Προσκύνημα μνήμης και πορεία στοργής
στο Μεγάλο Δέρειο, στα ορεινά πομακοχώρια του νομού Έβρου,
πραγματοποίησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου
κ. Δαμασκηνός, επ’ ευκαιρία της δεσποτικής εορτής της Μεταμορφώσεως του
Σωτήρος.
Προσκύνημα μνήμης, τιμής και ευγνωμοσύνης προς τους
προαπελθόντας χριστιανούς, που έκτισαν κάτω από αντίξοες συνθήκες στο
κέντρο τού χωριού την όμορφη Εκκλησία της Θείας Μεταμορφώσεως για να
είναι εσαεί αδιάψευστο τεκμήριο ότι εδώ έζησε και επιβιώνει ο Ελληνισμός
και η Ορθοδοξία. Πορεία στοργής και ενδιαφέροντος για τους λιγοστούς,
μόλις πέντε, χριστιανούς που επιμένουν να ζουν στις πατρογονικές τους
εστίες, παρά το γεγονός ότι σήμερα το χωριό κυριαρχείται από το
μουσουλμανικό στοιχείο. Ο Σεβασμιώτατος ανήμερα της εορτής ιερούργησε
στο πανηγυρίζοντα Ναό, ευλόγησε τους άρτους και τα σταφύλια, κατά τα
ειωθότα, παρουσία εκπροσώπων του Στρατού και της Αστυνομίας και ομίλων
προσκυνητών από τα γειτονικά χριστιανικά χωριά και την Θεσσαλονίκη.
Την παραμονή της εορτής το πρωί ο
Σεβασμιώτατος λειτούργησε προεορτίως στoν Ιερό Ενοριακό Ναό
Μεταμορφώσεως Σωτήρος στον ακριτικό οικισμό των Μαρασίων, απέναντι από
την Αδριανούπολη, παρουσία εκπροσώπων της Διοικήσεως του 21ου
Συντάγματος και ικανού εκκλησιάσματος. Σχολιάζοντας το μήνυμα των
ημερών ο Σεβασμιώτατος τόνισε μεταξύ άλλων: «Καθώς ήδη
διανύουμε τις πρώτες μέρες του Αυγούστου αυθόρμητα, αγαπητοί μου, η ψυχή
του λαού μας στρέφεται γύρω από τους δύο μεγάλους εορταστικούς πόλους
αυτής της περιόδου την Μεταμόρφωση του Σωτήρος και την Κοίμηση της
Θεοτόκου. Στα νησιά, στις πεδιάδες, στα ορεινά χωριά, στην σκονισμένες
πολιτείες μας, η δέηση και ο ύμνος στην «Τιμιωτέρα των Χερουβείμ», η
ενατένιση και ο στοχασμός της Μεταμορφώσεως ανοίγουν λυτρωτικά τους
ορίζοντες της σκέψεώς μας, ώστε να δούμε καλύτερα ποιο το άμεσο και ποιο
το έσχατο νόημα της ανθρώπινης ύπαρξης. Αποκαλύπτουν μέσα σε μια
ατμόσφαιρα προσευχής το μυστήριο σχετικά με τη φύση και την κλήση του ανθρώπου… Με
την επί του Θαβώρ Μεταμόρφωσή Του, ο Κύριος «ἔδειξε τό ἀρχέτυπον κάλλος
τῆς εἰκόνος, ἐν ἐαυτῷ τήν ἀνθρώπινην ἀναλαβών οὐσίαν» και φανέρωσε ότι
σκοπός της ελεύσεώς Του στη γη δεν ήταν τόσο να κηρύξει μερικές
θρησκευτικές και ηθικές αλήθειες, όσο να μεταμορφώσει το ανθρώπινο, να
οδηγήσει και πάλι τον άνθρωπο στην πρώτη «δόξα», στον τελικό του
προορισμό, που είναι η θέωση. Γι’ αυτό η Μεταμόρφωση προσδιορίζει το
χαρακτήρα της ορθοδόξου πνευματικότητος. Δεν προσβλέπουμε απλώς σε έναν
Προφήτη, αλλά στον Υιό του Θεού, που προσέλαβε την ανθρώπινη φύση, τη
φύση μας, και την έκανε πάλι να αστράψει «μεταστοιχειώσας αυτήν» στην
λαμπρότητα της θεότητός Του. Όσα συντελούνται στο χώρο της Εκκλησίας -η
προσευχή, η διδαχή, η νηστεία, τα έργα πίστεως και αγάπης, η κοινωνία
των πιστών, κυρίως δε τα μυστήρια- συνεχίζουν να μεταμορφώνουν την
ανθρώπινη ζωή, να την ανυψώνουν στο αρχέγονο κάλλος. Η όλη πορεία του
χριστιανού είναι μία κίνηση μεταμορφώσεως εν Χριστώ, «ἀπό δόξης εἰς
δόξαν», διά των ενεργειών του Αγίου Πνεύματος και δια πρεσβειών της
Παναγίας Μητέρας μας”.
Το απόγευμα της ιδίας ημέρας ο
Σεβασμιώτατος τέλεσε τα Θυρανοίξια του πρόσφατα ανακαινισθέντος Ιερού
Ναού της διαλελυμένης Μονής Μεταμορφώσεως Σωτήρος στο Αμόριο και
ακολούθως προέστη της ακολουθίας του Μεγάλου Εσπερινού, παρουσία του
Δημάρχου Σουφλίου Ευ. Πουλιλιού, του Υποδιοικητού της 50ης Ταξιαρχίας
και πλήθους προσκυνητών.