72 Πάνθηρ) ήταν παραγγελία της
Ελληνικής Κυβέρνησης στα ναυπηγεία ‘Camell Laird, Liverpool’. Το πλοίο
εντάχθηκε στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό από το 1912 έως το 1946. Το
πλοίο, μαζί με τα ομότυπα Αετός Ι, Ιέραξ ΙΙ και Λέων ΙΙ, που αποτέλεσαν
τα λεγόμενα Θηρία του Πολεμικού Ναυτικού παραγγέλθηκαν από την Αγγλία
στα ναυπηγεία ‘Camell Laird, Liverpool’. Αγοράστηκαν έτοιμα για χρήση
στην τιμή των 148,000 λιρών έκαστο, όταν οι Βαλκανικοί Πόλεμοι φαινόταν
πιθανοί. Τα πλοία αυτά είχαν αρχικά παραγγελθεί από το ναυτικό της
Αργεντινής, το δε Πάνθηρ αρχικά ονομαζόταν Santiago. Η παραλαβή του
έγινε από τον Πλοίαρχο Αθ. Μιαούλη, ΒΝ, στο Παλέρμο της Σικελίας όπου
είχε καταπλεύσει με ξένο πλήρωμα.
Στην
διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων είχαν αγοραστεί μόνο τα βασικά
πυρομαχικά (3000 βλήματα). Λόγω του ότι δεν υπήρχαν διαθέσιμες τορπίλες
τα πλοία αρχικά ονομάστηκαν Ανιχνευτικά αντί για Αντιτορπιλικά. Στις 3
Δεκεμβρίου 1912, το Πάνθηρ μαζί με τα υπόλοιπα τρία Θηρία, ως μέλη του
Ελληνικού Στόλου με επικεφαλής την ναυαρχίδα το Β.Π. Θ/Κ Γεώργιος Αβέρωφ
και υπό την καθοδήγηση του Ναυάρχου Παύλου Κουντουριώτη έλαβε μέρος
στην ναυμαχία της Έλλης και στις 5 Ιανουαρίου 1913 στην ναυμαχία της
Λήμνου.
Στη
διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου εισήλθε καθυστερημένα στον
πόλεμο στο πλευρό της Τριπλής Συμμαχίας και εξαιτίας της Ελληνικής
ουδετερότητας τα τέσσερα Θηρία κατασχέθηκαν από τους συμμάχους τον
Οκτώβριο του 1916, αντικαταστάθηκε το πλήρωμα από τους Γάλλους τον
Νοέμβριο, ύψωσαν την γαλλική σημαία και υπηρέτησαν στο Γαλλικό Ναυτικό
την περίοδο 1917-18. Το 1918 επεστράφησαν στην Ελλάδα σε άθλια κατάσταση
και μετά από φιλότιμες προσπάθειες αποκατάστασης των ζημιών από τα
ελληνικά πληρώματα κατάφεραν και ανέλαβαν καθήκοντα συνοδείας υπό
ελληνική σημαία, κυρίως στο Αιγαίο Πέλαγος.
Την
περίοδο 1919-20 το Πάνθηρ συμμετείχε στις επιχείρηση εκκένωσης των
Ελλήνων προσφύγων από Νότια Ρωσία κατά τη διάρκεια της Ρωσικής
Επανάστασης μαζί με τα θωρηκτά Κιλκίς και Λήμνος και το Αντιτορπιλικό
Λέων, παραμένοντας για 263 ημέρες στην Μαύρη Θάλασσα. Κατά τον
Μικρασιατικό Πόλεμο συμμετείχε στον αποκλεισμό των μικρασιατικών
παραλίων.
Μετά
τον πόλεμο το Πάνθηρ ανακαινίστηκε , την περίοδο 1925-1927. Έχοντας
επιζήσει την γερμανική εισβολή τον Απρίλιο του 1941 το Πάνθηρ έλαβε
μέρος στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, έχοντας ώς βάση τον Ινδικό Ωκεανό.
Μεταξύ του Μαΐου και του Οκτωβρίου 1942 ο οπλισμός του αναβαθμίστηκε
επιτρέποντάς το να παρέχει καλύτερη αντιαεροπορική προστασία και
ικανότητες πολέμου επιφανείας.
Μετά το τέλος του Πολέμου, το Πάνθηρ επανέπλευσε στην Ελλάδα και παροπλίστηκε το 1946.