Δελτίο Τύπου Τη Δευτέρα 28 Μαρτίου 2016, στην αίθουσα «Ξενία» της Μητρόπολης πραγματοποιήθηκε ιερατική σύναξη. Ο π. Βασίλειος Καλλιακμάνης ,καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., παρουσίασε εισήγηση με θέμα: «Ο ιερεύς μπροστά στο Μυστήριο της κένωσης του Υιού και Λόγου του Θεού».
Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ.Βαρνάβας επεκτείνοντας τις σκέψεις του ομιλητή τόνισε το πνεύμα της θυσίας, της ανιδιοτέλειας και της χριστοκεντρικότητας, το οποίο είναι απαραίτητο να κοσμεί την ιερατική διακονία για να είναι αυτή ευάρεστη στο Θεό .
Παρατίθεται παρακάτω περίληψη της εισήγησης
Εκ του Γραφείου Τύπου
Ο ΙΕΡΕΥΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΚΕΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΥΙΟΥ ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Περίληψη
Πρωτ. Βασίλειος Ἰ. ΚαλλιακμάνηςΤό κεντρικό ἐρώτημα πού ἀπασχολεῖ πολλούς κληρικούς σήμερα εἶναι: Τελικά ὡς Ἐκκλησία θάπεριορισθοῦμε στό ρόλο μιᾶςἐθελοντικῆς μη ΚυβερνητικῆςὈργάνωσηςπροσφορᾶςκοινωνικοῦἔργου, πού μᾶς προσδίδει κῦρος και μᾶς δικαιώνει στά μάτια τῶν δημοσιογράφων και τοῦ κόσμου ἤ θά κρατήσουμε τή θέση μας στίς προδιαγραφές και την ὁδό τῆς ἀποστολικῆς και τῆς πατερικῆς μας παράδοσης. Θά γίνουμε κυρίως παράρτημα τῶν κοινωνικῶν ὑπηρεσιῶν τοῦ κράτους καί δευτερευόντως Ἐκκλησία προσευχομένη ἤ το ἀντίστροφο;
Ἡ ταπεινή μου γνώμη εἶναι, ὅτι ἐάν δεν ὑπηρετοῦμε μέ συνέπεια τό Θεό, δέν πρόκειται νά διακονήσουμε ἐπιτυχῶς τούς συνανθρώπους μας. Ὁ φιλόθεος εἶναι ταυτόχρονα καί φιλάνθρωπος. Ἐξάλλου αὐτό εἶναι τό κεντρικό μήνυμα του Εὐαγγελίου. «Ἀγαπήσεις Κύριον τον Θεόν σου ἐξ ὅλης τῆς καρδίας σου και ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος σου και ἐξ ὅλης τῆς διανοίας σου, και τόν πλησίον σου ὡς ἑαυτόν». Γι’ αὐτό καί σήμερα θα ἤθελα μελετώντας σπαράγματα μόνο ἀπό τό βιβλικό, ὑμνολογικό και εὐχολογικό πλοῦτο τῆς Ἐκκλησίας μας να ἑστιάσω αὐτοκριτικά στην αὐτοσυνειδησία μας ὡς ἱερέων τῆς Ἐκκλησίας και ταπεινῶν διακόνων τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ.
Ἀναρωτιέμαι συχνά ὡς κληρικός: Ποιός εἶμαι; Πῶς στέκομαι ἐνώπιον τοῦ μυστηρίου τῆς θείας κένωσης; Ποιά ἡ ταυτότητά μου; Πῶς λειτουργῶ καί κηρύττω; Πῶς εὔχομαι ἐξ ὀνόματος τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ; Ποιός φόβος καί ποιό δέος μέ διακατέχει; Ἐάν βέβαια μέ διακατέχει. Πῶς προσέρχομαι ἐνώπιον τοῦ θυσιαστηρίου; Με αὐταρέσκεια ἤ με αὐτομεμψία; Μέ θρασύτητα ἤ μέ συντριβή; Ναρκισσεύομενος ἤ ἐν ταπεινώσει; Στενόκαρδος ἤ εὐρύχωρος; Μικρόψυχος ἤ ἀρχοντικός; Ὀργίλος ἤ νηφάλιος; Με ἀνάκληση τοῦ ἀσώτου νοός μου και αὐτοσυγκέντρωση ἤ μέ διάχυση, ἐξωστρέφεια και ἀργολογία;
Σέ κάθε περίπτωση αὐτό πού μᾶς διδάσκει ἡ Ἐκκλησία εἶναι νά βρισκόμαστε στην ὁδό τοῦ Κυρίου και τήν συνεχή ἐποπτεία τοῦ Παρακλήτου. Στην ὁδό τοῦ Σταυροῦ και τῆς Πεντηκοστῆς. Στα Ἀρεοπαγιτικά Συγγράμματα (6οςαἰ.) βλέπουμε ὅτι ἡ «σταυροειδής σφραγίδα» τοῦ ἐπισκόπου στήν κεφαλή τοῦ νεοχειροτονούμενου πρεσβυτέρου σημαίνει «την ἁπασῶν ὁμοῦ τῶν σαρκικῶν ὀρέξεων ἀνενεργεσίαν και θεομίμητον ζωήν, ἀφορῶσαν ἀκλινῶς εἰς την ἀνδρικήν Ἰησοῦ θειοτάτην ζωήν, ἄχρι σταυροῦ καί θανάτου…». Δηλαδή νά βρισκόμαστε στην ἑκούσια ὁδό τῆς κένωσης τοῦ Χριστοῦ.
……………………………………………………………………………………..
Ἡ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας για τήν κένωση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ εἶναι σαφής καί συνοδικά ἐκπεφρασμένη. Σχετικά ὅμως με τις σωτηριολογικές και ἀνθρωπολογικές συνέπειες καθώς και την ἐνσωμάτωσή της στις εὐχές τῆς Ἐκκλησίας χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση. Ἔχει ἰδιαίτερη σημασία για ὅλους τούς χριστιανούς, ἀλλά εἰδικότερα γιά τούς κληρικούς νά συνειδητοποιήσουν ὅτι, ὁ κεντρικός πυρήνας ὁρισμένων εὐχῶν τῆς Ἐκκλησίας ἀπηχεῖ τή διδασκαλία αὐτή, μεταφέροντάς την ἀπό το χριστολογικό στο ἀνθρωπολογικό ἐπίπεδο. Ἡ μεταφορά αὐτή νοεῖται ὡς ἑκούσια ταπείνωση κυρίως τοῦ κληρικοῦ, προκειμένου νά γίνει δεκτικός τῆς χάριτος. Ἐπίσης, ἡ συνειδητοποίηση τοῦ περιεχομένου τῶν εὐχῶν καί ἡ ἐμβάθυνση στό νόημά τους συμβάλλει στήν «ἐνπνεύματι και ἀληθεία» λατρεία τοῦ Θεοῦ.
.……………………………………………………………………………………
Ἡ κένωση εἶναι ἄρρηκτα συνδεδεμένη με τή θεία δόξα καί ἡ ἔκφραση «μορφήν δούλου» δηλώνει τή σχέση τοῦ Χριστοῦ με τον ἄνθρωπο. Ὑπάρχει κι ἕνα τρίτο σημαντικό σημεῖο. Ὁ ἐνανθρωπήσας Υἱός καί Λόγος κατά τήν κένωσή του εἶναι ἀπόλυτα ἐλεύθερος. Οἱ Πατέρες ὁμιλοῦν γιά «ἑκούσιον κένωσιν» ἤ «κένωσιν ἐθελούσιον» και στις Ἀκολουθίες τῶν πρώτων ἡμερῶν τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος γίνεται λόγος γιά «ἑκούσιον πάθος». Ἡ ἑκούσια και ὄχι ἀναγκαστική ὁδός προς τό σταυρό φανερώνει την ἄπειρη ἀγάπη τοῦ Θεοῦ προς τό πλάσμα του, τον ἄνθρωπο.
……………………………………………………………………………………..
Στην εὐχή τοῦ Χερουβικοῦ Ὕμνου, «Οὐδείς ἄξιος … λειτουργεῖν σοι, Βασιλεῦ τῆς δόξης…», εἰσάγεται ἡ λυτρωτική φράση, «Ἀλλ’ ὅμως διά την ἄφατόν σου φιλανθρωπίαν…». Στή συνέχεια, ὁ λειτουργός ἀποκαλεῖ τον ἑαυτό του ἀχρεῖο, ἀνάξιο και ἁμαρτωλό. Ἐδῶ ἔχουμε τήν κατάβαση και τήν κάθοδο διά τῆς ταπείνωσης. Πρόκειται για την ἀνθρώπινη κένωση ἀπό τον ἐγωισμό και τή φιλαυτία, ἐνῶ ταυτόχρονα ὁ ἱερέας προσπίπτει στην ἀμέτρητη φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ. Ἐπικαλεῖται τίς συνέπειες τῆς ἐνανθρώπησης και ἐκζητεῖ τή φιλανθρωπία και το ἔλεος για νά «ἱκανωθεῖ» ἀπό το Ἅγιο Πνεῦμα νά προσφέρει την ἀναίμακτη θυσία. Ἐδῶ ἀπαντᾶ ἡ ἄνοδος διά τῆς χάριτος. Σκύβει ἱκετευτικά τήν κεφαλή καί παρακαλώντας τόν Θεό να μην τοῦ ἀποστρέψει τό πρόσωπο, και να μην τόν ξεχωρίσει ἀπό τά παιδιά του. «Κανένας ἱερέας ποτέ δεν πλησιάζει την ἁγία Τράπεζα, για να κάμη τή θεία Λειτουργία, πιστεύοντας στην ἁγιότητά του. Ἄν γελαστῆ και το πιστέψη πώς εἶναιἅγιος, δέν πρέπει να λειτουργῆ», γράφει ὁ μακαριστός Μητροπολίτης Κοζάνης Διονύσιος. Καί συμπληρώνει: Ὁ ἱερέας στή Λειτουργία κρίνεται κι ὁ λαός σώζεται!
………………………………………………………………………………………
Ὁ Ἀρχιμ. Σωφρόνιος ὑπονοώντας την ὁδό τῆς κενωτικῆς κατάβασης γράφει: «Ὅσον πλεῖον ταπεινούμεθα ἐν τῆ ὀδυνηρᾶ μετανοία, τοσοῦτον ταχύτερον ἡ προσευχή ἡμῶν φθάνει εἰς τον Θεόν. Ἐάν ὅμως ἀπολέσωμεν την ταπείνωσιν, τότε οὐδεμία ἄσκησις δύναται να βοηθήση ἡμᾶς. Ἡ ἐνέργεια ἐν ὑμῖν τῆς ὑπερηφανείας, τῆς κατακρίσεως τῶν ἀδελφῶν, ἡ ὑπεροψία και ἀντιπάθεια προς τόν πλησίον ἀπομακρύνουν ἡμᾶς ἀπό τοῦ Κυρίου».
Καί ὁ ἅγιος Σιλουανός ὁ Ἀθωνίτης περιγράφει ὡς ἑξῆς την ὁδό τῆς ἀνόδου και τῆς δόξης διά τῆς χάριτος: «Ἄν ἔβλεπαν οἱ ἄνθρωποι σέ ποιά δόξα λειτουργεῖ ὁ ἱερεύς, θα ἔπεφταν καταγῆς ἀπό το ὅραμα αὐτό. Και ἄν ὁ ἴδιος ὁ ἱερέαςἔβλεπε τον ἑαυτό του, σέ ποιά οὐράνια δόξα βρίσκεται κατά τήν τέλεση τοῦ λειτουργήματός του, τότε θά γινόταν μεγάλος ἀσκητης και θα ἀγωνιζόταν να μή θλίψη μέ τίποτε τή χάρη τοῦἉγίου Πνεύματος πού ζεῖ μέσα του».