Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2016
Ο Αρχιεπίσκοπος στα εγκαίνια του μουσείου Αργυροτεχνίας στα Γιάννενα
Αποστολή: Μάκης Αδαμόπουλος
Στην αξιοποίηση των χαρισμάτων για το κοινό καλό αναφέρθηκε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος αμέσως μετά τα εγκαίνια του μουσείου αργυροτεχνίας του Πολιτιστικού ιδρύματος της Τράπεζας Πειραιώς στα Γιάννενα.
Την ακολουθία του αγιασμού των εγκαινίων τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος, ενώ το μουσείο εγκαινίασε ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Προκόπης Παυλόπουλος και παρέστησαν οι Μητροπολίτες Νέας Ιωνίας και Φιλαδελφείας κ. Γαβριήλ, Ιωαννίνων κ Μάξιμος, η Κυβερνητική Εκπρόσωπος κ. Όλγα Γεροβασίλη, ο πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κάρολος Παπούλιας, ο πρώην Πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς, ο πρόεδρος του Ποταμιού κ. Σταύρος Θεοδωράκης, ο Πρωτοσύγκελλος της Μητροπόλεως Νέας Ιωνίας Αρχιμανδρίτης Επιφάνιος Αρβανίτης, ο Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Συμεωνίδης, Διευθυντής του Κέντρου Συμπαραστάσεως Παλιννοστούντων και Μεταναστών - Οικουμενικού Προγράμματος Προσφύγων και Γραμματέας της Συνοδικής Επιτροπής των Οικονομικών της ΙΣΕΕ, Βουλευτές, Δήμαρχοι, Τοπικοί παράγοντες, εκπρόσωποι τοπικών φορέων και οργανισμών, καλλιτέχνες και αρκετοί πολίτες από όλη την Περιφέρεια.
Αμέσως μετά τον αγιασμό, χαιρετισμό απηύθυνε η Πρόεδρος του Πολιτιστικού Ιδρύματος κ. Σοφία Στάικου η οποία αναφέρθηκε στην σημασία του πολιτισμού λέγοντας πως «είναι έμπνευση και δύναμη για το μέλλον».
Στην συνέχεια ο Δήμαρχος Ιωαννιτών κ. Θωμάς Μπέκας ευχαρίστησε το Πολιτιστικό Ίδρυμα για τη δημιουργία του μουσείου που «θα ανοίξει νέους ορίζοντες για την πόλη».
Η Κυβερνητική Εκπρόσωπος κ. Όλγα Γεροβασίλη ανέφερε ότι τα θεματικά μουσεία συνδυάζουν την ανάπτυξη της Τοπικής Κοινωνίας με την εμβάθυνση στην ιστορία και τον πολιτισμό.
Ο Αρχιεπίσκοπος εξήρε το έργο του Πολιτιστικού Ιδρύματος και επαίνεσε την κ. Στάικου η οποία, όπως είπε, αξιοποίησε τα χαρίσματά της προς όφελος όλων και όχι του εαυτού της. Αναφέρθηκε στην Ευαγγελική περικοπή των ταλάντων και επεσήμανε τον όρο που θέτει ο Χριστός ότι «τα τάλαντα δεν είναι για τον εαυτό μας, αλλά για την διακονία του άλλου». Επεσήμανε, επίσης, ότι «στην πατρίδα μας σήμερα, δυστυχώς, υπάρχουν πολλοί ταλαντούχοι, οι οποίοι αξιοποιούν τα τάλαντά τους για τον εαυτό τους και όχι για τους άλλους».
«Η Ελλάδα είναι πνεύμα και πολιτισμός» τόνισε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπης Παυλόπουλος κατά τον χαιρετισμό του και αναφερόμενος στο Μουσείο επεσήμανε πως «η Ήπειρος και κυρίως τα Ιωάννινα ήταν πάντα ένας χώρος μεγάλης λαϊκής παράδοσης και τέχνης» και πως η αργυροτεχνία αποτελεί κορωνίδα αυτής της παράδοσης και πρέπει να παρατηρήσει ότι αυτή η παράδοση πάει μακριά στην αρχαιότητα.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, έκανε αναφορά στη λαϊκή τέχνη λέγοντας πως «η διαδρομή οριστικής καταξίωσης της Γιαννιώτικης αργυροχοΐας, ξεκινά από την εμβληματική περίοδο του Δεσποτάτου της Ηπείρου, ενώ η μεγαλύτερη άνθησή της, παρατηρείται τον 18ο και 19ο αιώνα. Τότε, οι Γιαννιώτες αργυροτεχνίτες, κατέστησαν την πόλη τους, το σημαντικότερο κέντρο αρχυροχοΐας στα Βαλκάνια».
Ακολούθησε ξενάγηση στους χώρους του μουσείου και αμέσως μετά πραγατοποιήθηκε μουσικοχορευτική εκδήλωση.
Το Μουσείο Αργυροτεχνίας βρίσκεται στο κάστρο των Ιωαννίνων, και συγκεκριμένα στο δυτικό προμαχώνα της νοτιανατολικής ακρόπολης (Ιτς Καλέ). Καταλαμβάνει τα δύο επίπεδα του προμαχώνα καθώς και το κτίσμα των παλαιών μαγειριών που εφάπτεται σε αυτόν.
Σκοπός του είναι η διάσωση της γνώσης για την ηπειρώτικη αργυροτεχνία και η διάχυση της πληροφορίας γύρω από την τεχνολογία της στο ευρύ κοινό. Επίσης, η σύνδεση αυτής της τεχνολογίας με τα κοινωνικά δεδομένα της εποχής γύρω από τα οποία αυτή αναπτύχθηκε και άκμασε.
Πρόκειται για μουσείο θεματικό, αφού πραγματεύεται την τεχνολογία της αργυροχοΐας κατά την προβιομηχανική περίοδο, αλλά ταυτόχρονα και μουσείο περιφερειακό, αφού εστιάζει κυρίως στην ιστορία της αργυροχοΐας στην περιοχή της Ηπείρου. Χρονικά, η έκθεση αναφέρεται κατά βάση στη μεταβυζαντινή περίοδο, από τον 15ο αιώνα και έπειτα, χωρίς ωστόσο να λείπουν και αναφορές στο απώτερο παρελθόν, καθώς η τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την παραγωγή των ασημικών ανάγεται συχνά σε πολύ παλαιότερες περιόδους.