Τό διήμερο, 5 καί 6 Αὐγούστου, ἑορτή τῆς Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, συνεχίζοντας τήν θερινή του περιοδεία στά ὀρεινά τῆς Ναυπακτίας, ἐπισκέφθηκε τό βορειοανατολικό ἄκρο τῆς μητροπολιτικῆς του περιφέρειας, τά χωριά Γραμμένη Ὀξυά καί Κυδωνιά. Τό ἀπόγευμα τῆς Δευτέρας, 5 Αὐγούστου, τέλεσε τόν Ἑσπερινό τῆς Δεσποτικῆς Ἑορτῆς στόν Ἱερὸ Ναὸ Ἁγίου Ἀθανασίου Γραμμένης Ὀξυᾶς.
Ἡ διαδρομή ἀπό τήν Ναύπακτο στήν Γραμμένη Ὀξυά διαρκεῖ 2.30 ὧρες, περνάει μέσα ἀπό μεγάλο μέρος τῆς ὀρεινῆς Δωρίδας, σέ μία φύση πού σέ ἀποζημιώνει γιά τόν κόπο τῆς διαδρομῆς, γεμάτη ἀπό ἔλατα καί ὀξυές, καί καταλήγει σέ ὑψόμετρο 1250 μέτρων, ὅπου βρίσκεται χτισμένο τό χωριό. Ἡ Γραμμένη Ὀξυά βρίσκεται στά ὅρια τῶν Νομῶν Αἰτωλοακαρνανίας, Εὐρυτανίας, Φθιώτιδος καί Φωκίδος. Ὁ Σεβασμιώτατος τέλεσε τόν Ἑσπερινό μαζί μέ τόν Ἐφημέριο τοῦ χωριοῦ π. Ἰωάννη Χαμηλό καί τόν Διάκονο π. Παΐσιο.
Στό κήρυγμά του ἀνέλυσε τό Δοξαστικό τῆς Λιτῆς πού ἀρχίζει μέ τήν φράση «Δεῦτε ἀναβῶμεν εἰς τό ὄρος Κυρίου». Εἶπε ὅτι ὁ ὑμνογράφος μᾶς προτρέπει νά ἀνεβοῦμε στό ὄρος τοῦ Κυρίου. Ποιό εἶναι αὐτό τό ὄρος; Τό ὄρος Θαβώρ στήν Παλαιστίνη; Πηγαίνουν ἐκεῖ ὅλοι οἱ προσκυνητές. Τό ὄρος τοῦ χωριοῦ αὐτοῦ πού εἶναι στά χίλια διακόσια μέτρα ὑψόμετρο; Ἤλθαμε μέ τό αὐτοκίνητο.
Ὁ ἱερός ὑμνογράφος ἐννοεῖ στό ὄρος τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ, τῆς θεοπτίας, τήν πορεία ἀπό τό κατ' εἰκόνα στό καθ' ὁμοίωση, ἐκεῖ πού ἦταν οἱ Προφῆτες καί οἱ Μαθητές τοῦ Χριστοῦ. Αὐτός εἶναι ὁ σκοπός τοῦ ἀνθρώπου καί τοῦ Χριστιανοῦ. Πῶς ὅμως θά ἀνεβοῦμε στό καθ' ὁμοίωση; Μέ τά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας καί τήν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ.
Στήν συνέχεια ἐπισκέφθηκε τήν πλατεία τοῦ χωριοῦ, ὅπου συνομίλησε μέ τούς θερινούς ἐπισκέπτες τοῦ χωριοῦ. Τό Ἐκκλησιαστικό Συμβούλιο προσέφερε κέρασμα στό Κοινοτικό κατάστημα. Ἀμέσως μετά ὁ Σεβασμιώτατος καί οἱ συνεργάτες του κατευθύνθηκαν πρός τό χωριό Κυδωνιά πού ἀπέχει 1.30 ὥρα ἀπό τήν Γραμμένη Ὀξυά καί βρίσκεται σέ ὑψόμετρο 900 περίπου μέτρων. Ἡ διαδρομή ἔχει 15 χλμ. χωματόδρομο καί ἰδίως τίς βραδινές ὧρες ἡ προσπέλασή του γίνεται μέ δυσκολία γιατί ὑπάρχουν πολλές διακλαδώσεις. Ὁ Σεβασμιώτατος ἔφτασε περίπου τήν 10η βραδινή στήν πλατεία τοῦ χωριοῦ, ὅπου τόν περίμεναν ὁ Ἐφημέριος καί κάτοικοι τοῦ χωριοῦ πού τόν φιλοξένησαν στόν Ξενώνα, δίπλα στόν Ἱερὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Νικολάου.
Τό πρωί τῆς Τρίτης, ἀνήμερα τῆς μεγάλης ἑορτῆς, τελέσθηκε ἡ πανηγυρική Θεία Λειτουργία. Τόν Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν ὁ Ἐφημέριος τοῦ χωριοῦ, Ἀρχιμ. π. Ιωακείμ Σωτηρόπουλος καί ὁ Διάκονος π. Παΐσιος, ἐνῶ ἔψαλλαν ὁ π. Δαυίδ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Αὐγουστίνου Τρικόρφου μέ τόν Σπύρο Ποριτσάνο, πού κατάγεται ἀπό τό χωριό.
Στό κήρυγμά του ἀνέλυσε τόν ὕμνο πού ψάλλουμε σέ κάθε θεία Λειτουργία: «Εἴδομεν τό φῶς τό ἀληθινόν».
Εἶπε ὅτι κάνουμε λόγο γιά τόν Χριστό, ἐπειδή Αὐτός εἶναι τό ἀληθινό Φῶς τοῦ κόσμου, ὅπως τό εἶπε ὁ Ἴδιος καί τό δεχόμαστε, καί ἐπειδή οἱ ἅγιοι βλέπουν τό Φῶς στήν θεία Λειτουργία. Ὅμως, ὑπάρχει καί τό αἰσθητό –κτιστό φῶς τοῦ ἡλίου, τό φῶς τῆς ζωῆς, ἀλλά καί τό φῶς τῆς ἀνθρώπινης γνώσης, τά ὁποῖα, ὅταν ἀπολυτοποιοῦνται καί θεοποιοῦνται, εἶναι ψεύτικα. Σήμερα παντοῦ κυριαρχεῖ καί θεοποιεῖται τό κτιστό φῶς. Τό Παρίσι θεωρεῖται ἡ πόλη τοῦ φωτός, τῆς ψευδωνύμου γνώσης τοῦ διαφωτισμοῦ καί τῆς ἀρνήσεως τοῦ ἀληθινοῦ Φωτός. Προέτρεψε δέ νά γίνουμε υἱοί τοῦ ἀληθινοῦ Φωτός. Ὁ Χριστός τό εἶπε: «ἕως τό φῶς ἔχετε, πιστεύετε εἰς τό φῶς, ἵνα υἱοί φωτός γένησθε» (Ἰω. ιβ΄, 36).
Στό τέλος τῆς θείας Λειτουργίας ἐπήνεσε τόν παρόντα κ. Κωνσταντίνο Ἀποστολόπουλο καί τήν οἰκογένειά του, ὁ ὁποῖος ἔκανε μεγάλους ἀγῶνες γιά νά κτιστῆ ὁ νέος περικαλλής Ναός τοῦ Ἁγίου Νικολάου μέ δική του προσωπική ἐργασία, ἀλλά καί νά διακοσμηθῆ μέ ἁγιογραφίες καί ξυλόγλυπτα. Στήν συνέχεια προσφέρθηκε πρωϊνό στήν πλατεία τοῦ χωριοῦ, ὅπου πέραν τῶν συζητήσεων, οἱ καλλίφωνες Κυδωνιώτισσες τραγούδησαν στόν Σεβασμιώτατο παραδοσιακά τραγούδια συνοδευόμενα μέ χορό.
Ἡ κοπιώδης ἐπιστροφή διήρκησε περίπου 3 ὧρες.