Πρωτοπρεσβυτέρου Αθανασίου Πολ. Τύμπα, Θεολόγου-Μουσικού.
Ρώτησαν κάποιον γέροντα, πότε η ψυχή αποκτά ταπείνωση, και αυτός αποκρίθηκε: Όταν φροντίζει για τις αμαρτίες της.
Ρώτησαν άλλον γέροντα, τί είναι
ταπείνωση; Το να σε αδικήσει ο αδελφός σου, κι εσύ να τον συγχωρήσεις
πριν σου ζητήσει συγχώρηση.
Αν πεις σε κάποιον, «συγχώρεσέ με», ταπεινώνοντας τον εαυτό σου, τότε καις και διώχνεις μακριά τους δαίμονες.
Το να μην τραυματίζεις την συνείδηση του
πλησίον γεννάει την ταπεινοφροσύνη. Η ταπεινοφροσύνη γεννάει τη
διάκριση και η διάκριση καταργεί όλα τα πάθη, αφού ξεχωρίσει το ένα από
το άλλο.
Είπε ο αββάς Μάρκος: Όπως είναι
ασυμβίβαστο στο μετανοούντα να υψηλοφρονεί, έτσι είναι αδύνατον και σ’
εκείνον που αμαρτάνει να ταπεινοφρονεί.
Η ταπεινοφροσύνη δεν είναι καταδίκη της
συνειδήσεως αλλά βεβαία εσωτερική πληροφορία της Χάριτος του Θεού και
της συμπάθειάς Του.
Λένε για τον αββά Παμβώ ότι τρία χρόνια
επίμονα παρακαλούσε τον Θεό λέγοντας: «μη με δοξάσεις Κύριε πάνω στην
γη». Και ο Θεός τον δόξασε τόσο πολύ ώστε να μην μπορεί κανείς να τον
κοιτάξει στο πρόσωπο από την Θεία δόξα που είχε περιβληθεί και τον έκανε
να καταλάμπει.
Μερικοί που έβλεπαν τον αββά Μακάριο να
είναι άκακος απέναντι σε όλους τους αδελφούς και να ταπεινώνεται μπροστά
στον καθένα, τον ρωτούσαν: «γιατί κάνεις έτσι στον εαυτό σου, αββά»; Κι
εκείνος απαντούσε: «Δώδεκα χρόνια υπηρέτησα ως δούλος τον Χριστό μου
και τον παρακαλούσα να μου δώσει αυτό το χάρισμα και τώρα με
συμβουλεύετε να το εγκαταλείψω»;
Είπε ο αββάς Ισαάκ: Ταπείνωσε τον εαυτό
σου σε όλα μπροστά σε όλους τους ανθρώπους και θα δοξαστείς στην άλλη
ζωή περισσότερο από τους άρχοντες αυτής της ζωής. Μίσησε την τιμή για να
τιμηθείς. Αν κανείς τρέχει πίσω από την τιμή, η τιμή φεύγει από μπροστά
του και αν την αποφεύγει εκείνη τον καταδιώκει και γίνεται κήρυκας της
ταπεινοφροσύνης του σ’ όλους τους ανθρώπους.
Ως προς το ντύσιμό σου, αγάπησε τα απλά
και απέριττα ενδύματα, για να εξαφανίσεις τους εμπαθείς λογισμούς που
σου γεννιούνται και προπαντός την ταπεινοφροσύνη. Αυτός που αγαπάει την
κομψότητα δεν μπορεί ν’ αποκτήσει ταπεινούς λογισμούς, γιατί η καρδιά
του ακολουθεί τα εξωτερικά σχήματα.
Μην επιθυμήσεις οτιδήποτε δεις να έχει ο
πλησίον σου, είτε ζώνη είτε ρούχο και σε περίπτωση που το επιθυμήσεις
μην ικανοποιήσεις την επιθυμία σου φτιάχνοντας για τον εαυτό σου κάτι
παρόμοιο. Ο στολισμός του σώματος είναι καταστροφή της ψυχής. Το να
φροντίζεις όμως το γι’ αυτά, δηλαδή το σώμα και την ψυχή με φόβο Θεού
είναι καλό.
από: Εδώ