Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων την παραμονή χοροστάτησε και κήρυξε το θείο λόγο στην πανηγυρίζουσα Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως του Σωτήρος «Μουτσιάλη» στην περιοχή της Σκήτεως Βεροίας.
Την κυριώνυμο ημέρα ο Σεβασμιώτατος λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ναούσης, όπου φυλάσσεται και λίθος από το όρος Θαβώρ.
Στο τέλος της θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος, σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση, ευλόγησε τους καρπούς της αμπέλου.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στον Εσπερινό στην Ι.Μ. Μεταμορφώσεως «Μουτσιάλη».
«Ὁ πάλαι τῷ Μωσεῖ συλλαλήσας ἐπί τοῦ ὄρους Σινᾶ … ἐπί τῶν μαθητῶν ἔδειξε τό ἀρχέτυπον κάλλος τῆς εἰκόνος».
Παραμονή
τῆς μεγάλης δεσποτικῆς ἑορτῆς τῆς Μεταμορφώσεως καί ἡ Ἐκκλησία μας
μᾶς παρουσιάζει τό μέγα αὐτό γεγονός, τό μέγα αὐτό θαῦμα,
παραλληλίζοντάς το μέ ἕνα ἄλλο γεγονός, αὐτό τῆς ἐμφανίσεως τοῦ Θεοῦ
στόν προφήτη Μωυσῆ ἐπί τοῦ ὄρους Σινᾶ.
Ἐπάνω
σέ ἕνα ὄρος συμβαίνουν καί τά δύο θαυμαστά γεγονότα, μακριά ἀπό τόν
θόρυβο καί τή βοή τοῦ κόσμου, ὄχι γιατί ὁ Θεός δέν μπορεῖ νά ἐμφανισθεῖ
μέσα στόν κόσμο, ἀλλά γιατί ὁ ἄνθρωπος μπορεῖ νά τόν διακρίνει καλύτερα
στήν ἡσυχία καί τή μόνωση.
Ὁ
Μωυσῆς, ὁ ἐκλεκτός δοῦλος τοῦ Θεοῦ, τοῦ ζητᾶ νά τοῦ δείξει τό πρόσωπό
του, καί Ἐκεῖνος τοῦ λέγει ὅτι δέν μπορεῖ νά τό δεῖ ἄνθρωπος καί νά
ζήσει. Τοῦ κάνει ὅμως τή χάρη νά δεῖ τήν αἴγλη τῆς θείας του δόξης, ὅταν
ὁ ἴδιος θά ἔχει διέλθει ἤδη ἀπό μπροστά του.
Ἀντίθετα
ἀπό τόν Μωυσῆ οἱ μαθητές τοῦ Χριστοῦ δέν ζητοῦν τίποτε καί δέν
γνωρίζουν τίποτε κατά τήν ἡμέρα τῆς θείας Μεταμορφώσεως. Ὁ Χριστός
τούς ἐπιλέγει γιά νά τούς ἀποκαλύψει αὐτό πού ὁ Μωυσῆς δέν μπόρεσε νά
δεῖ καί γιά νά τούς δείξει ὅτι εἶναι ὄντως ἀδύνατο νά ἀντικρύσει ὁ
χοϊκός ἄνθρωπος τό πρόσωπο τοῦ ἀκτίστου Θεοῦ.
Ὁ
Μωυσῆς ζητᾶ νά δεῖ τό πρόσωπο τοῦ Θεοῦ γιά νά βεβαιωθεῖ ὅτι ὁ Θεός θά
εἶναι μαζί μέ τόν ἐκλεκτό λαό του καί στό μέλλον. Ὁ Χριστός δείχνει
τή θεία μορφή του στούς μαθητές του γιά νά τούς βεβαιώσει ὅτι ὁ
διδάσκαλός τους ἦταν ὁ Μεσσίας πού ἀνέμεναν οἱ Ἰουδαῖοι, ἦταν ὁ Υἱός
καί Λόγος τοῦ Θεοῦ, ἀλλά καί γιά νά τούς δείξει ποιός ἦταν ὁ σκοπός τῆς
ἐνανθρωπήσεώς του καί τῆς παρουσίας του στή γῆ.
Καί
ὁ σκοπός αὐτός δέν ἦταν ἄλλος ἀπό τήν ἀποκατάσταση τοῦ ἀρχετύπου
κάλλους τῆς ἀνθρωπίνης μορφῆς, τοῦ κάλλους πού ἀμαύρωσε καί συνέθλιψε
ἡ παρακοή τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ καί ἡ ἁμαρτία.
Γι᾽
αὐτό ἐπιτρέπει στούς μαθητές του ὁ Χριστός νά δοῦν, ὅσο ἄντεχε ἡ
ἀδυναμία τῆς ἀνθρωπίνης τους φύσεως, τό θεῖο του πρόσωπο, ἤ καλύτερα
νά δοῦν τή λάμψη τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου, ὅταν αὐτό εἶναι καθαρό καί
θεωμένο, ὅταν καταυγάζεται ἀπό τό φῶς τῆς θείας Χάριτος.
«Ὁ πάλαι τῷ Μωσεῖ συλλαλήσας ἐπί τοῦ ὄρους Σινᾶ … ἐπί τῶν μαθητῶν ἔδειξε τό ἀρχέτυπον κάλλος τῆς εἰκόνος».
Δείχνει
ὁ Χριστός στούς μαθητές του «τό ἀρχέτυπον κάλλος τῆς εἰκόνος». Δείχνει
στό πρόσωπό του τό πρόσωπο μέ τό ὁποῖο μᾶς εἶχε δημιουργήσει καί τό
πρόσωπο, τό ὁποῖο μᾶς δίνει καί πάλι μέ τήν ἐνανθρώπισή του, μέ τή
Σταύρωση καί τήν ἀνάστασή του, τή δυνατότητα νά ἀποκτήσουμε.
Καί
ὅπως Ἐκεῖνος παραμερίζει γιά λίγο τό κάλυμμα τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως
πού σκεπάζει τή θεία του φύση ἀπό ἄκρα οἰκονομία καί συγκατάβαση πρός
τόν ἁμαρτωλό ἄνθρωπο, τόν ὁποῖο ἦρθε στή γῆ γιά νά ἀνακαλέσει καί νά
σώσει ἀπό τήν ἁμαρτία, ἐπαναφέροντάς του τό ἀρχέτυπο κάλλος, ἔτσι
καλεῖ, ἀδελφοί μου, καί ἐμᾶς ὁ Χριστός νά ἀπομακρύνουμε ὅ,τι
ἀμαυρώνει τήν εἰκόνα τοῦ Θεοῦ πού ἔχουμε στήν ψυχή μας.
Μᾶς
καλεῖ νά ἀπομακρύνουμε μέ τόν πνευματικό μας ἀγώνα, μέ τήν ἄσκηση, τή
νηστεία, τήν προσευχή, τή μετάνοια, τήν ἐξομολόγηση ὅ,τι ἔχει
παραμορφώσει αὐτή τήν εἰκόνα, ὅ,τι τήν ἔχει παραποιήσει, ὅ,τι τήν
ἔχει κάνει νά φθαρεῖ, νά μαυρίσει καί νά καταστραφεῖ. Καί ποιά εἶναι
ὅλα αὐτά πού παραποιοῦν καί καταστρέφουν; Εἶναι οἱ ἁμαρτίες μας, τά
πάθη μας, οἱ κακές μας συνήθειες καί ἐπιθυμίες, εἶναι οἱ πονηροί
λογισμοί, εἶναι οἱ ἀδυναμίες μας, εἶναι ὁ ἐγωισμός καί ἡ ὀργή, ἡ
ψυχρότητα στήν πίστη, ἡ ἀδράνεια καί ἡ ραθυμία μας στήν τήρηση τῶν
ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ, ἡ ἐμμονή στό θέλημά μας· εἶναι ὅλα ἐκεῖνα, τά ὁποῖα,
ἐάν ψάξει ὁ καθένας μας προσεκτικά καί μέ εἰλικρίνεια μέσα τήν ψυχή του
θά τά ἀνακαλύψει.
Ὅλα
αὐτά μᾶς καλεῖ ὁ Χριστός νά ἀπομακρύνουμε ἀπό τήν ψυχή μας καί ἀπό τή
ζωή μας, ἀπομακρυνόμενοι κι ἐμεῖς, ὅπως καί Ἐκεῖνος, μέ τούς μαθητές
του, ἀπό τόν κόσμο, ὄχι τοπικά ἀλλά πνευματικά. Δέν χρειάζεται νά
φύγουμε ὑποχρεωτικά ἀπό τόν κόσμο ἀλλά νά διώξουμε ὅσο μποροῦμε τόν
κόσμο ἀπό τήν ψυχή μας καί ἀπό τή ζωή μας, ἀσχολούμενοι περισσότερο μέ
τόν Θεό καί τήν ψυχή μας παρά μέ ὅλα ἐκεῖνα τά ὁποῖα τά σύγχρονα μέσα
τῆς τεχνολογίας καί τῆς ἐπικοινωνίας φέρνουν μέσα στό σπίτι μας καί
μέσα στήν ψυχή μας.
Καί
ἐάν τό κάνουμε αὐτό, καί ἐάν τό προσπαθήσουμε συστηματικά, ζητώντας τή
βοήθεια καί τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ καί ἀντλώντας τή χάρη του μέσα ἀπό τά
μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, τότε θά μπορέσουμε, ἀδελφοί μου, καί
ἐμεῖς νά μεταμορφωθοῦμε καί νά δοῦμε νά ἀποκαθίσταται μέσα στήν ψυχή
μας μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ τό ἀρχέτυπο κάλλος τῆς εἰκόνος του, τό ὁποῖο
εἶναι καί πρέπει νά εἶναι ὁ σκοπός τῆς ζωῆς μας.
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως Σωτήρος Ναούσης.
«Κύριε, καλόν ἐστιν ἡμᾶς ὧδε εἶναι· εἰ θέλεις, ποιήσομεν ὧδε τρεῖς σκηνάς, σοί μίαν καί Μωϋσεῖ μίαν καί μίαν Ἠλίαν».
Στό
ὄρος Θαβώρ μᾶς μεταφέρει, ἀδελφοί μου, σήμερα τό εὐαγγελικό
ἀνάγνωσμα, γιά νά γίνουμε καί ἐμεῖς, κατά τό μέτρο τῶν ἀσθενῶν μας
δυνάμεων, θεατές τῆς θείας Μεταμορφώσεως, γιά νά γίνουμε καί ἐμεῖς
«ἐπόπται τῆς ἐκείνου μεγαλειότητος».
Μᾶς
μεταφέρει ὅμως καί γιά ἕναν ἀκόμη λόγο, γιά νά ἀκούσουμε τήν πρόταση
τοῦ ἀποστόλου Πέτρου, ὁ ὁποῖος, περισσότερο αὐθόρμητος καί
παρορμητικός ἀπό τούς ἄλλους μαθητές, δέν διστάζει νά ἐκφράσει τά
συναισθήματά του γιά τή μοναδική ἐμπειρία πού ζεῖ καί τή σφορδρή του
ἐπιθυμία νά μείνουν ἐκεῖ, μαζί μέ τόν Χριστό καί τούς δύο προφῆτες.
«Κύριε, καλόν ἐστιν ἡμᾶς ὧδε εἶναι· εἰ θέλεις, ποιήσομεν ὧδε τρεῖς σκηνάς, σοί μίαν καί Μωϋσεῖ μίαν καί μίαν Ἠλίαν».
Ὁ
ἀπόστολος δέν ὑπολογίζει τόν κόπο γιά νά στήσει τίς τρεῖς σκηνές, οὔτε
ἐνδιαφέρεται γιά νά ἐξασφαλίσει μία γιά τόν ἑαυτό του. Αὐτό πού θέλει
εἶναι νά μείνει ἐκεῖ, μέσα σ᾽ αὐτήν τή θεία κοινωνία, μέσα σ᾽ αὐτήν
τήν οὐράνια συνάθροιση, γιά νά βλέπει διαρκῶς τό λαμπρό πρόσωπο τοῦ
διδασκάλου του καί νά τόν ἀκούει νά συνομιλεῖ μέ τόν Μωϋσῆ καί τόν
Ἠλία.
«Καλόν
ἐστίν ἡμᾶς ὧδε εἶναι». Αὐτό πού κάνει τόν ἀπόστολο Πέτρο νά ζητᾶ νά
παραμείνουν ἐκεῖ εἶναι ἡ ἕλξη πού αἰσθάνεται ἡ ψυχή του ἀπό τή θεία
παρουσία μέσα στήν ὁποία ζεῖ. Ἄν εἶχε ἐντυπωσιασθεῖ ἁπλῶς ἀπό τό
θέαμα, τότε πιθανόν θά ζητοῦσε ἀπό τόν Χριστό νά κάνει καί τό δικό του
πρόσωπο νά λάμψει, νά κάνει καί τά δικά του ἱμάτια «λευκά ὡς τό φῶς»,
ὅπως τοῦ εἶχε ζητήσει, ὅταν εἶδε τόν Χριστό νά περιπατεῖ ἐπί τῶν
κυμάτων, νά τόν καλέσει καί ἐκεῖνον νά βαδίσει ἐπί τά ὕδατα.
Ὅμως
ὁ ἀπόστολος δέν ζητᾶ τίποτε τέτοιο, δέν ζητᾶ οὔτε κάτι μόνο γιά
τόν ἑαυτό του. Ζητᾶ νά διασφαλίσει τίς προϋποθέσεις γιά νά βρίσκεται
διαρκῶς μαζί μέ τόν Χριστό, μακριά ἀπό τόν θόρυβο καί τή σκόνη τοῦ
κόσμου, μακριά ἀπό τούς Φαρισαίους καί τούς ἄλλους ὑποκριτές πού
ζητοῦσαν νά βροῦν τρόπους γιά νά κατηγορήσουν τόν Χριστό, μακριά ἴσως
καί ἀπό τό πλῆθος τοῦ κόσμου πού μαζευόταν ἐντυπωσιασμένο ἀπό τά
θαύματά του, χωρίς ὅμως νά ἀντιλαμβάνεται τό βαθύτερο νόημα τῆς
παρουσίας του καί τῆς διδασκαλίας του στόν κόσμο.
«Καλόν
ἐστίν ἡμᾶς ὧδε εἶναι». Ὁ Πέτρος δέν μιλᾶ μόνο ἐνθουσιασμένος ἀπό τό
θέαμα, ἀλλά γιατί νιώθει πόσο σπουδαῖο εἶναι νά βρίσκεσαι κοντά στόν
θεῖο διδάσκαλο καί νά μετέχεις στήν οὐράνια ἐμπειρία τῆς συνομιλίας
του μέ τόν Μωυσῆ καί τόν Ἠλία. Μιλᾶ, γιατί νιώθει πώς τό μόνο πού
ἐπιθυμεῖ εἶναι νά βρίσκεται μαζί μέ τόν Χριστό, ὅπως τότε πού τόν
διαβεβαίωνε πώς δέν ἔχει νά πάει πουθενά ἀλλοῦ, γιατί Αὐτός ἦταν ὁ
μόνος πού εἶχε «ρήματα ζωῆς αἰωνίου»· γιατί νιώθει ὅτι κοντά του
μπορεῖ νά ἀπολαύσει τήν ἀνάπαυση τῆς ψυχῆς του πού Ἐκεῖνος μόνο
χαρίζει.
«Καλόν ἐστίν ἡμᾶς ὧδε εἶναι».
Ἑορτή
τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Κυρίου, ἀδελφοί μου, καί ἡ Ἐκκλησία μας
ἐπαναλαμβάνοντας τούς λόγους τοῦ ἀποστόλου Πέτρου θέλει νά μᾶς διδάξει
καί νά μᾶς ὑπομνήσει ποιό εἶναι τό νόημα τῆς ἑορτῆς.
Καί
αὐτός δέν εἶναι νά μᾶς ἐντυπωσιάσει ἤ ἁπλῶς νά μᾶς συγκινήσει,
γιατί αὐτά εἶναι, ἀδελφοί μου, συναισθήματα πού ἔρχονται καί
παρέρχονται, ὅπως συνέβη καί μέ τούς Ἰουδαίους πού ζητοῦσαν νά
σταυρωθεῖ ὁ Χριστός, τόν ὁποῖο λίγες ἡμέρες πρίν ὑποδεχόταν μέ ὠσαννά.
Τό
νόημα τῆς ἑορτῆς εἶναι νά μᾶς βοηθήσει νά κατανοήσουμε καί νά
πιστεύσουμε, ὄχι θεωρητικά ἀλλά βιωματικά, ὅτι δέν ὑπάρχει τίποτε
καλύτερο καί τίποτε σημαντικότερο στή ζωή μας ἀπό τό νά εἴμαστε μαζί
μέ τόν Χριστό, νά ζοῦμε μαζί του, νά πορευόμαστε μαζί του, νά
αἰσθανόμαστε τήν ἀγάπη του νά φλέγει τήν ψυχή μας, ὅπως τήν αἰσθανόταν
καί οἱ μαθητές πού συμπορευόταν μέ τόν Χριστό πρός τούς Ἐμμαούς, καί νά
μποροῦμε καί ἐμεῖς νά ἐπαναλαμβάνουμε τούς λόγους τοῦ ἀποστόλου
Παύλου: «ζῶ δέ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δέ ἐν ἐμοί Χριστός». Διότι, ὅταν τό
ἐπιτύχουμε αὐτό, τότε βρισκόμαστε στόν δρόμο καί τῆς δικῆς μας
μεταμορφώσεως.
Γι᾽
αὐτό, ἀδελφοί μου, ἄς ἐξετάσουμε σήμερα τόν ἑαυτό μας καί ἄς
διερωτηθοῦμε τί εἶναι αὐτό πού θέλουμε στή ζωή μας, τί εἶναι αὐτό πού
ἐπιδιώκουμε μέσα στήν Ἐκκλησία. Ἄς διερωτηθοῦμε ποιές εἶναι οἱ
προτεραιότητές μας, πόσο θέλουμε νά εἴμαστε καί ἐμεῖς μαζί μέ τόν Χριστό
καί πόσο ἀγωνιζόμαστε γιά νά τό ἐπιτύχουμε μέ τά μέσα καί τούς
τρόπους πού θέτει στή διάθεσή μας ἡ Ἐκκλησία. Καί ἄς ἀκούσουμε τή φωνή
τοῦ μαθητοῦ Κυρίου πού καλεῖ καί προτρέπει καί ἐμᾶς νά μείνουμε κοντά
στόν Χριστό, νά ζοῦμε ἔχοντας τόν Χριστό στήν ψυχή μας, γιατί μόνο ἔτσι
θά μᾶς μεταμορφώσει καί μόνο ἔτσι θά αἰσθανόμαστε καί μέσα στίς
τρικυμίες καί τίς καταιγίδες τοῦ παρόντος κόσμου τή χαρά καί τή
μακαριότητα πού χαρίζει ἡ παρουσία του.