Χθες, Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2023, παραμονή της εορτής, τελέστηκε ο πανηγυρικός Εσπερινός κατά την διάρκεια του οποίου ο Σεβασμιώτατος κήρυξε τον Θείο Λόγο αναφερόμενος, μεταξύ άλλων, τόσο στο θαυμαστό γεγονός της θεραπείας του παραλυτικού Θεοδώρου Κουμπανιού από το χωριό Κουκουνάρι των Κυθήρων, όσο και στην θαυμαστή επέμβαση και παρουσία της Παναγίας στην τοπική μας Εκκλησία.
«Άλλο ένα θαύμα. Άλλη μία Παναγιοφάνεια», υπογράμμισε αρχικά ο Σεβασμιώτατος μιλώντας για το νησί των Κυθήρων, όπου «στα χρόνια τα πέτρινα, τα σκληρά», «σε μία περιοχή ερημική, άδολος ποιμένας προβάτων, έβλεπε φως ουράνιο» και «μέσα στις ιστάδες των μυρτιών είδε να λάμπει μία εικόνα».
«Η εικόνα αυτή» πρόσθεσε, «η θαυματουργικά μέσα από τις μυρτιές και τη γη ανατείλασα, είναι η Μυρτιδιώτισσα. Η Μυρτιδιώτισσα Παναγία στο όνομα και στη Χάρη της οποίας οι ευσεβείς Κυθηραίοι που μετώκισαν στην ωραία μας πόλη, έκτισαν και πύργωσαν αυτόν τον περιάκουστο, τον πεποικιλμένο, τον χαριτόβρυτο τόπο της αγάπης και της λατρείας στο όνομα του Παναγίου Θεού, διά της Θεοτόκου».
Στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην ευλογία που είχε και η πόλη του Πειραιά κάνοντας λόγο για την Ιερά Εικόνα της Παναγίας «Ρόδον το Αμάραντον» η οποία βρέθηκε θαυματουργικά στους βράχους της Πειραϊκής από ευσεβείς κατοίκους σε μία περίοδο (το 1895) που ο τόπος δοκιμαζόταν από την θανατηφόρα και λοιμώδη ασθένεια της ευλογιάς. Επίσης, σημείωσε και το γεγονός της Παναγιοφάνειας το βράδυ της 24ης προς 25η Μαρτίου του 1929 κατά την διάρκεια της παννυχίδας του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς όπου 837 μάρτυρες και οι παριστάμενες αστυνομικές αρχές, διαβεβαίωσαν ότι εμφανίστηκε σωματικώς η Υπεραγία Θεοτόκος, όπως είχε συμβεί και στον Ναό των Βλαχερνών.
Αναφερόμενος τόσο στο θαύμα της θεραπείας του παραλυτικού των Κυθήρων, όσο και στο πλήθος των θαυμάτων που καταγράφονται στις δέλτους του Ιερού Προσκυνήματος και υπογραμμίζοντας πως «ο Κύριος, μας άφησε μία παρακαταθήκη Χάριτος και λόγων ζωής και μας είπε ότι κάθε ‘’δένδρο εκ του ιδίου καρπού γινώσκεται’’», επεσήμανε: «Μπορούμε να κατανοήσουμε τα δένδρα που έχουμε στην πλάση όταν γευθούμε, οσφρανθούμε, ακουμπήσουμε τον καρπό τον οποίο εκείνα παράγουν. Μπορούμε να εφαρμόσουμε αυτόν τον κραταιό και σοφό λόγο στο πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου, η οποία είναι η καλλιέλαιος της Εκκλησίας, το δένδρο από το οποίο καρποί Χάριτος και ευλογίας αναθάλλουν και γλυκαίνουν και θεραπεύουν και αγιάζουν και σοφίζουν. Αναφέρομαι στα γνήσια τέκνα της Παναγίας στα πολυεκατομμύρια των Αγίων, των Μαρτύρων και των ηρώων της Πίστεως που όλοι είναι τέκνα φωτόμορφα της Υπεραγίας Θεοτόκου, καρποί του δικού της δένδρου».
«Κάθε εποχή χαριτώνεται να καρπίζει διά της Θεοτόκου μικρούς Χριστούς, ένθεες προσωπικότητες που υπερβαίνουν τη φθορά και το θάνατο», είπε στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος, αναφέροντας παράλληλα προσωπικές του εμπειρίες από την γνωριμία του με συγχρόνους Αγίους όπως ο Άγιος Παΐσιος και ο Άγιος Πορφύριος και εξηγώντας, με έντονη συγκίνηση, το πόσο επέδρασσαν στην ζωή του, την καθόρισαν και απέκτησε την εμπειρία του τι σημαίνει Άγιος.
«Η Μυρτιδιώτισσα σήμερα, για μια ακόμη φορά, μας φέρει το καινούργιο που θέλουμε, που διψάμε. Μας κομίζει το καινούργιο που περιμένει ο κόσμος μέσα στην καθημερινή αποτυχία της ιστορίας», είπε ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του στην Ακολουθία του Εσπερινού ο Σεβασμιώτατος, εξηγώντας παράλληλα πως «καινούριο, δεν είναι το παραμύθι του διαβόλου που το μεταφέρει από καιρό σε καιρό και από εποχή σε εποχή με καινούργιο περιτύλιγμα για να μας πλανήσει και να μας οδηγήσει στην απώλεια». Ευχήθηκε, τέλος, «να γίνουμε παιδιά της Παναγίας, ώριμοι καρποί του δένδρου της, γνήσια τέκνα της μητέρας του φωτός, της μητέρας της ζωής».
Σήμερα, Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2023 το πρωί τελέστηκε Πανηγυρική Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, κατά την διάρκεια της οποίας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ αναφερόμενος στην σημερινή Ευαγγελική περικοπή η οποία, όπως χαρακτηριστικά είπε, είναι «βαθύτατα διδακτική», σημείωσε πως ακούσαμε «την ιερά ιστορία της ενάρξεως του Ευαγγελικού έργου».
Τόνισε πως ο Κύριος εισήλθε στην συντροφιά των ψαράδων «άγνωστος μεταξύ αγνώστων, αλλά και τόσο οικείος, γιατί και μόνη η όραση του προσώπου Του είλκυε εσωτερικά, πληροφορούσε και ανέπαυε».
Λέγοντας για τις διδαχές του Κυρίου μέσα από το πλοίο του Πέτρου στην λίμνη Γεννησαρέτ, τόνισε πως «με αυτόν τον τρόπο ξεκίνησε η Ευαγγελική περιπέτεια. Το μήνυμα του Ευαγγελίου που άλλαξε όλο τον κόσμο, που μετέβαλε την ιστορία των ανθρώπων, που ενεθρόνισε, εγκαινίασε το νέο σύνταγμα και τη νέα διαθήκη μεταξύ Θεού και κόσμου. Τόσο απλά, τόσο ήρεμα, τόσο ταπεινά».
Στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος πρόσθεσε: «Το σημαντικό είναι ότι αυτοί οι άνθρωποι, που εργάζονται με τόση φιλοτιμία και με τόση γνώση και με τόση προσωπική τους προσφορά, έκαναν μία πράξη στο τέλος μοναδική, την οποία καταγράφει ο Ευαγγελιστής Λουκάς». «Βγήκαν στη στεριά της όχθης, της λίμνης και εκεί άφησαν τα ψάρια που είχαν πιάσει με τα δίχτυα τους, τα δίχτυα και τα πλοιάριά τους, τα εργαλεία της ζωής τους δηλαδή, τα άφησαν εκεί, τα εγκατέλειψαν και ακολούθησαν τον Χριστό. Έτσι ακριβώς ξεκίνησε η εποποιία του Ευαγγελίου».
Τονίζοντας πως «οι Απόστολοι έγιναν οι μεγάλοι αλιείς, οι οποίοι όχι μόνο μας αλίευσαν, αλλά και μας γέννησαν δια του Ευαγγελίου εις Χριστόν», υπογράμμισε πως «αυτός είναι ο τρόπος του Θεού. Όχι ο βερμπαλιστικός, που βλέπουμε στον κόσμο το δικό μας, ο κίβδηλος, ο εντυπωσιακός, με τα πυροτεχνήματα τα λεκτικά ή και τα πραγματικά». «Ο τρόπος του Θεού είναι ο ειρηνοφόρος τρόπος, ο πλήρης χάριτος και ευλογίας», συμπλήρωσε, τονίζοντας πως «Τον βλέπουμε να προσέρχεται στους ανθρώπους του μόχθου, της εργασίας, του κόπου», «στους απλούς, ταπεινούς, οι οποίοι χωρίς έπαρση μπορούν να γίνουν κοινωνοί του μηνύματος του Ευαγγελίου». «Ο Κύριος ανέβηκε στο πλοιάριο για να μιλήσει στους απλούς ανθρώπους, προκειμένου να καταδείξει ότι ο Θεός δεν περιφρονεί κανέναν και πως το Ευαγγέλιο απευθύνεται σε όλη την οικουμένη, σε κάθε άνθρωπο καλής θελήσεως, σε κάθε άνθρωπο ο οποίος κατανοεί ότι δεν μπορεί να είναι η ζωή απλώς και μόνον η επιβίωση, η σαρκικότητα ή τα περιρρέοντα προβλήματά της, αλλά κάτι βαθύτερο, ουσιωδέστερο και σπουδαιότερο», εξήγησε.
Στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος αφού ανέφερε πως ο Κύριος, προκειμένου να Τον γνωρίσουμε και να Τον κατανοήσουμε επέλεξε δύο επίθετα για τον εαυτόν Του, («πρᾷός εἰμι καί ταπεινός τῇ καρδίᾳ»), επεσήμανε πως «μέσα στην πραϋτητα, την αγάπη, τη θυσιαστική προσφορά και την ταπείνωση εκδιπλώνεται το άπειρο μεγαλείο, η απερινόητη σοφία, η αβόλιστος ποιότητα και ζωή».
Κάνοντας λόγο για την Μητέρα του Θεού και των ανθρώπων, τόνισε πως «δια της Κυρίας του κόσμου», «άνοιξαν οι πύλες της ιστορίας και μπήκε μέσα ο ταπεινός και πράος Θεός των απάντων, για να αλλάξει την ιστορία του κόσμου, όχι με τη βία και την εξουσία, αλλά με την αγάπη, την προσφορά και την υπέρβαση. Η Παναγία, λοιπόν, είναι η ιερή αχιβάδα από την οποίαν ήλθε ο Χριστός, με τον τρόπο της μητρότητος, για να μας χαρίσει τη γλυκύτητα και τη στοργή».
Σημειώνοντας πως «επάνω στην Αγία Τράπεζα είναι υπό τα είδη του άρτου και του οίνου ο ίδιος ο Κύριος», υπογράμμισε πως ο Κύριος «έρχεται και πάλι με τον ίδιο ήρεμο, ταπεινό, αλλά τόσο δυναμικό και υπερβατικό τρόπο να μας μεταποιήσει». «Σε όλο αυτό το μυστήριο της αγάπης και της ταπείνωσης, ο Πανάγιος Θεός έχει ως όχημα την Παναγία Μητέρα Του. Εκείνη η οποία μας κανακεύει πνευματικά στην αγκαλιά της και μας χαριτώνει με τη μεσιτεία της και τις πρεσβείες της».
Μιλώντας για το πλήθος των θαυμάτων της Υπεραγίας Θεοτόκου, επεσήμανε πως «η Παναγία Δέσποινα γίνεται η οδός για να φτάσουμε στον Χριστό. Για αυτό πάντοτε στα ιερά της εικονίσματα, αυτό προβάλλει κρατώντας Τον στην αγκαλιά της. Κάθε μάνα που κρατάει ένα παιδί στα χέρια της, μοιάζει με την Παναγία, γι’ αυτό και αισθανόμαστε βαθιά συγκίνηση, καθώς ο Θεός μας χάρισε αυτή την ευλογία της μητρότητος και τη δύναμη να γινόμαστε συνδημιουργοί μαζί Του». «Από την ένωση ενός ανδρός και μιας γυναίκας, γεννιέται ένας άνθρωπος αιώνιος», συμπλήρωσε.
Τέλος, ο Σεβασμιώτατος προέτρεψε όλους να «ανοίξουμε τις καρδιές μας στον ταπεινό Κύριο, για να μας θεραπεύσει, να μας διακονήσει και πάλι, να σπογγίσει τα δάκρυά μας, να ευλογήσει την πορεία του βίου μας».
Δείτε πλούσιο φωτογραφικό από την Ακολουθία του Εσπερινού ΕΔΩ και από την Θεία Λειτουργία ΕΔΩ.