Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός χοροστάτησε στην ακολουθία του πανηγυρικού Εσπερινού στον παλαιό και ιστορικό Ενοριακό Ιερό Ναό Τιμίου Προδρόμου, στο χωριό Πρόδρομος Ξηρομέρου και αμέσως μετά προεξήρχε της ιεράς λιτανείας.
Κατά το κήρυγμά του ερμήνευσε το εγκώμιο του Χριστού: «ἀμὴν λέγω ὑμῖν, οὐκ ἐγήγερται ἐν γεννητοῖς γυναικῶν μείζων ᾿Ιωάννου τοῦ βαπτιστοῦ», εξηγώντας, γιατί ο Ιωάννης είναι ο μεγαλύτερος προφήτης που γεννήθηκε ποτέ.
Ο Ιωάννης προφητεύθηκε πριν προφητεύσει. Η έλευσή του στον κόσμο και η δράση του είχαν αναγγελθεί από τον Προφήτη Μαλαχία και τον Προφήτη Ησαΐα. Εκτός από αυτούς τους δύο Προφήτες και ο Άγγελος του Κυρίου που αποστέλλεται από τον Θεό για να ενημερώσει τον Ζαχαρία για την γέννηση του Ιωάννου προφητεύει το μεγάλο του έργο. Και στη συνέχεια και ο ίδιος ο Ζαχαρίας αναγγέλλει, ότι αυτός θα είναι ο απεσταλμένος του Θεού, ο οποίος θα αναλάβει την προδρομική αποστολή, να προετοιμάσει την οδό μέσα στην οποία θα διαβεί ο Λυτρωτής και Σωτήρας του κόσμου, ο Ιησούς Χριστός.
Ο Ιωάννης προφήτευσε πριν γεννηθεί. Όταν η Υπεραγία Θεοτόκος, η οποία κυοφορούσε στα παρθενικά της σπλάχνα τον Σαρκωθέντα Υιό και Λόγο του Θεού επισκέφθηκε την Ελισάβετ που κυοφορούσε τον Ιωάννη τον Πρόδρομο, ο Ιωάννης ως βρέφος σκίρτησε μέσα στην κοιλία της Ελισσάβετ, προφητεύοντας τον Χριστό και καθιστώντας και την μητέρα του προφήτιδα, η οποία αναγνώρισε αμέσως την Μαριάμ ως Μητέρα του Θεού.
Ο Σεβασμιώτατος υπογράμμισε επίσης, ότι ο Ιωάννης με την ζωή του ανήλθε σε ύψιστα επίπεδα αρετής και ασκήσεως. Η υμνογραφία τον ονομάζει ένσαρκο Άγγελο και ο χρωστήρας του αγιογράφου τον εικονίζει με φτερούγες Αγγέλου, ενδεδειγμένο με ένα τρίχινο ένδυμα. Ο Ιωάννης επέλεξε τον δρόμο της ασκητικής λιτότητας, ζώντας στην έρημο του Ιορδάνου και θεωρείται ο πρώτος οικιστής της ερήμου, εκείνος που εγκαινίασε την εμπειρία της ασκητικής και ησυχαστικής ζωής. Δεν περιορίστηκε, όμως, μόνο στην ασκητική ζωή, αλλά υπήρξε και ένας γνήσιος και ασυμβίβαστος ιεραπόστολος. Μέσα από τις περιοδείες του κήρυττε στους ανθρώπους τη μετάνοια και μάλιστα το δικό του κήρυγμα έγινε η απαρχή του κηρύγματος του Χριστού.
Ο Ιωάννης υπήρξε τίμιος ενώπιον του Θεού, γιατί αποδέχτηκε την αποστολή που του ανέθεσε και την έφερε εις πέρας. Μόλις αντίκρισε τον Χριστό να έρχεται ολοκλήρωσε την δική του αποστολή και μάλιστα προέτρεψε τους δικούς του μαθητές να γίνουν μαθητές του Σωτήρος Χριστού. Υπήρξε όμως τίμιος και ενώπιον των ανθρώπων, στηλιτεύοντας και κατακρίνοντας την αδικία και την ανομία. Γι’ αυτό και το πλήθος τον αναγνώριζε ως Προφήτη, τον τιμούσε ως άνθρωπο του Θεού, τον σεβόταν υπερβαλλόντως και αυτοί ακόμη τους οποίους κατέκρινε για την ηθική και πνευματική τους αποστασία.
Το τελευταίο που υπογράμμισε ο Σεβασμιώτατος, ήταν ότι ο Ιωάννης υπήρξε ο πρώτος μάρτυρας του Ιησού Χριστού, ο μάρτυρας της ελεύσεως του Χριστού και της πίστεως, ότι Εκείνος είναι ο Σωτήρας και ο Λυτρωτής του κόσμου.
Ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του τόνισε, ότι ζώντας σε εποχές που η αμαρτία όχι απλά έχει γίνει συνήθεια, αλλά προβάλλεται ως ένα φυσιολογικό γεγονός στη ζωή των ανθρώπων, ο Τίμιος Πρόδρομος υψώνει το προφητικό και ιεραποστολικό του ανάστημα και μας προτρέπει να μην συμβιβαστούμε, να αντισταθούμε πνευματικά και με εκκλησιαστικούς τρόπους και να παραμείνουμε σταθεροί στο Ευαγγέλιο, αμετακίνητοι στην αγάπη μας για το Χριστό και να αγωνιστούμε να διατηρήσουμε τις αξίες και τις παραδόσεις μας.
Μεταξύ του πλήθους των κατοίκων και των επισκεπτών του χωριού, που συμμετείχαν στον Εσπερινό ήταν ο Δήμαρχος Ξηρομέρου κ. Ιωάννης Τριανταφυλλάκης και ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου N. Αιτωλοακαρνανίας κ. Λίνος Μπλέτσας.
Το πρωί της Τρίτης ο Σεβασμιώτατος μετέβη στην ιστορική Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Αναλήψεως (Δερβεκίστης) στην ορεινή Τριχωνίδα, όπου χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και προεξήρχε στην Θεία Λειτουργία, συμπαραστατούμενος από τον Πρωτοσύγκελλο, Αρχιμ. Θεόκλητο Ράπτη και ιερείς της περιοχής.
Κατά το κήρυγμά του αναφέρθηκε σε τρία αντιθετικά ζεύγη που φαίνεται να αντιμάχονται στην σημερινή εορτή και στους αντίστοιχούς εκπροσώπους που τα εκφράζουν.
Το πρώτο είναι η αμαρτία που βρίσκεται απέναντι από το νόμο του Θεού. Σε κάθε εποχή αυτές οι δύο καταστάσεις της ζωής αντιμάχονται μέσα στο πεδίο της ηθικής. Ο νόμος και η εντολή του Θεού είναι εκείνα που στο τέλος επικρατούν. Είναι εκείνα που μεταβάλλουν τον κάθε άνθρωπο σε ζωντανή εικόνα του Θεού, που έχει ως σκοπό την κοινωνία και τη σχέση μαζί Του.
Το δεύτερο είναι η αλήθεια απέναντι στην ανηθικότητα, η οποία έχει πολλές εκφράσεις μέσα στη ζωή του ανθρώπου. Απέναντι στην ανηθικότητα του Ηρώδη και της Ηρωδιάδος έρχεται να αντιπαρατεθεί η αλήθεια του Προφήτη. Η αλήθεια είναι αυτή που στο τέλος πάντοτε φανερώνεται και δημοσιοποιείται, γιατί η αλήθεια δεν μπορεί να συμβιβαστεί με την ανηθικότητα.
Το τρίτο είναι η εκδικητικότητα απέναντι στην αγάπη του Θεού και το μαρτύριο. Η εκδικητικότητα είναι ένα τρομερό πάθος που, αν κυριεύσει την καρδιά του ανθρώπου, μπορεί να τον οδηγήσει σε μεγάλα ολισθήματα. Απέναντι στην εκδικητικότητα της Ηρωδιάδος αντιπαραβάλλεται η πραότητα και η αγάπη του Ιωάννη που οδηγείται στο μαρτυρικό τέλος, γεμάτος γαλήνη και συγχωρητικότητα.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του τόνισε, ότι έχουμε χρέος να ακολουθήσουμε το νόμο του Θεού και να αποφεύγουμε την αμαρτία. Να μην αφήσουμε κανένα περιθώριο να φωλιάσει μέσα στην ψυχή μας η εκδικητικότητα, αλλά μόνο η αγάπη για το Θεό και για τον άνθρωπο. Έχουμε ιερό καθήκον να υπερασπίζουμε, να εκφράζουμε και να ομολογούμε την αλήθεια και να γνωρίζουμε ότι πάντοτε η αλήθεια είναι αυτή που θα θριαμβεύει.
Τον Σεβασμιώτατο, τις αρχές του τόπου, μεταξύ των οποίων ο Δήμαρχος Θέρμου κ. Σπυρίδων Κωνσταντάρας και τους προσκυνητές της Ιεράς Μονής φιλοξένησε αβραμιαία η μοναχή Μαγδαληνή που διακονεί με αυταπάρνηση το Μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου και των Αγίων Νεομαρτύρων Ιακώβου του Γέροντος, Ιακώβου και Διονυσίου, αλλά και του Αγίου Θεωνά, Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, ο οποίος εχρημάτισε Ηγούμενος της Ιεράς Μονής.
Μπορείτε να δείτε φωτογραφίες στον ακόλουθο σύνδεσμο https://photos.app.goo.gl/HaMcZyUDxy3YbFt48