Το Σάββατο 1 Φεβρουαρίου το απόγευμα τελέστηκε με λαμπρότητα ο Πανηγυρικός Εσπερινός της εορτής της Υπαπαντής του Κυρίου στον ομώνυμο πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό της Βεροίας.
Στον
Πανηγυρικό Εσπερινό χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σμύρνης κ.
Βαρθολομαίος, ενώ έλαβε μέρος και κήρυξε το θείο λόγο ο Ποιμενάρχης
μας Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων.
Στο τέλος ο Σεβ. Μητροπολίτης Σμύρνης κ. Βαρθολομαίος χειροθέτησε Αναγνώστες τους κ. Παυλίδη Δημήτριο και Καραμίχο Απόστολο.
Ο
Σεβ. Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων εξέφρασε τις ευχαριστίες του
προς τον Σεβ. Μητροπολίτη Σμύρνης που λάμπρυνε με την παρουσία του την
Ιερά Πανήγυρη και που δεν ξεχνά όπως χαρακτηριστικά ανέφερε την
μητρόπολη και την επαρχία από όπου ξεκίνησε την ιερατική του διακονία.
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΒΕΡΟΙΑΣ
«Ὁ τοῖς Χερουβίμ ἐποχούμενος καί ὑμνούμενος ὑπό τῶν Σεραφείμ, σήμερον τῷ θείῳ ἱερῷ κατά νόμον προσφερόμενος, πρεσβυτικαῖς ἐνθρονίζεται ἀγκάλαις».
Δύο διαφορετικές εἰκόνες μᾶς παρουσίασε
προηγουμένως ὁ ἱερός ὑμνογράφος. Ἡ πρώτη μέ τόν Χριστό ὡς Υἱό καί Λόγο
τοῦ Θεοῦ ἐποχούμενο ὑπό τῶν Χερουβίμ καί ὑμνούμενο ὑπό τῶν Σεραφείμ. Ἡ
δεύτερη μέ τόν Χριστό ὡς βρέφος στίς πρεσβυτικές ἀγκάλες τοῦ Συμεών νά ἐκπληρώνει τήν ἐντολή τοῦ Μωσαϊκοῦ νόμου γιά τά πρωτότοκα ἀγόρια.
Ποιές εἶναι ὅμως οἱ ὁμοιότητες καί ποιές οἱ διαφορές ἀνάμεσα στίς δύο εἰκόνες; Δέν εἶναι τά Χερουβίμ καί τά Σεραφείμ τῆς μιᾶς εἰκόνας καί ὁ πρεσβύτης Συμεών τῆς ἄλλης πού κάνουν τή διαφορά. Εἶναι τό κεντρικό πρόσωπο, ὁ Χριστός. Στήν πρώτη παρουσιάζεται ὡς Θεός ὑμνούμενος καί δοξολογούμενος
ἀπό τούς ἀγγέλους, καί στή δεύτερη ὡς Θεάνθρωπος, καλύπτοντας τή θεία
του φύση μέ τή μορφή τοῦ βρέφους πού κρατᾶ στίς ἀγκάλες του ὁ πρεσβύτης
Συμεών.
Στήν πρώτη εἶναι ὁ νομοθέτης, στή δεύτερη αὐτός πού ὑπακούει στόν νόμο καί τόν ἐφαρμόζει. Στήν πρώτη ὁ ἰσχυρός, στή δεύτερη αὐτός πού ἀπό ἀγάπη γιά τόν ἄνθρωπο «ἐκένωσεν ἑαυτόν μορφήν δούλου λαβών».
Ἄν προσέξουμε τίς δύο αὐτές εἰκόνες καί ἄν κατανοήσουμε τίς διαφορές καί τίς ὁμοιότητές τους, τότε θά κατανοήσουμε καί τό νόημα τῆς μεγάλης ἑορτῆς τῆς Ὑπαπαντῆς.
Καί αὐτό εἶναι ἡ ταπείνωση τοῦ Θεοῦ χάριν τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ ταπείνωση πού ἐκφράζεται τόσο μέ τήν ἑκούσια ὑποταγή του στόν Μωσαϊκό νόμο, σέ μία διαδικασία τυπική, θά λέγαμε, τήν ὁποία δέν εἶχε ἀνάγκη ὁ Χριστός, ὅσο καί μέ τήν ἑκούσια ἀποδοχή τῆς παρακλήσεως τοῦ Συμεών νά ἀξιωθεῖ νά τόν δεῖ καί νά τόν κρατήσει στήν ἀγκάλη του.
Ἡ ταπείνωση εἶναι ἀσφαλῶς ἡ συνισταμένη ὅλων τῶν Δεσποτικῶν ἑορτῶν, γιατί εἶναι συγχρόνως καί ὁ λόγος καί ἡ αἰτία τῆς ἀνθρωπίνης σωτηρίας. Ἡ ἀποκατάσταση τοῦ ἀνθρώπου δέν θά ἦταν ἐφικτή, ἐάν δέν ταπεινωνόταν ὁ Χριστός ἀπό ὑπακοή στόν Πατέρα του. Καί δέν εἶναι καθόλου τυχαῖο ὅτι αὐτή ἀκριβῶς ἡ ταπείνωση καί ἡ ὑπακοή ἀποτελοῦν τό κοινό νόημα τῶν Δεσποτικῶν ἑορτῶν, διότι εἶναι ἀνάγκη νά ἐμπεδώσουμε καί ἐμεῖς ὅτι χωρίς ταπείνωση καί χωρίς ὑπακοή δέν εἶναι δυνατόν νά προχωρήσουμε στήν ἐν Χριστῷ ζωή καί νά φθάσουμε στή σωτηρία μας.
Θά μποροῦσε ἀσφαλῶς τό νόημα τῆς κάθε Δεσποτικῆς ἑορτῆς νά ἦταν διαφορετικό καί νά μᾶς θύμιζε ἄλλες ἰδιότητες τοῦ Θεοῦ, ἀλλά αὐτές δέν θά μᾶς παρεῖχαν τόση πνευματική καί πρακτική ὠφέλεια ὅση ἔχει ἡ ὑπενθύμιση τῆς ἀναγκαιότητος τῆς ταπεινώσεως καί τῆς ὑπακοῆς στόν νόμο τοῦ Θεοῦ.
Ἡ παρουσία τοῦ Χριστοῦ ὡς τεσσαρακονθήμερο βρέφος στόν ναό τοῦ Σολομῶντος, γιά νά ἐκπληρώσει τόν νόμο, ἀποτελεῖ γιά τόν καθένα ἀπό ἐμᾶς τή λυδία λίθο γιά νά ἐλέγξουμε τή συμπεριφορά μας καί τή ζωή μας, γιά νά ἐλέγξουμε καί νά μετρήσουμε τόν ἐγωισμό μας καί τό ἔλλειμα πού ἔχουμε στήν ταπεινοφροσύνη.
Ἄς σκεφθοῦμε πόσο συχνά καί μέ πόση εὐκολία ἀδιαφοροῦμε γιά τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ, πόσες φορές τίς παραβιάζουμε
καί τίς ἀκυρώνουμε μέ τή δικαιολογία ὅτι δῆθεν ἦταν γιά ἄλλες ἐποχές
καί δέν ἰσχύουν στίς ἡμέρες μας πού ὁ κόσμος, λέμε, ἔχει ἀλλάξει καί οἱ
συνθῆκες ἔχουν μεταβληθεῖ. Ἄς σκεφθοῦμε πόσες φορές ἐπιδιώκουμε νά προσαρμόζουμε
τίς ἐντολές στά μέτρα μας, γιά νά μήν πιεσθοῦμε, γιά νά μήν νικήσουμε
τόν ἐγωισμό μας, γιά νά μήν κάνουμε ὑπακοή στό θέλημα τοῦ Θεοῦ,
ἐφαρμόζοντάς το μέ ἀκρίβεια.
Ὁ Χριστός ὅμως μᾶς δίδει σήμερα ἕνα διαφορετικό παράδειγμα. Τό παράδειγμα τῆς ἀπολύτου δικῆς του ὑπακοῆς, ταπεινώσεως καί ἐφαρμογῆς τοῦ νόμου τοῦ Θεοῦ, θά πρέπει νά εἶναι καί γιά μᾶς πρότυπο ζωῆς. Ἄλλωστε ὁ ἴδιος ὁ Χριστός μᾶς εἶπε, «ἰῶτα ἕν ἤ μία κεραία» ἀπό τόν νόμο του δέν θά μεταβληθεῖ εἰς τόν αἰώνα, καί ὅποιος «λύσει μία τῶν ἐντολῶν τούτων … ἐλάχιστος κληθήσεται ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν».
Γι᾽ αὐτό ἄς μήν ἐπιχειροῦμε νά κάνουμε ἐκπτώσεις στήν ὑπακοή στό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ἄς ταπεινώσουμε καί ἐμεῖς τόν ἑαυτό μας μέ τήν ἀπόλυτη καί ἀκριβῆ ὑπακοή στίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ, μιμούμενοι τόν Χριστό, ὁ ὁποῖος καί σήμερα ἀποδεικνύεται τηρητής τοῦ νόμου τοῦ Θεοῦ, ὥστε νά ἀξιωθοῦμε τῆς σωτηρίας, χάριν τῆς ὁποίας καί Ἐκεῖνος ἐνηπίασε καί ἦλθε μέ τήν Παναγία Μητέρα του στόν ναό τοῦ Σολομῶντος, «ὑμῖν ὑπολιμπάνων ὑπογραμμόν», ὅπως γράφει καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ὑπακοῆς καί ταπεινώσεως, ὥστε νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς νά ἔχουμε τόν Χριστό ἐνοικοῦντα πάντοτε στήν ψυχή μας.
Ἀπόψε εἴχαμε τή χαρά νά λαμπρύνει μέ τήν παρουσία του τήν πανήγυρη τοῦ ἱεροῦ μας ναοῦ ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σμύρνης, κύριος Βαρθολομαῖος, προσφιλής καί πολύ ἀγαπητός ἐν Χριστῷ ἀδελφός, ὁ ὁποῖος, ὅπως πολλοί ἀπό σᾶς γνωρίζετε, προέρχεται ἀπό τήν Ἱερά μας Μητρόπολη,
διακόνησε ὡς διάκονος στόν ἱερό ναό τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ ἐλεήμονος καί
στή συνέχεια ὡς ἀρχιερατικό ἐπίτροπος στή Νάουσα καί πλησίον μου, ὡς
ἰδιαίτερός μου, πρίν κληθεῖ νά διακονήσει τό Οἰκουμενικό μας Πατριαρχεῖο καί νά ἀξιωθεῖ νά ἀναλάβει μία ἱστορική καί μαρτυρική Μητρόπολη, τή Μητρόπολη Σμύρνης μετά ἀπό ἕνα πολύ μεγάλο κενό, μετά ἀπό τό μαρτύριο τοῦ ἁγίου Χρυσοστόμου, ἀρχιεπισκόπου Σμύρνης.
Τόν
εὐχαριστῶ ἀπό καρδίας μέ πολλή ἀγάπη, διότι ὅποτε τοῦ ἐπιτρέπουν οἱ
ὑποχρεώσεις του, ἔρχεται καί στήν ταπεινή μας ἐπαρχία. Καί σήμερα εἴχαμε
τήν χαρά νά τόν ἔχουμε χοροστατοῦντα στόν πανηγυρικό Ἑσπερινό τῆς ἐνορίας σας.
Σᾶς εὐχαριστοῦμε, Σεβασμιώτατε, γιά μία ἀκόμη φορά καί ἐκφράζω καί τήν ἀγάπη καί τῶν ἱερέων μας καί τῶν ἀρχόντων γιά τή σεπτή παρουσία σας ἀπόψε ἐδῶ στόν ναό τῆς Ὑπαπαντῆς μας.