«Η Εκκλησία τοποθετώντας την
περικοπή αυτή σαν ανάγνωσμα στην αρχή του Τριωδίου θέλει να προφυλάξει
τους πιστούς από τον υψηλόφρονα λογισμό του Φαρισαίου, που ενδέχεται να
φωλιάζει στην ψυχή κάθε ευσεβούς χριστιανού, και να προβάλλει το
υπόδειγμα του Τελώνη, που μετανοιωμένος για τη ζωή του προσεύχεται με
συντριβή.
Ο εγωισμός είναι κακός σύμβουλος στην πορεία μας για τη
σωτηρία. Ο εγωισμός ήταν η αιτία της παρακοής και της παρέκκλισης των
Πρωτόπλαστων από το θέλημα του Θεού και στη συνέχεια της εξορίας τους
από τον Παράδεισο. Αντίθετα η ταπείνωση είναι η αναγκαία προϋπόθεση για
να ανοίξει ο δρόμος της δικής μας σωτηρίας. Η αναγνώριση της ανθρώπινης
ανεπάρκειας βρίσκει διέξοδο στην μετάνοια, όπως στην περίπτωση του
Τελώνη. Αυτή καταξιώνει τον άνθρωπο για να έχει μία θέση μέσα στο
Θεανθρώπινο Σώμα του Χριστού, που είναι η Εκκλησία. Γι’ αυτό και η μόνη
διάκριση μέσα στον εκκλησιαστικό χώρο είναι να διακρίνονται οι πιστοί σε
μετανοούντες και αμετανόητους. Ο ευαγγελικός λόγος κάμνει συνεχώς
αναφορές στην αναγκαιότητα της μετάνοιας. Ο τελώνης, ο άσωτος, ο
Ζακχαίος, ο ληστής, η πόρνη, η Χαναναία είναι γνώριμοι σε όλους μας για
την μετάνοιά τους, αλλά και διότι, κατά τη διαβεβαίωση του Κυρίου, με
την μετάνοιά τους «προάγουσι υμάς εις την Βασιλείαν του Θεού»
τόνισε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και
Σουφλίου κ. Δαμασκηνός στον Ιερό Ενοριακό Ναό Αγίου Δημητρίου Λαβάρων,
όπου ιερούργησε την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου, στις 28
Φεβρουαρίου ε.ε., με την ευκαιρία του τεσσαρακονθήμερου μνημοσύνου της
μητέρας του Δημάρχου Σουφλίου Σταματίας Πουλιλιού.
Το εσπέρας της προηγούμενης, ο
Σεβασμιώτατος ευλόγησε την βασιλόπιτα του Ιεροψαλτικού Συλλόγου της
Ιεράς Μητροπόλεως Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου στο Πνευματικό
Κέντρο του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού Αγίων Θεοδώρων Ορεστιάδος και αφού
ετόνισε ότι οι ιεροψάλτες είναι συνεργοί του λειτουργού στη διακονία
της θείας λατρείας τους ευχήθηκε τα δέοντα. Ακολούθησε ομιλία του εξ
Αλεξανδρουπόλεως κ. Αγγέλου Μπέντη, μουσικολόγου και καθηγητού της
βυζαντινής μουσικής, με θέμα· «Ιστορικές και μουσικολογικές επισημάνσεις
στην ψαλτική τέχνη».