Κείμενο: κ. Βασιλείου Κωτούλα, Σχολικού Συμβούλου της 2ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Καρδίτσας
Σήμερα,
Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2017, πραγματοποιήθηκε Παιδαγωγική Σύσκεψη των
Διευθυντών/Διευθυντριών της 2ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης
Καρδίτσας με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Θεσσαλιώτιδος και
Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεο.
Συμμετείχαν η Διευθύντρια του 2ου Δημοτικού
Σχολείου Καρδίτσας κ. Αριστέα Παπαδημητρίου, ο Διευθυντής του 3ου
Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας κ. Αθανάσιος Γκιουλέκας, ο Διευθυντής του
4ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας κ. Βασίλειος Στεργιόπουλος, η
Διευθύντρια του 7ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας κ. Αρετή Παπάκου, ο
Διευθυντής του 8ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας κ. Βασίλειος Γάκιας, ο
Διευθυντής του 13ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας κ. Βασίλειος Αγγέλης, η
Διευθύντρια του 14ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας κ. Σωτηρία Μητσαρά
και η Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Καρδιτσομαγούλας κ. Γεωργία
Παλαπέλα. Την Παιδαγωγική Σύσκεψη οργάνωσε ο Σχολικός Σύμβουλος της 2ης
Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Καρδίτσας κ. Βασίλειος Κωτούλας.
Θέματα της συνάντησης ήταν α) η υποστήριξη οικογενειών που
αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και τα παιδιά τους πεινούν,
πνευματικά και υλικά, β) η ανάπτυξη συνεργασιών με τα ΔΣ των Συλλόγων
Γονέων και Κηδεμόνων για την καλλιέργεια φιλοσοφίας υποστήριξης και
καθοδήγησης των παιδιών και, γ) η παιδαγωγική και διδακτική διάσταση του
μαθήματος των θρησκευτικών στο δημοτικό σχολείο.
Σε
ό,τι αφορά στο πρώτο θέμα, οι Διευθυντές/Διευθύντριες κατέθεσαν πως
υπάρχουν παιδιά που πεινούν κάποια από τα οποία υποστηρίζονται ήδη με τη
συνδρομή των Φιλόπτωχων Ταμείων των Ενοριών, των Διοικητικών Συμβουλίων
των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων των σχολείων, του Σωματείου Φίλες της
Αγάπης και, τέλος, Ανώνυμων Ιδιωτών. Αποφασίστηκε οι
Διευθυντές/Διευθύντριες σε συνεργασία με τους Συλλόγους Διδασκόντων και
τα ΔΣ των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου τους να καταγράψουν
τα παιδιά, που αντιμετωπίζουν δυσκολίες, και στη συνέχεια να αναπτύξουν
συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη προκειμένου να βρεθεί ένας τρόπος
εξασφάλισης δεκατιανού, γι’ αυτά τα παιδιά.
Σε
ό,τι αφορά στο δεύτερο θέμα, αποφασίστηκε η πραγματοποίηση δράσεων
προσέγγισης των γονέων και ανάδειξης του ρόλου του ΔΣ των Συλλόγων
Γονέων. Οι δράσεις των Συλλόγων Γονέων που αφορούν στα παιδιά, πρέπει να
κατατίθενται στον Σύλλογο Διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας, ώστε να
εξασφαλίζεται η συναίνεση και συνεργασία τους και στην περίπτωση που
απαιτείται περαιτέρω υποστήριξη θα ενεργοποιούνται οι σχετικές δομές. Η
φιλοσοφία μας είναι να στηριχθούν οι οικογένειες των παιδιών που φοιτούν
στα δημοτικά σχολεία ευθύνης μας, σε συνθήκες συνεργασίας και
αλληλοστήριξης.
Η
υποστήριξη των παιδιών φτωχών και άπορων οικογενειών, παιδιών και
γονέων, καθώς και παιδιών με αναπηρίες στις συνθήκες των μαθημάτων που
αναπτύσσονται στα κατηχητικά σχολεία, εκτιμήθηκε ως ιδιαίτερα κρίσιμη. Η
επιμόρφωση των κατηχητών στα κατηχητικά σχολεία σε θέματα ειδικής
αγωγής, ώστε να υποστηρίξουν και τα παιδιά με αναπηρίες συμφωνήθηκε πως
μπορεί να υλοποιηθεί με την υποστήριξη εκπαιδευτικών, που διδάσκουν στις
σχολικές μονάδες της 2ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης και του
Σχολικού Συμβούλου.
Σε
ό,τι αφορά στο τρίτο θέμα, παρουσιάστηκε η φιλοσοφία και τα βασικά
σημεία του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών των Θρησκευτικών καθώς
και προτάσεις υλοποίησής του. Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος των
Θρησκευτικών στο Δημοτικό Σχολείο αποσκοπεί στην ανάπτυξη θρησκευτικού
γραμματισμού, δηλαδή α) η εξοικείωση με τη θεολογική γλώσσα και
ορολογία, β) η ανάπτυξη των γνώσεων, ικανοτήτων και κατανοήσεων των
μαθητών, όσον αφορά πηγές, ιστορίες και διδασκαλίες των θρησκειών,
πρακτικές και τρόπους ζωής των πιστών, τύπους έκφρασης και σύμβολα των
θρησκειών, γ) η ανάπτυξη στην έκφραση στοχασμών, κρίσεων και αντιλήψεων,
όσον αφορά ταυτότητα και δέσμευση, σημασίες και σκοπούς, αξίες και
στάσεις γύρω από το θρησκευτικό φαινόμενο και, δ) σχετίζεται με τη γνώση
και την ικανότητα κατανόησης της Θρησκείας, δηλ. του καθολικού
φαινομένου της θρησκευτικότητας των λαών. Τα σημεία αυτά είναι
εξαιρετικά κρίσιμα και προκειμένου για την κατά το δυνατόν καλύτερη
κάλυψή τους προτείνουμε διαθεματικές προσεγγίσεις που θα εδράζουν στην
εκκλησιαστική μας παράδοση και θα αναδεικνύουν τα μηνύματα και τον
καλλιτεχνικό της πλούτο σε συνθήκες ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας,
συνθηκών δηλαδή που τα παιδιά προσεγγίζουν και επεξεργάζονται την
πληροφορία πλήρως ενεργοποιημένα.
Η
σύνδεση των αντικειμένων που διδάσκονται, με την ορθόδοξη και
δυτικότροπη αγιογραφία , την υμνογραφία, και τη συγκριτική θεολογία σε
πλαίσιο βιωματικών ενεργητικών πρακτικών αποτελεί την ουσία του νέου
Προγράμματος Σπουδών, που αντιμετωπίζει το περιεχόμενο του μαθήματος σε
εξαιρετικά ευρύ πλαίσιο. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται διάθεση για
ανάδειξη των στοιχείων αυτών της ορθόδοξής μας παράδοσης, ώστε να
αναδειχθεί μια εμβριθής διδακτική προσέγγιση.