Η λέξη συγνώμη προέρχεται από το «συν + γνώμη» (συν + γιγνώσκω: έχω την ίδια γνώμη με κάποιον, αλλάζω γνώμη, μετανοώ).
Η κατανυκτική αυτή περίοδος μετανοίας προσφέρεται ως ένας ξεχωριστός τρόπος ζωής, ως ένας δρόμος που οδηγεί τους χριστιανούς στην αγκαλιά του Αναστάντος Κυρίου μας, εισερχόμεθα όπως λέγουν οι Πατέρες της Εκκλησίας μας στο « Στάδιο των Αρετών» .
Ο Εσπερινός της Κυριακής της Τυρινής, λέγεται κατανυκτικός όπως και όλοι οι Εσπερινοί των Κυριακών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, διότι κατά την ώρα της Ακολουθίας του Εσπερινού ψάλλονται με συντριβή, μετάνοια και θερμή ικεσία, κατανυκτικά τροπάρια εκ του Τριωδίου.
Στην Ιερά Μητρόπολη Μαντινείας και Κυνουρίας, την Κυριακή, 17η Μαρτίου 2013, στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό του Αγίου Βασιλείου Τριπόλεως, τελέσθηκε ο πρώτος Κατανυκτικός Εσπερινός της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, προεξάρχοντος του Σεβ. Μητροπολίτου μας κ.κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, πλαισιωμένου από Ιερείς της Τριπόλεως και της γύρω περιφέρειας.
Ο φιλόθεος λαός της Πόλεώς μας, κατέκλυσε με κατάνυξη τον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό, συμμετέχοντας στην Ιερά Ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού.
Ο Σεβ. Μητροπολίτης στην ομιλία του, τόνισε την μεγάλη σημασία που έχει η Ακολουθία του Εσπερινού της Συγνώμης για την είσοδό μας στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ευχόμενος να οδεύσουμε στον δύσκολο δρόμο της Τεσσαρακοστής με μετάνοια, έτσι ώστε να ζήσουμε την χαρά της Αναστάσεως μέσα από την Ακολουθία της Λαμπρής και του Εσπερινού της Αγάπης.
Ο Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτης π. Θεόκλητος Ντούλιας, Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητροπόλεώς μας, συνεχίζοντας τα κατά Κυριακήν Εσπερινά Κηρύγματα ανέπτυξε επιτυχώς το θέμα « Η Αρετή της Συγχωρήσεως ».
Στο τέλος της Ακολουθίας του Εσπερινού, Κλήρος και Λαός, αντήλλαξαν ασπασμούς και ευχές συγχωρήσεως, αφού πρώτα γονάτισαν ευλαβικά μπροστά στην εικόνα του Χριστού μας, λαμβάνοντας την ευχή και την συγχώρεση του Ποιμενάρχη μας, ασπαζόμενοι τον Τίμιο Σταυρόν και την Αγίαν Δεξιάν του.
+Ιερεύς Ιωάννης Σουρλίγγας