Τελέστηκε το απόγευμα της Κυριακής 26 Φεβρουαρίου 2017 στο Ιερό
Προσκύνημα του Αγίου και Θαυματουργού Σπυρίδωνος ο πρώτος Κατανυκτικός
Εσπερινός, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κερκύρας, Παξών
και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκταρίου.
Εν συνεχεία ο Σεβασμιώτατος ομίλησε με θέμα : “Από την αυτογνωσία στην
Θεογνωσία”, τονίζοντας ότι ιδιαίτερα στην εποχή μας, που χαρακτηρίζεται
απο την εξωστρέφεια, οι έννοιες της αυτογνωσίας και της εσωστρέφειας
συνεπάγονται απομονωτισμό και ψυχική ανισορροπία. Η Εκκλησία μας από την
άλλη μεριά όμως μάς καλεί να εξετάζουμε ενδελεχώς τον εαυτό μας,
κρίνοντάς τον αυστηρά και όχι απλώς να επιρρίπτουμε τις ευθύνες για την
κακή κατάσταση που βιώνουμε σε κυβερνήσεις και διεθνή συστήματα.
Επιπλέον ο Μητροπολίτης Κερκύρας υπογράμμισε ότι πολλοί Πατέρες της
Εκκλησίας μας αναφέρονται στην σπουδαιότητα της αυτομεμψίας και
κατ’επέκταση στην αυτογνωσία, η οποία οδηγεί με τη σειρά της στη
Θεογνωσία. Επ’ουδενί τρόπω η Θεογνωσία δεν θα πρέπει να εκλαμβάνεται
ως γνώση της ουσίας του Τριαδικού Θεού, αλλά στην κοινωνία με Εκείνον
μέσω των Ακτίστων ενεργειών Του. Στις Άκτιστες αυτές ενέργειες
περιλαμβάνεται και το Θαβώριο Φως, που είδαν οι Μαθητές κατά τη
Μεταμόρφωση του Κυρίου. Αλλά και όλοι οι Άγιοί μας έγιναν μέτοχοι Αυτού.
Τη Θεογνωσία μάς την παρέχει ο Ίδιος ο Κύριός μας, όπου με το αψευδές
στόμα Του μας διαβεβαιώνει ότι για να φθάσει κανείς στον Πατέρα, περνά
πρώτα από Εκείνον. Αυτός είναι η Οδός που οδηγεί στον Πατέρα. Όπου είναι
ο Υιός, εκεί βρίσκεται τόσο ο Πατέρας, όσο και ο Παράκλητος. Ο Χριστός
προσλαμβάνει το ανθρώπινο σώμα, χαρίζοντάς μας την υιοθεσία μας από το
Θεό. Με την ενανθρώπιση του Κυρίου γίναμε τέκνα φωτός.
Εν συνεχεία ο κ. Νεκτάριος απαρίθμησε έξι προϋποθέσεις, μέσω των οποίων
ο άνθρωπος από την αυτογνωσία οδηγείται στη Θεογνωσία. Η πρώτη
προϋπόθεση είναι η αγαθή προαίρεση εκ μέρους του ανθρώπου. Η Θεογνωσία
απαιτεί αγνότητα καρδιάς. Ο πονηρός άνθρωπος δεν μπορεί να φθάσει στη
γνώση του Θεού, όσο και αν ερευνήσει. Η γνώση του Θεού δεν αποτελεί
διανοητική υπόθεση. Η δεύτερη προϋπόθεση είναι η αγάπη. Ο Ίδιος ο
Τριαδικός Θεός είναι αιώνια αγάπη και επιθυμεί να έρθει σε προσωπική
κοινωνία με τον άνθρωπο εν ελευθερία. Η αγάπη αυτή αγκαλιάζει και τους
πλησίον μας. Η τρίτη προϋπόθεση είναι η πνευματική κάθαρση. Εκεί που
υπάρχει καθαρή καρδιά, εκεί έρχεται και κατοικεί ο ίδιος ο Χριστός και ο
άνθρωπος γίνεται μέτοχος των Θείων Χαρισμάτων, αφού προηγουμένως έχει
εκριζώσει τα πάθη του. Η τέταρτη προϋπόθεση είναι η ταπείνωση,
ιδιαιτέρως του νοός. Να εγκαταλείψει ο άνθρωπος την αυτονομία του και να
ταπεινώσει τον εαυτό του ενώπιον του Θεού. Η πέμπτη προϋπόθεση είναι η
διδαχή του Χριστού, την οποία ο άνθρωπος χρειάζεται να εναρμονίσει με
τη ζωή του. Την διδαχή του Χριστού κήρυξαν οι Προφήτες και οι Απόστολοι.
Όποιος αγαπά το Χριστό, Τον αφήνει να μιλήσει στη ζωή του και ακολουθεί
τη φωνή Του. Και τέλος έκτη προϋπόθεση είναι η δύναμη του πνεύματος. Η
γνώση στην οποία οδηγείται ο άνθρωπος μέσω της επιστήμης δεν είναι σωτήριος.
Είναι κτιστής τάξεως γνώση. Άλλο όμως η επιστήμη και άλλος ο δρόμος της
Θεογνωσίας, που οδηγείται από το Άγιον Πνεύμα. Το Πνεύμα του Θεού οδηγεί
τον άνθρωπο στην επίγνωση της Άκτιστης αλήθειας. Ο Θεός δεν
ανακαλύπτεται, αλλά αποκαλύπτεται.
Κλείνοντας ο Σεβασμιώτατος ευχήθηκε οι πιστοί να αποκτίσουν νου Χριστού,
κατά την Αγία Τεσσαρακοστή και οι καρδιές τους να είναι πλημμυρισμένες
από την παρουσία του Θεού.
Μετά το πέρας της ομιλίας δόθηκε ο καθιερωμένος ασπασμός της συγχωρήσεως
εν όψει της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής.