Το εσπέρας της Δευτέρας 29 Ιανουαρίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον πανηγυρικό εσπερινό στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Αλεξανδρείας και στη συνέχεια μίλησε στην εκδήλωση απονομής τιμητικών διακρίσεων σε μαθητές και μαθήτριες των Γυμνασίων της Αλεξάνδρειας που αρίστευσαν στο παρελθόν σχολικό έτος.
Την Τρίτη το πρωί ο Σεβασμιώτατος λειτούργησε, κήρυξε το θείο λόγο και στη συνέχεια τέλεσε μνημόσυνο για τους κοοιμηθέντες εκπαιδευτκούς στον Ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου Βεροίας.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στην εκδήλωση της Αλεξάνδρειας:
Τιμᾶ
αὔριο ἡ Ἐκκλησία μας τούς κοινούς τῆς ἀληθείας προμάχους, τούς τρεῖς
κορυφαίους ἱεράρχες καί πατέρες της. Τιμᾶ καί ἡ Παιδεία μας τούς τρεῖς
μεγίστους καί σοφούς διδασκάλους της, τούς προστάτες καί τά πρότυπα
μαθητῶν καί καθηγητῶν.
Καί
αὐτήν ἀκριβῶς τήν ἡμέρα, τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τῶν Γραμμάτων καί τῆς
Παιδείας, τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τῶν τριῶν φωστήρων τῆς τρισηλίου
Θεότητος, τιμᾶ καί ἡ τοπική μας Ἐκκλησία ἐδῶ στήν Ἀλεξάνδρεια, ὅπως ἔχει
καθιερωθεῖ ἀπό ἐτῶν, τούς μαθητές καί τίς μαθήτριες πού διακρίθηκαν.
Σᾶς
τιμᾶ ἀφενός γιά νά σᾶς ἐπιβραβεύσει γιά τούς κόπους καί τίς προσπάθειές
σας πού καρποφόρησαν ἐξαιρετικά, ἀφετέρου γιά νά συμμετάσχει μέ αὐτό
τόν τρόπο στή χαρά σας γιά τήν ἐπιτυχία σας, καί ἀκόμη γιά νά ἀποτελέσει
ἡ δική σας ἐπιτυχία κίνητρο καί γιά τούς ἄλλους μαθητές καί μαθήτριες
νά προσπαθήσουν καί ἐκεῖνοι, ὥστε νά ἐπιτύχουν καί νά διακριθοῦν.
Εἶναι,
ἀλήθεια, βέβαια ὅτι κάποιες νέες παιδαγωγικές ἀπόψεις ἀμφισβητοῦν τή
σημασία τῆς διακρίσεως καί τῆς ἀριστείας μέ τό ἐπιχείρημα ὅτι αὐτές
ἐπιβαρύνουν καί πιέζουν τούς μαθητές, ἔτσι ὥστε κρίνεται σκόπιμη ἡ
κατάργησή τους. Ἀσφαλῶς καί ἡ ἐπιδίωξη τῆς διακρίσεως καί τῆς
ἀριστείας δέν θά πρέπει νά εἶναι αὐτοσκοπός στή ζωή τοῦ ἀνθρώπου καί τῶν
μαθητῶν καί μαθητριῶν, ἔτσι ὥστε μία ὁποιαδήποτε ἀποτυχία νά μπορεῖ,
ἐνδεχομένως, νά δημιουργήσει ψυχολογική πίεση. Δέν νομίζω ὅμως ὅτι
ὑπάρχει κανείς πού νἀ ἀμφιβάλλει ὅτι ἡ μελέτη, ὅπως καί κάθε ἄλλη
ἀνθρώπινη προσπάθεια, δέν χρειάζεται ἕνα κίνητρο. Χωρίς κίνητρο, χωρίς
κάποιο στόχο ὁ κόπος καί ἡ προσπάθεια πού καλοῦνται νά καταβάλλουν οἱ
μαθητές καί οἱ μαθήτριες γιά τήν κατάκτηση τῆς γνώσεως, ἀλλά καί
ὁποιοσδήποτε ἄνθρωπος γιά ὁτιδήποτε ἐπιχειρεῖ, φαίνεται μάταιος καί
χωρίς ἐνδιαφέρον.
Δέν
θά πρέπει συγχρόνως νά μᾶς διαφεύγει ὅτι ἡ ἐπιδίωξη τῆς ἀριστείας
μπορεῖ νά ἔχει ἐπιβαρυντικές συνέπειες, ὅπως ἰσχυρίζονται οἱ θιασῶτες
αὐτῆς τῆς ἀπόψεως, μόνο ὅταν ἡ μόρφωση καί ἡ γνώση δέν συνοδεύονται καί
ἀπό τήν καλλιέργεια τῆς ἀρετῆς καί τῆς διαμορφώσεως μιᾶς ὑγιοῦς καί
ἰσορροπημένης προσωπικότητος.
Καί
στό σημεῖο αὐτό ἀκριβῶς ἔχει μεγάλη σημασία τό γεγονός ὅτι ὡς προστάτες
τῆς Παιδείας μας δέν ἔχουν ὁρισθεῖ κάποιες προσωπικότητες πού
διακρίθηκαν ἁπλῶς καί μόνο στήν ἐπιστήμη τους ἤ στόν τομέα τῆς
ἐνασχολήσεώς τους. Ἔχουν ὁρισθεῖ οἱ τρεῖς κορυφαῖοι φωστῆρες τῆς
Ἐκκλησίας καί τῶν Γραμμάτων, οἱ ἅγιοι τρεῖς Ἱεράρχες, γιατί ὁ ὀρθός
συνδυασμός στή ζωή τους τῆς προσπαθείας γιά τήν καλλιέργεια τοῦ
πνεύματος καί τήν κατάκτηση τῆς γνώσεως ἐκ παραλλήλου πρός τήν κατάκτηση
τῆς ἀρετῆς τούς καθιστᾶ ἄριστα παραδείγματα πρός μίμηση.
Δέν
εἶναι καθόλου τυχαῖο τό γεγονός ὅτι ὁ ἴδιος ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ
Θεολόγος μαρτυρεῖ γιά τό διάστημα τῶν σπουδῶν του μαζί μέ τόν Μέγα
Βασίλειο στήν Ἀθήνα. «Δύο δρόμους γνωρίζαμε μόνο, ἐκεῖνον πού ὁδηγοῦσε
στίς σπουδές μας καί ἐκεῖνον πού ὁδηγοῦσε στήν Ἐκκλησία».
Τί
δείχνει ἡ διαβεβαίωση αὐτή; Ὅτι ἡ ἐπιστημονική γνώση καί ἡ καλλιέργεια
τοῦ νοῦ δέν ἦταν μονομερής ἐπιδίωξη γιά τούς δύο νεαρούς φοιτητές. Δέν
ἐπιδίωκαν ἀποκλειστικά καί μόνο τήν πρόοδο καί τήν ἀριστεία. Συγχρόνως
πρός τή μελέτη τῶν μαθημάτων τους, ὁ ἅγιος Γρηγόιος καί ὁ Μέγας
Βασίλειος ἐνδιαφερόταν καί γιά τήν καλλιέργεια τῆς ψυχῆς τους, γιά τήν
καλλιέργεια τῆς ἀρετῆς. Καί αὐτή ἡ διπλῆ προσπάθεια ἔφερνε στήν ψυχή
τους τήν ἰσορροπία καί τούς προφύλασσε ἀπό τή μονομερῆ ἐπιδίωξη τῆς
διανοητικῆς ἐξελίξεως, πού, ὅπως ὀρθά γράφει ὁ Πλάτωνας, μπορεῖ νά
ἐξελιχθεῖ σέ πανουργία. «Πᾶσα ἐπιστήμη χωριζομένη δικαιοσύνης καί τῆς
ἄλλης ἀρετῆς, πανουργία οὐ σοφία φαίνεται».
Ὑπό
τό πρίσμα αὐτό προϋπόθεση γιά τή διάκριση εἶναι ἡ συνέπεια. Ἡ συνέπεια
εἶναι τό μέτρο τῆς ἐπιτυχίας. Ἐάν ὁ καθένας φροντίζει νά εἶναι συνεπής
στίς ὑποχρεώσεις του, συνεπής στή μελέτη του, συνεπής στή ζωή του,
τότε ἔρχεται ἡ διάκριση. Καί ἐάν ἔρθει, τότε γνωρίζει πῶς νά τήν
ἀντιμετωπίσει, πῶς νά τή διαχειρισθεῖ, ὥστε νά μήν ἀποκτήσει
ὑπερβολική οἴηση καί αὐτοπεποίθηση νομίζοντας ὅτι εἶναι κάτι τό
ἐξαιρετικό, τό μοναδικό καί ἀντιμετωπίζει τούς ἄλλους ἀφ᾽ ὑψηλοῦ. Ἐάν
πάλι δέν ἔρθει ἡ διάκριση, καί πάλι γνωρίζει πῶς νά ἀντιμετωπίσει καί
αὐτή τήν κατάσταση. Διότι ἔχει τή συνείδησή του ἥσυχη, ἐπειδή ἔκανε
ὅ,τι μποροῦσε, ὅ,τι ἦταν δυνατόν, καί ἑπομένως γιά τά δικά του μέτρα καί
τίς δικές του δυνατότητες διακρίθηκε.
Ἡ
συνέπεια ὅμως ἀποτελεῖ τήν ἀσφαλῆ προϋπόθεση καί τῆς προόδου στήν
ἀρετή καί τήν πνευματική ζωή. Διότι χωρίς συνέπεια ὑπάρχει ἀταξία,
ὑπάρχει ἀκαταστασία στή ζωή τοῦ ἀνθρώπου, καί ἐπί τῆς ἀταξίας καί τῆς
ἀκαταστασίας τίποτε δέν εἶναι δυνατόν νά οἰκοδομηθεῖ. Καί ἀκόμη ἐάν
πρόσκαιρα οἰκοδομηθεῖ κάτι, πολύ σύντομα θά καταρρεύσει δημιουργώντας
ἀπογοήτευση ὄχι μόνο σέ αὐτόν πού οἰκοδόμησε πάνω σέ σαθρά θεμέλια ἀλλά
καί σέ ὅλους τούς ἄλλους γύρω του.
Γι᾽
αὐτό, ἀγαπητά μου παιδιά, καλλιεργεῖστε τή συνέπεια στή ζωή σας, σέ
ὅ,τι κάνετε, μιμούμενοι τό παράδειγμα τῶν ἁγίων τριῶν Ἱεραρχῶν, ὥστε νά
συνεχίσετε νά διακρίνεσθε καί νά προοδεύετε, δίνοντας χαρά καί στούς
γονεῖς καί στούς καθηγητές σας καί σέ ὅλους ὅσους ἀγαποῦν, καί
ἀποτελώντας καί σεῖς μέ τή σειρά σας πρότυπα γιά τούς νεωτέρους.
Σᾶς
συγχαίρω, λοιπόν, πατρικά καί εὔχομαι μέ πολλή ἀγάπη καί σέ σᾶς πού
ἀριστεύσατε καί βραβεύεσθε σήμερα ἀλλά καί σέ ὅλους τούς μαθητές καί
τίς μαθήτριες τῶν σχολείων μας καί τούς ἐκπαιδευτικούς μας νά ἔχετε τή
χάρη καί τήν εὐλογία τῶν ἁγίων τριῶν Ἱεραρχῶν.
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου κατά τη θεία Λειτουργία της εορτής:
Ἑκατόν
ἑβδομήντα πέντε χρόνια ἔχουν περάσει ἀπό τότε πού τό Πανεπιστήμιο
Ἀθηνῶν τοῦ νεοσύστατου ἑλληνικοῦ κράτους καθιέρωσε τή σημερινή κοινή
ἑορτή τῶν ἁγίων τριῶν Ἱεραρχῶν, Βασιλείου τοῦ Μεγάλου, Γρηγορίου τοῦ
Θεολόγου καί Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, πού ὑπῆρχε ἤδη ἀπό τόν 11ο αἰώνα
στό ἑορτολόγιο τῆς Ἐκκλησίας μας, ὡς ἑορτή τῶν Γραμμάτων καί τῆς
Παιδείας καί τούς τρεῖς μεγάλους Πατέρες ὡς τούς προστάτες των.
Στή
διάρκεια τῶν χρόνων πού πέρασαν καί ἰδιαίτερα τίς τελευταῖες
δεκαετίες ἡ συζήτηση γιά τό νόημα τῆς ἑορτῆς καί τόν ρόλο τῶν τριῶν
ἁγίων πατέρων στήν ἑλληνική Παιδεία μετατράπηκε κάποιες φορές σέ πεδίο
ἰδεολογικῶν ἀντιπαραθέσεων.
Καί
ἐάν τόν 11ο αἰώνα ὁ μητροπολίτης Εὐχαΐτων Ἰωάννης Μαυρόπους μέ τόν
ὁρισμό αὐτῆς τῆς ἡμέρας ὡς κοινῆς ἑορτῆς τους κατόρθωσε νά κατευνάσει
τίς ἀντιθέσεις ἐκείνων πού ἔριζαν γιά τό ποιός ἀπό τούς τρεῖς πατέρες
εἶναι πιό σημαντικός, στίς συζητήσεις αὐτές τό διακύβευμα εἶναι τό
ἰδεολογικό ὑπόστρωμα τῆς ἑορτῆς του καί ἡ σκοπιμότητα πού αὐτή
ἐξυπηρετεῖ.
Ὅμως
μία ἐκ τοῦ σύνεγγυς προσέγγιση τῶν ἐπιχειρημάτων πού χρησιμοποιοῦν
ὅσοι ὑποστηρίζουν ὅτι ἡ ἑορτή τῶν τριῶν Ἱεραρχῶν ὁρίσθηκε ὡς ἑορτή τῶν
Γραμμάτων καί τῆς Παιδείας μέ σκοπό νά προσδώσει στήν ἑλληνική Παιδεία
ἕνα χριστιανικό χαρακτήρα, καί κατά συνέπεια θεωροῦν τήν ἑορτή ὡς ὄχημα
μιᾶς συγκεκριμένης ἰδεολογικῆς ἀντιλήψεως, αὐτῆς τοῦ ὀνομαζόμενου
ἑλληνοχριστιανικοῦ πολιτισμοῦ, ἀποδεικνύει εὔκολα τίς προκαταλήψεις
καί τίς ἰδεολογικές ἀγκυλώσεις αὐτῶν πού τά ὑποστηρίζουν.
Γιατί,
ὅπως γιά τόν Ὅμηρο ἰσχύει ἀδιαμφισβήτητα ἡ ἄποψη τοῦ μεγάλου
Ἀλεξανδρινοῦ φιλολόγου Ἀριστάρχου «Ὅμηρον ἐξ Ὁμήρου σαφηνίζειν», ὅτι
δηλαδή ὀφείλουμε νά ἑρμηνεύουμε τόν Ὅμηρο μέ τή βοήθεια τοῦ ἴδιου τοῦ
Ὁμήρου, τό ἴδιο ἰσχύει καί γιά τούς τρεῖς μεγάλους Ἱεράρχες, τήν
καθοριστική συμβολή τῶν ὁποίων στήν ἐπωφελῆ σύζευξη τοῦ ἑλληνικοῦ
πνεύματος καί πολιτισμοῦ καί μέ τή χριστιανική πίστη καί θεολογία, δέν
μπορεῖ νά κατανοήσει καί νά ἐκτιμήσει ὅποιος ἐπιλέγει καί ἀπομονώνει
φράσεις ἀπό τό ἔργο τους γιά νά στηρίξει τίς προκατασκευασμένες ἀπόψεις
τους ἀλλά δέν θαυμάζει στό σύνολό του τόν ὑπέροχο συνδυασμό τόν ὁποῖο
ἐπέτυχαν οἱ τρεῖς αὐτοί σοφοί καί τολμηροί ἱεράρχες, μέ τίς προσωπικές
τους ἐπιλογές, μέ τόν λόγο τους καί μέ τά ἔργα τους.
Πίστευαν
στό ἑλληνικό πνεῦμα καί στά δημιουργήματά του, στή φιλοσοφία καί τή
ρητορική. Καί αὐτά σπούδασαν γιά χρόνια στίς περίφημες σχολές τῆς ἐποχῆς
τους, καί τά διδάγματά τους ἀξιοποίησαν γιά νά δώσουν στά ἔργα τους,
ἔργα πού ἐξέφραζαν τήν πίστη καί τήν ἀλήθεια τῆς χριστιανικῆς
διδασκαλίας, τήν κομψότητα τῆς ἀττικῆς ρητορικῆς καί τό ρυθμό τῆς
ἑλληνικῆς ποιήσεως.
Ἄν
διαφωνοῦσαν μέ τόν ἑλληνικό πολιτισμό, ἄν ἦταν ἀρνητικοί ἀπέναντί
του, ὅπως κάποιοι ἰσχυρίζονται, δέν θά ἐρχόταν οἱ δύο Καππαδόκες μέχρι
τήν Ἀθήνα γιά νά τόν σπουδάσουν, οὔτε θά μαθήτευαν δίπλα στόν μεγάλο
εἰδωλολάτρη ρήτορα τόν Λιβάνιο, οὔτε θά διεκδικοῦσαν ἀπό τόν πρώην
συμφοιτητή τους καί μετέπειτα αὐτοκράτορα Ἰουλιανό τή δυνατότητα καί
τῶν χριστιανῶν νά σπουδάζουν τήν ἀρχαία ἑλληνική γραμματεία.
Ἄν
οἱ τρεῖς Ἱεράρχες ἦταν ἀρνητικοί ἀπέναντι στήν ἀρχαία ἑλληνική σοφία,
εἶναι ἐντελῶς ἀβέβαιο τί θά εἶχε σωθεῖ μέχρι σήμερα ἀπό αὐτήν, ἐφόσον ἡ
συνέχιση τῆς παραδόσεώς της ἐξασφαλίσθηκε γιατί οἱ τρεῖς αὐτοί
κορυφαῖοι καί σοφοί Ἱεράρχες δέν θεώρησαν ὅτι ἔρχεται σέ ἀντίθεση μέ τή
χριστιανική πίστη καί τῆς ἀπέδωσαν τή διαχρονική της ἀξία πού δέν
ὀφείλεται στήν εἰδωλολατρικές ἀντιλήψεις τῶν δημιουργῶν της ἀλλά στήν
καλλιέργεια τῶν ἰδεῶν, τῶν ἀρχῶν καί τῶν ἀξιῶν πού ἐκφράζει, στήν
πρωτοπορία τῆς σκέψεως καί στούς ἀνυπέρβλητους τρόπους ἐκφράσεως τoῦ
ἀνθρωπίνου λόγου πού καλλιέργησαν.
Ἑπομένως,
ἡ ἑορτή τῶν τριῶν Ἱεραρχῶν δέν ὑπηρετεῖ ἰδεολογίες ἀλλά δείχνει τήν
ἀλήθεια τοῦ μηνύματος τῶν μεγάλων αὐτῶν πατέρων καί διδασκάλων.
Δείχνει τήν ἀξία τῆς ἀληθινῆς σοφίας πού γνωρίζει νά ἐκτιμᾶ τή σοφία ὡς
δῶρο τοῦ Θεοῦ στόν ἄνθρωπο καί δέν ἀπαγορεύει τήν προσέγγισή της, ὅπου
καί ἐάν βρίσκεται, σέ ἀντίθεση μέ ἐκείνους οἱ ὁποῖοι περιορίζουν τίς
ἐπιλογές τους σέ ὅσες μόνο πού συμφωνοῦν μέ τή δική τους ἰδεολογία.
Οἱ
τρεῖς Ἱεράρχες ἦταν ἀληθινά ἐλεύθερα πνεύματα χωρίς ἰδεολογικές
προκαταλήψεις καί ἀγκυλώσεις, διότι «οὗ τό πνεῦμα Κυρίου ἐκεῖ
ἐλευθερία», καί γι᾽ αὐτό ἀποτελοῦν μέχρι σήμερα πρότυπα διδασκάλων ἀλλά
καί μαθητῶν· γι᾽ αὐτό καί τιμῶνται καί θαυμάζονται καί συνεχίζουν νά
ἐμπνέουν τούς ἀνθρώπους.
Ὅσοι
προσπαθοῦν νά ὑποβαθμίσουν τήν ἀξία τους ὡς προτύπων καί προστατῶν τῆς
Παιδείας ὑποβιβάζοντας τή σημασία καί τό νόημα τῆς ἑορτῆς τους,
αὐταπατῶνται, γιατί τό ἐρώτημα πού τίθεται εἶναι, ἄν καταργήσει
κανείς τούς τρεῖς Ἱεράρχες μέ ποιούς θά τούς ἀντικαταστήσει;
Ποιοί
εἶναι αὐτοί πού μποροῦν νά δώσουν στά παιδιά μας ἀλλά καί στούς
ἐκπαιδευτικούς μας, οἱ ὁποῖοι κάτω ἀπό ὄχι πάντοτε εὔκολες συνθῆκες
δίνουν τόν καθημερινό ἀγώνα γιά τή μόρφωση καί τήν παιδεία, δίνουν τόν
ἀγώνα γιά νά δημιουργήσουν χαρακτῆρες καί προσωπικότητες ἱκανές νά
ἀνταπεξέλθουν στίς αὐξημένες ἀνάγκες τοῦ σύγχρονου κόσμου μας;
Ποιοί
εἶναι αὐτοί πού μποροῦν νά ἀποτελέσουν πρότυπα σοφίας, δράσεως καί
ἀρετῆς πού ἀντέχουν στόν χρόνο καί εἶναι ἱκανά νά ἐμπνεύσουν μαθητές καί
ἐκπαιδευτικούς;
Γι᾽
αὐτό ἄς ἀφήσουμε τίς ὅποιες τυχόν προκαταλήψεις καί ἄς στραφοῦμε στούς
ἑορταζομένους προστάτες τῶν Γραμμάτων καί τῆς Παιδείας μας, τούς τρεῖς
Ἱεράρχες, καί ἄς ἐπιδιώξουμε νά ἀναβαπτίσουμε τήν Παιδεία μας στό
πνεῦμα τους, γιά νά γίνει μία παιδεία κοινωνική, ἀλληλέγγυα, μία
παιδεία ἀληθινή, μία παιδεία πού εὐχόμεθα καί θέλουμε νά ἀπολαμβάνουν
τά παιδιά μας.