Στη
βραδυνή Ακολουθία της Δ΄ Στάσεως των Χαιρετισμών που τελέσθηκε ,
στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Παρασκευή 28 Μαρτίου,
ιερούργησε και μίλησε ο Αρχιμανδρίτης Ιερόθεος Βαμβακάρης, από την Ιερά
Μητρόπολη Πειραιώς. Κατά τη διάρκεια της Ακολουθίας, έψαλλε νεανικός βυζαντινός χορός υπό τη Διεύθυνση του κ. Ελισσαίου Κυνούση.
Στην ομιλία που απηύθυνε προς τους πιστούς, μετά το πέρας της Ακολουθίας, ο π. Ιερόθεος επικεντρώθηκε πάνω στην έννοια της λέξης «συνείδηση». Αφορμή για την επιλογή αυτή, ήταν βεβαίως οι Χαιρετισμοί που περιλαμβάνουν όλα τα «χαίρε» προς την Υπεραγία Θεοτόκο. Μεταξύ αυτών, ξεχωρίζει ο χαρακτηρισμός της Θεοτόκου ως «λουτήρ εκπλύνων συνείδησιν». Τι είναι λοιπόν η συνείδηση;
Απαντώντας στο ερώτημα αυτό, ο π. Ιερόθεος, ανέφερε:
«Είναι δώρο του Θεού. Ένα φρένο που μας εμποδίζει να κάνουμε ότι είναι εκτός του θελήματος του Θεού. Είναι όμως και η χαρά που φέρνει αγαλλίαση, ότι κάναμε το θέλημα του Θεού».
Το επόμενο βήμα, στο οποίο αναφέρθηκε, είναι η καθαρότητα της συνείδησης. Κι όπως τόνισε, για να έχουμε καθαρή συνείδηση πρέπει να έχουμε πίστη και να ξέρουμε το θέλημα του Θεού. Κι όχι μόνο να το γνωρίζουμε, αλλά και να το βιώνουμε στη ζωή μας.
Στο σημείο αυτό, ο π. Ιερόθεος επεσήμανε τον κίνδυνο της σύγχυσης, που σε πολλές περιπτώσεις επικρατεί. Ο άνθρωπος μπορεί να ακούει τη συνείδηση του, όταν γνωρίζει και πράττει το θέλημα του Θεού. Σε αντίθετη περίπτωση είναι αλλοτριωμένη η συνείδησή του ανθρώπου, άλλες φορές λέει το σωστό και άλλες λανθασμένο. Και μπορεί να νομίζει ότι άκουσε τη συνείδηση του, ή ότι τα έχει καλά μαζί της, αλλά να βρίσκεται μακριά από το θέλημα του Θεού. Πάνω σε αυτό, ο π. Ιερόθεος επανέλαβε και ξεκαθάρισε:
«Την ακούμε μόνο όταν γνωρίζουμε το θέλημα του Θεού και το πράττουμε. Τότε είναι και τροχοπέδη που μας εμποδίζει να πάρουμε λάθος απόφαση. Διαφορετικά, όταν δεν ξέρουμε το θέλημα του Θεού, τότε η συνείδηση είναι αλλοτριωμένη».
Και συνδέοντας το θέμα της καθαρής συνείδησης με το πρόσωπο της Θεοτόκου και ειδικά με τον χαρακτηρισμό που Της αποδίδει ο υμνωδός, ο π. Ιερόθεος εξήγησε ότι η Παναγία είναι ο «λουτήρ» ακριβώς γιατί ήξερε και είχε πάνω από όλα το θέλημα του Θεού.
Το επόμενο, εύλογο ερώτημα που έθεσε, είναι το «πώς καθαρίζει η συνείδηση, όταν λερωθεί». Η απάντηση είναι μία και είναι το μυστήριο της μετανοίας. Ακόμα κι αν ξέρουμε και θέλουμε να πράξουμε το θέλημα του Θεού στη ζωή μας, πέφτουμε. Γι’ αυτό υπάρχει το μυστήριο της μετανοίας.
Και ο π. Ιερόθεος ολοκλήρωσε το λόγο του με μία ευχή και προτροπή συνάμα προς τους πιστούς:
«Σε λίγο θα εορτάσουμε τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Κυρίου. Για να τα ζήσουμε, να περάσουμε πρώτα από το μυστήριο της εξομολογήσεως. Αλλιώς, δεν θα μπορέσουμε να κάνουμε τη διάβαση από τα γήινα στα ουράνια».
Μητρόπολη Πειραιώς. Κατά τη διάρκεια της Ακολουθίας, έψαλλε νεανικός βυζαντινός χορός υπό τη Διεύθυνση του κ. Ελισσαίου Κυνούση.
Στην ομιλία που απηύθυνε προς τους πιστούς, μετά το πέρας της Ακολουθίας, ο π. Ιερόθεος επικεντρώθηκε πάνω στην έννοια της λέξης «συνείδηση». Αφορμή για την επιλογή αυτή, ήταν βεβαίως οι Χαιρετισμοί που περιλαμβάνουν όλα τα «χαίρε» προς την Υπεραγία Θεοτόκο. Μεταξύ αυτών, ξεχωρίζει ο χαρακτηρισμός της Θεοτόκου ως «λουτήρ εκπλύνων συνείδησιν». Τι είναι λοιπόν η συνείδηση;
Απαντώντας στο ερώτημα αυτό, ο π. Ιερόθεος, ανέφερε:
«Είναι δώρο του Θεού. Ένα φρένο που μας εμποδίζει να κάνουμε ότι είναι εκτός του θελήματος του Θεού. Είναι όμως και η χαρά που φέρνει αγαλλίαση, ότι κάναμε το θέλημα του Θεού».
Το επόμενο βήμα, στο οποίο αναφέρθηκε, είναι η καθαρότητα της συνείδησης. Κι όπως τόνισε, για να έχουμε καθαρή συνείδηση πρέπει να έχουμε πίστη και να ξέρουμε το θέλημα του Θεού. Κι όχι μόνο να το γνωρίζουμε, αλλά και να το βιώνουμε στη ζωή μας.
Στο σημείο αυτό, ο π. Ιερόθεος επεσήμανε τον κίνδυνο της σύγχυσης, που σε πολλές περιπτώσεις επικρατεί. Ο άνθρωπος μπορεί να ακούει τη συνείδηση του, όταν γνωρίζει και πράττει το θέλημα του Θεού. Σε αντίθετη περίπτωση είναι αλλοτριωμένη η συνείδησή του ανθρώπου, άλλες φορές λέει το σωστό και άλλες λανθασμένο. Και μπορεί να νομίζει ότι άκουσε τη συνείδηση του, ή ότι τα έχει καλά μαζί της, αλλά να βρίσκεται μακριά από το θέλημα του Θεού. Πάνω σε αυτό, ο π. Ιερόθεος επανέλαβε και ξεκαθάρισε:
«Την ακούμε μόνο όταν γνωρίζουμε το θέλημα του Θεού και το πράττουμε. Τότε είναι και τροχοπέδη που μας εμποδίζει να πάρουμε λάθος απόφαση. Διαφορετικά, όταν δεν ξέρουμε το θέλημα του Θεού, τότε η συνείδηση είναι αλλοτριωμένη».
Και συνδέοντας το θέμα της καθαρής συνείδησης με το πρόσωπο της Θεοτόκου και ειδικά με τον χαρακτηρισμό που Της αποδίδει ο υμνωδός, ο π. Ιερόθεος εξήγησε ότι η Παναγία είναι ο «λουτήρ» ακριβώς γιατί ήξερε και είχε πάνω από όλα το θέλημα του Θεού.
Το επόμενο, εύλογο ερώτημα που έθεσε, είναι το «πώς καθαρίζει η συνείδηση, όταν λερωθεί». Η απάντηση είναι μία και είναι το μυστήριο της μετανοίας. Ακόμα κι αν ξέρουμε και θέλουμε να πράξουμε το θέλημα του Θεού στη ζωή μας, πέφτουμε. Γι’ αυτό υπάρχει το μυστήριο της μετανοίας.
Και ο π. Ιερόθεος ολοκλήρωσε το λόγο του με μία ευχή και προτροπή συνάμα προς τους πιστούς:
«Σε λίγο θα εορτάσουμε τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Κυρίου. Για να τα ζήσουμε, να περάσουμε πρώτα από το μυστήριο της εξομολογήσεως. Αλλιώς, δεν θα μπορέσουμε να κάνουμε τη διάβαση από τα γήινα στα ουράνια».