Την
Κυριακή 4 Νοεμβρίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας,
Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο
λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Ναούσης επί τη εορτή
του Αγίου Γεωργίου Καρσλίδη.
Κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας τέθηκε σε προσκύνηση και ευλογία των πιστών τεμάχιο του Ιερού Λειψάνου του εορτάζοντος Αγίου Γεωργίου Καρσλίδη.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου :
«Τῇ γάρ χάριτί ἐστε σεσωσμένοι διά τῆς πίστεως· καί τοῦτο οὐκ ἐξ ὑμῶν, Θεοῦ τό δῶρον».
Θεία
χάρη, πίστη καί σωτηρία ἀποτελοῦν ἕνα τρίπτυχο ἐννοιῶν, στό ὁποῖο συχνά
ἀναφέρεται ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Παῦλος. Καί ἀναφέρεται
ἐπανειλημμένα, γιατί θέλει νά ἐμπεδώσει στήν ψυχή καί τή συνείδηση τῶν
ἀκροατῶν του τίς ἔννοιες τῆς χάριτος καί τῆς σωτηρίας, πού ἦταν
ἄγνωστες τόσο στούς ἐξ Ἰουδαίων ὅσο καί στούς ἐξ ἐθνικῶν
χριστιανούς, ἀλλά καί γιά νά ἄρει τίς τυχόν παρανοήσεις σχετικά μέ τή
σημασία καί τόν ρόλο τῆς πίστεως.
Ἡ
πίστη στόν Χριστό ὡς Υἱό τοῦ Θεοῦ καί ὡς σωτήρα καί λυτρωτή τῶν
ἀνθρώπων εἶναι χωρίς καμία ἀμφιβολία ἡ ἀναγκαία προϋπόθεση γιά νά
οἰκειωθεῖ ὁ ἄνθρωπος τή σωτηρία πού προσφέρει ὁ Χριστός. Ἐάν δέν τόν
πιστεύει κανείς, δέν εἶναι δυνατόν νά σωθεῖ.
Ἡ
πίστη ὅμως αὐτή γιά νά εἶναι ἀληθινή καί νά ὁδηγήσει τόν πιστό στή
σωτηρία πρέπει νά μήν εἶναι μόνο θεωρητική ἀλλά καί πρακτική, πρέπει
νά συνοδεύεται δηλαδή ἀπό ἔργα. Τά ἔργα ἀποτελοῦν ἀπόδειξη τῆς
πίστεως, ἀπόδειξη τῆς ἐφαρμογῆς τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ καί κατά
συνέπεια προϋπόθεση τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου.
Ἀλλά
οὔτε ἡ πίστη οὔτε τά ἔργα τῆς πίστεως ἀρκοῦν γιά τή σωτηρία μας. Εἶναι
καί τά δύο προϋπόθεσή της ἀλλά δέν ἀρκοῦν. Χρειάζεται καί ἡ θεία
χάρη. Χρειάζεται καί ἡ συμμετοχή τοῦ θείου στοιχείου στή σωτηρία,
προκειμένου ὁ ἄνθρωπος νά μήν ὑπερηφανεύεται ὅτι εἶναι σέ θέση νά
σώσει τόν ἑαυτό του μόνος του καί κατά συνέπεια δέν ἔχει ἀνάγκη τόν
Θεό.
Θά
μποροῦσε ὁ Θεός νά σώσει τόν ἄνθρωπο καί χωρίς πίστη καί χωρίς ἔργα,
ἀλλά τότε ἡ σωτηρία θά παραβίαζε τήν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου, ἐνῶ τώρα ὁ
ἄνθρωπος δηλώνει μέ τήν πίστη καί τά ἔργα τῆς πίστεως τήν κατάφασή του
στή σωτηρία πού τοῦ προσφέρει ὁ Θεός μέσω τῆς θείας χάριτος.
Ἄλλωστε
ἡ πίστη καί τά ἔργα της ἀποτελοῦν καί προϋπόθεση γιά νά γίνει ὁ
ἄνθρωπος μέτοχος τῆς θείας χάριτος, διότι διαφορετικά δέν ἐνεργεῖ στήν
ψυχή του καί δέν παράγει ἀποτελέσματα. Γι᾽ αὐτό καί ὁ ἴδιος ὁ ἀπόστολος
Παῦλος γράφει πρός τούς χριστιανούς τῆς Κορίνθου «παρακαλοῦμεν μή εἰς
κενόν τήν χάριν τοῦ Θεοῦ δέξασθε».
Ἡ
χάρη τοῦ Θεοῦ προσφέρεται διά τῆς Ἐκκλησίας καί τῶν μυστηρίων της,
ἀλλά δέν ὠφελεῖ καί δέν σώζει ἐκείνους οἱ ὁποῖοι δέν τήν ἀποδέχονται
μέ τήν πίστη καί τά ἔργα τῆς πίστεως. Ἀντίθετα ἁγιάζει καί σώζει
ἐκείνους οἱ ὁποῖοι πληροῦν τήν προϋπόθεση τῆς πίστεως καί τῶν ἔργων της
καί δι᾽ αὐτῶν τήν ἀξιοποιοῦν στή ζωή τους καί στήν ψυχή τους.
Καί
ἕνας τέτοιος ἦταν, ἀδελφοί μου, ὁ ἑορταζόμενος σήμερα ἅγιος τῆς
Ἐκκλησίας μας, ἕνας ἀπό τούς νεωτέρους ἁγίους της, ὁ ἅγιος Γεώργιος
ὁ Καρσλίδης, τοῦ ὁποίου μικρό τμῆμα τοῦ ἱεροῦ καί χαριτοβρύτου
λειψάνου του ἔχουμε τήν εὐλογία νά θησαυρίζεται στόν ἱερό αὐτό ναό
τοῦ ἁγίου μεγαλομάρτυρος Δημητρίου τοῦ μυροβλύτου, προσφορά τοῦ
Μητροπολίτου Δράμας κ. Παύλου, ὁ ὁποῖος προήρχετο ἀπό αὐτή τήν ἐνορία.
Καί
ἦταν ὄντως ἄνθρωπος πλήρης χάριτος ὁ ἅγιος Γεώργιος, διότι ἀπό τή
νεανική του ἡλικία καί κάτω ἀπό δύσκολες καί σκληρές συνθῆκες, διωγμῶν
καί φυλακίσεων, ἀπέδειξε τή σταθερή καί ἀκράδαντη πίστη του στόν Θεό,
πίστη, ἡ ὁποία ἐκφράσθηκε μέ τήν ἀφιέρωσή του στήν ἀγάπη καί τή
διακονία του.
Καί
αὐτή τή χάρη πού ἔλαβε τήν καλλιέργησε μέσα στήν ψυχή του, αὐξάνοντας
τήν πίστη καί τά ἔργα τῆς πίστεως, μέ τήν ἐγκράτεια, τήν ἄσκηση, τή
νηστεία, τήν προσευχή, ἀλλά καί μέ τήν ἀγάπη μέ τήν ὁποία περιέβαλε
ὅλους τούς ἀνθρώπους, τούς ὁποίους βοηθοῦσε μέ κάθε τρόπο καί
προσπαθοῦσε νά ἀνταποκρίνεται στίς ἀνάγκες τους καί νά τούς στηρίζει
πνευματικά στά δύσκολα χρόνια πού ἀκολούθησαν μετά ἀπό τήν
ἐγκατάσταση τῶν προσφύγων ἀπό τόν Πόντο στή Μακεδονία ἀλλά καί στά
ἑπόμενα χρόνια κατά τά ὁποῖα ἡ περιοχή τῆς Δράμας, ὅπου
ἐγκαταστάθηκε, ἀφοῦ πέρασε καί ἀπό τή δική μας περιοχή, ὁ ἅγιος
Γεώργιος ὁ Καρσλίδης, ὑπέφερε ἀπό τούς Βουλγάρους.
Ὅμως
ὁ ἅγιος Γεώργιος εἶχε καταστήσει τήν ψυχή του καί τόν ἑαυτό του
δοχεῖο τῆς θείας χάριτος, ἡ ὁποία ἦταν συχνά ἐμφανής καί στούς
ἀνθρώπους, πού τόν ἔβλεπαν κατά τή διάρκεια τῆς θείας λειτουργίας νά
ὑπερίπταται καί νά μήν πατᾶ στή γῆ, ἀλλά καί νά θεραπεύει δι᾽ αὐτῆς
πολλούς ἀνθρώπους.
Καί
αὐτή ἡ θεία χάρη πού τόν ἁγίασε ἐνεργεῖ καί διά τῶν ἱερῶν του λειψάνων
θαύματα σέ ὅσους προστρέχουν ἐν πίστει καί τά προσκυνοῦν καί
ἐπικαλοῦνται τή χάρη καί τή μεσιτεία του πρός τόν Θεό. Διότι τό δῶρο
εἶναι τοῦ Θεοῦ, ὅπως ἀκούσαμε καί στό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα, καί ἡ τιμή
τῶν ἁγίων ἀποτελεῖ ἔκφραση τιμῆς καί πρός τόν Θεό, ὁ ὁποῖος ἁγιάζει διά
τῆς χάριτός του τούς δούλους του, ἀλλά καί παρότρυνση γιά ὅλους ἐμᾶς
πού τούς τιμοῦμε νά κατανοήσουμε τή σημασία της στή ζωή μας καί νά
ἀγωνιζόμεθα, ὥστε διά τῆς πίστεως καί τῶν ἔργων της νά ἀξιωθοῦμε τῆς
θείας χάριτος, γιά νά ὁδηγήσει καί ἐμᾶς, διά πρεσβειῶν καί τοῦ
ἑορταζομένου σήμερα ἁγίου Γεωργίου τοῦ Καρσλίδη, στή σωτηρία.