Ανήμερα της εορτής το πρωί ο Σεβασμιώτατος λειτούργησε και κήρυξε και το θείο λόγο στον ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου πολιούχου Βεροίας επί τη εορτή της Αγίας Ιερουσαλήμ και των τριών τέκνων αυτής.
Κατά την διάρκεια της θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος τέλεσε και την εις Πρεσβύτερον Χειροτονία του πατρός Βασιλείου Παπαχρήστου, φιλολόγου, εγγάμου και πατέρα δύο τέκνων
Τέθηκε σε προσκύνηση η τιμία Κάρα της Αγίας Ιερουσαλήμ που φυλάσσεται στον Ναό.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στον Εσπερινό :
«Σήμερον
ἡ τετραυγής τῶν μαρτύρων συνέλευσις τήν Ἐκκλησίαν λαμπρύνει», ψάλλει
σήμερα, ἀδελφοί μου, ἡ Ἐκκλησία μας πρός τιμήν τῶν ἑορταζομένων ἁγίων
της, τῆς ἁγίας ὁσιομάρτυρος Ἱερουσαλήμ καί τῶν τέκνων της, τῶν τριῶν
ἁγίων μαρτύρων Σεκένδου, Σεκενδίκου καί Κηγόρου.
Τέσσερις
ἅγιοι μάρτυρες πού ἁγιάζουν τόν τόπο μας καί ἀποδεικνύουν ὅτι ἡ
ἁγιότητα δέν εἶναι προνόμιο ὁρισμένων καί λίγων μόνο ἀνθρώπων, ἀλλά
ὅλων τῶν πιστῶν.
Γιατί
ποιοί ἦταν, ἀδελφοί μου, οἱ ἅγιοι πού ἑορτάζουμε; Μιά νέα γυναίκα ἦταν
ἡ ἁγία Ἱερουσαλήμ, ἡ ὁποία ἔχασε νωρίς τόν σύζυγό της, καί ἔμεινε μέ
τά τρία μικρά παιδιά της. Ὅμως τό λυπηρό αὐτό γεγονός στή ζωή της δέν
στάθηκε ἐμπόδιο, ἀλλά μᾶλλον ἐφαλτήριο γιά νά πραγματοποιήσει τόν πόθο
πού ἔχει ἀπό τή νεανική της ἡλικία, νά ἀφιερωθεῖ στόν Χριστό.
Καί
ἐάν τότε, ὑπακούοντας στή θέληση τῶν γονέων της, νυμφεύθηκε καί ἔγινε
μητέρα τριῶν παιδιῶν, τώρα, μετά τόν θάνατο τοῦ συζύγου της, δέν
ὑπῆρχε τίποτε πού νά τήν ἐμποδίζει νά πραγματοποιήσει τήν ἱερή της
ἐπιθυμία.
Ὡς
μοναχή ἀφιερώθηκε στόν Χριστό καί στό κήρυγμα τοῦ εὐαγγελίου του.
Καί θά ἀρκοῦσε αὐτή ἡ προσφορά της στόν Χριστό γιά νά τήν ἀξιώσει τῆς
αἰωνίου βασιλείας του. Ὅμως ὁ Θεός τῆς ἐπεφύλαξε μεγαλύτερη τιμή καί
μεγαλύτερο στέφανο. Τῆς ἐπεφύλαξε τήν τιμή καί τό στέφανο τοῦ
μαρτυρίου, καθώς τό κήρυγμά της προκάλεσε τήν ἀντίδραση καί τόν
φθόνο τῶν εἰδωλολατρῶν, οἱ ὁποῖοι τήν κατήγγειλαν στόν Ρωμαῖο
διοικητή τῆς Θεσσαλονίκης, πού διέταξε τήν παραδειγματική τιμωρία τόσο
τῆς ἴδιας τῆς ἁγίας Ἱερουσαλήμ ὅσο καί τῶν τριῶν παιδιῶν της.
Τό
δικό της μαρτύριο, θά μποροῦσε νά πεῖ κανείς ὅτι ἦταν διπλό, γιατί
πρίν νά μαρτυρήσει ἡ ἴδια γιά τόν Χριστό, εἶδε τά τρία της παιδιά νά
μαρτυροῦν γιά τήν πίστη καί τήν ἀγάπη του.
Αὐτό
ὅμως πού γιά κάθε ἄλλη μητέρα θά ἦταν ὀδυνηρό, γιά τήν ἁγία
Ἱερουσαλήμ ἦταν ἀφορμή χαρᾶς καί δοξολογίας τοῦ Θεοῦ, ὄχι μόνο γιατί ὁ
Θεός τῆς χάρισε τρία παιδιά ἀλλά γιατί, παρά τό νεαρό τῆς ἡλικίας
τους, ἀξιώθηκε νά τά δεῖ νά ὁμολογοῦν θαρραλέα τήν πίστη τους στόν
Χριστό καί νά ὑπομένουν μέ γενναιότητα καί καρτερία τό μαρτύριο γιά
τήν ἀγάπη του.
Καί
αὐτή ἀκριβῶς ἡ ὁμολογία καί τό μαρτύριο τῶν τριῶν τέκνων τῆς ἁγίας
Ἱερουσαλήμ, τῶν ἁγίων Σεκένδου, Σεκενδίκου καί Κηγόρου, εἶναι ἡ
ἀπόδειξη ὅτι δέν ἀπαιτοῦνται γνώσεις καί ἡλικία γιά νά ὁμολογήσει
κανείς τόν Χριστό. Ἀρκεῖ ἡ πίστη καί ἡ ἀγάπη σ᾽ Αὐτόν. Ἀρκεῖ ἡ διάθεση
νά μείνει κανείς «πιστός ἄχρι θανάτου», γιά νά λάβει τόν στέφανο πού
ὑπόσχεται ὁ Χριστός στούς ἐκλεκτούς του.
Καί
αὐτή τή διάθεση πού ἀπέδειξαν ὅτι εἶχαν οἱ τρεῖς νεαροί μάρτυρες
ἀλλά καί ἡ μητέρα τους, ἡ ἁγία Ἱερουσαλήμ, καλούμεθα καί ἐμεῖς νά
ἀποκτήσουμε, ἀδελφοί μου, ἀκολουθώντας τό παράδειγμα τῶν ἑορταζομένων
ἁγίων.
Διότι
πολλές φορές νομίζουμε ὅτι ἔχουμε πίστη, νομίζουμε ὅτι ἔχουμε ἀγάπη
πρός τόν Χριστό, ἀλλά ὅταν καλούμεθα νά ἀποδείξουμε αὐτή τήν πίστη καί
αὐτή τήν ἀγάπη, ὄχι μέ τό μαρτύριο, ὄχι μέ τή θυσία τῆς ζωῆς μας, ὅπως
ἔκανε ἡ ἁγία ὁσιομάρτυς Ἱερουσαλήμ καί τά παιδιά της, ἀλλά στήν
καθημερινή μας ζωή, τότε δειλιάζουμε, τότε φοβόμαστε γιά τή γνώμη τοῦ
κόσμου, ντρεπόμαστε νά ὁμολογήσουμε τήν πίστη μας, νά παραδεχθοῦμε
ὅτι εἴμαστε ζωντανά μέλη τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ, διστάζουμε νά
ὑποστηρίξουμε τήν Ἐκκλησία, ὅταν κατηγορεῖται ἀπό ἀνθρώπους ἀπίστους
καί ἀθέους, ἀποφεύγουμε νά ποῦμε ὅτι ἐκκλησιαζόμαστε, ὅτι
νηστεύουμε, ὅτι ἔχουμε μυστηριακή ζωή. Καί ἔτσι, ἀδελφοί μου,
ἀρνούμεθα μέ τίς πράξεις μας τόν Χριστό ἀντί νά τόν ὁμολογοῦμε.
Δείχνουμε ὅτι τόν ἀγαποῦμε μόνο «τοῖς χείλεσι», στά λόγια, ἀλλά στήν
πραγματικότητα «ἡ καρδία μας πόρρω ἀπέχει», ἡ καρδιά μας βρίσκεται
μακριά του, γιατί ἄν βρισκόταν κοντά στόν Χριστό, ἄν τόν ἀγαπούσαμε
πραγματικά, τότε δέν θά θέλαμε καί δέν θά μπορούσαμε νά μήν μείνουμε
«ἑδραῖοι καί ἀμετακίνητοι» στήν πίστη καί τήν ἀγάπη μας πρός Αὐτόν.
Καί
ὅταν ἔχουμε, ἀδελφοί μου, τή διάθεση νά ὁμολογήσουμε τήν πίστη μας
στόν Χριστό, τότε καί ὁ Χριστός μᾶς φωτίζει τί πρέπει νά ποῦμε, κατά
τήν ὑπόσχεσή του ὅτι θά μᾶς δώσει «στόμα καί σοφίαν», ὥστε «οὐ
δυνήσονται ἀντειπεῖν πάντες οἱ ἀντικείμενοι ὑμῖν».
Καί
αὐτή μας ἡ ὁμολογία ἀποτελεῖ τή σφραγίδα γνησιότητος τῆς πίστεως καί
τῆς ἀγάπης στόν Χριστό, γι᾽ αὐτό καί ἀνοίγει τίς πύλες τοῦ οὐρανοῦ,
ἐφόσον ὁ ἴδιος ὁ Χριστός μᾶς διαβεβαιώνει ὅτι ὅποιος τόν ὁμολογήσει
ἐνώπιον τῶν ἀνθρώπων, θά τόν ὁμολογήσει καί Ἐκεῖνος ἐνώπιον τοῦ
Πατρός του τοῦ ἐν οὐρανοῖς, καθιστώντας ἔτσι τήν ὁμολογία τῆς
πίστεως τόν πιό εὐθύ δρόμο γιά τή βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
Ἄς
ἀξιοποιήσουμε, λοιπόν, ἀδελφοί μου, καί ἐμεῖς τόν δρόμο αὐτό τῆς
ὁμολογίας, καί εὔχομαι μέ τίς πρεσβεῖες τῆς ἁγίας ὁσιομάρτυρος
Ἱερουσαλήμ καί τῶν τέκνων αὐτῆς, ἁγίων Σεκένδου, Σεκενδίκου καί
Κηγόρου, νά ἀξιώσει καί ἐμᾶς ὁ Χριστός τῆς βασιλείας του.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου στην Θεία Λειτουργία :
«Θαυμαστός ὁ Θεός ἐν τοῖς ἁγίοις αὐτοῦ».
Προφητικός
ὄντως ὁ στίχος τοῦ ψαλμωδοῦ Δαβίδ, ὁ ὁποῖος ἐπιβεβαιώνεται αἰῶνες
τώρα μέ τή ζωή καί τά θαύματα τῶν ἀναριθμήτων ἁγίων τοῦ Θεοῦ, ἀλλά
ἐπιβεβαιώνεται καί καθημερινά μέσα στή λειτουργική ζωή τῆς
Ἐκκλησίας μας, ἡ ὁποία κάθε ἡμέρα τιμᾶ τή μνήμη καί προβάλλει πρός
μίμηση τό παράδειγμα τῶν ἁγίων της προκειμένου νά μᾶς ἐμπνεύσει καί νά
μᾶς ἐνθαρρύνει στόν ἀγώνα μας γιά τήν ἐν Χριστῷ ζωή καί τή σωτηρία
μας.
Καί
εἶναι θαυμαστός, ἀδελφοί μου, ὁ Θεός ἐν τοῖς ἁγίοις του, διότι ἡ
ἁγιότητα δέν εἶναι ἐπίτευγμα τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλά εἶναι τό ἀποτέλεσμα
τῆς συνεργασίας, θά λέγαμε, τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό· εἶναι ἡ
συνάντηση τῆς ἀνθρωπίνης προσπαθείας μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ, χωρίς τήν
ὁποία τίποτε δέν ἐπιτυγχάνεται καί τίποτε δέν ἐπιδιώκεται. Εἶναι μία
θεία συναλλαγή, τήν ὁποία συνοψίζει ἡ φράση τῶν πατέρων τῆς
Ἐκκλησίας μας «δός αἷμα καί λάβε πνεῦμα».
Αὐτός,
δηλαδή, ὁ πιστός, πού ἀγωνίζεται μέχρις αἵματος εἴτε κυριολεκτικά,
μέ τό μαρτύριο τῆς ζωῆς του, εἴτε μεταφορικά, μέ τήν ἄσκηση, αὐτός
λαμβάνει ἀπό τόν Θεό «πνεῦμα». Λαμβάνει ὡς δωρεά τή χάρη καί τήν
ἁγιότητα, πού δέν εἶναι ἄλλο ἀπό τήν ἐκπλήρωση τοῦ προορισμοῦ τοῦ
ἀνθρώπου καί τήν πραγμάτωση τοῦ σκοποῦ γιά τόν ὁποῖο τόν ἔπλασε ὁ Θεός,
δηλαδή τήν ὁμοίωση μαζί του.
Αὐτό
ἐπέτυχαν καί οἱ ἑορταζόμενοι καί τιμώμενοι σήμερα, ἰδιαιτέρως
ἀπό τήν τοπική μας Ἐκκλησία, ἅγιοι, ἡ ἁγία ὁσιομάρτυς Ἱερουσαλήμ
καί τά τρία τέκνα της, οἱ ἅγιοι μάρτυρες Σέκενδος, Σεκένδικος καί
Κήγορος. Ἔδωσαν αἷμα, μέ τό μαρτύριο καί τή θυσία τῆς ζωῆς τους γιά τήν
πίστη καί τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, καί ἔλαβαν ὡς ἀνταμοιβή τήν τιμή νά
συγκαταριθμηθοῦν μεταξύ τῶν ἁγίων τοῦ Θεοῦ, μεταξύ τῶν
κληρονόμων τῆς οὐρανίου καί αἰωνίου βασιλείας του.
Καί
γι᾽ αὐτό τούς τιμᾶ καί τούς προβάλλει ἡ Ἐκκλησία μας· γιά νά δείξει καί
σέ μᾶς ὅτι ὁ σκοπός τῆς ζωῆς μας εἶναι ἡ ἁγιότητα, καί πρός αὐτόν τόν
σκοπό πρέπει νά κατατείνουν ὅλες οἱ προσπάθειές μας μέσα στήν Ἐκκλησία, ἡ
ὁποία μᾶς παρέχει τά μέσα γιά νά τόν ἐπιτύχουμε.
Καί
τά μέσα αὐτά εἶναι τά ἱερά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας διά τῶν ὁποίων
προσφέρεται ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ στούς ἀνθρώπους, ἡ χάρη ἡ ὁποία τελειοῖ
καί τά ἱερά μυστήρια, τά ὁποῖα τελεσιουργοῦνται ἀπό τά χέρια τῶν
ἱερέων καί τοῦ Ἐπισκόπου, τελειοῦνται ὅμως, ὁλοκληρώνονται, δηλαδή,
διά τῆς θείας χάριτος.
Αὐτή
τή θεία χάρη, πού ὅπως θά ἀκούσουμε σέ λίγο, θεραπεύει τά ἀσθενῆ καί
ἀναπληροῖ τά ἐλλείποντα τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως, ἀξιώνεσαι ἀπό τόν
Θεό νά λάβεις καί σύ σήμερα διά τῶν χειρῶν τοῦ Ἐπισκόπου σου,
ἀνερχόμενος στή δεύτερη βαθμίδα τῆς ἱερωσύνης καί λαμβάνοντας τόν βαθμό
τοῦ πρεσβυτέρου.
Αὐτή
ἡ θεία χάρη θά ἐπικαλεῖσαι καί σύ στό ἑξῆς κατά τήν ἐπιτέλεση τῶν
ἱερῶν μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας, στά ὁποῖα καθίστασαι ἀπό σήμερα
οἰκονόμος καί λειτουργός.
Αὐτή
τή θεία χάρη θά μεταδίδεις καί σύ στόν λαό τοῦ Θεοῦ, στό ποίμνιο τό
ὁποῖο θά σοῦ ἐμπιστευθεῖ ἡ Ἐκκλησία διά τοῦ Ἐπισκόπου πρός ἁγιασμό.
Αὐτή
τή θεία χάρη ὅμως περισσότερο ἀπό κάθε τί ἄλλο θά πρέπει νά ἀγωνισθεῖς
μέ ὅλες σου τίς δυνάμεις, τίς ψυχικές καί τίς σωματικές, νά τή
διατηρήσεις σέ ὅλη σου τή ζωή, καί ὄχι μόνο νά διατηρήσεις ἀλλά καί νά
αὐξήσεις μέ τόν προσωπικό σου πνευματικό ἀγώνα καί μέ τήν προσπάθειά
σου νά ἀνταποκριθεῖς στή μεγάλη τιμή πού σοῦ προσφέρει σήμερα ὁ
Χριστός, καθιστώντας σε λειτουργό του, καθιστώντας σε ἱερέα του, καί
ἐμπιστευόμενος στά χοϊκά χέρια σου τήν ἱερά παρακαταθήκη τῶν μυστηρίων
του γιά νά τήν φυλάξεις «ἕως τῆς δευτέρας παρουσίας τοῦ Κυρίου ἡμῶν
Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὅτε παρ᾽ αὐτοῦ μέλλεις ἀπαιτεῖσθαι αὐτήν».
Φρόντισε,
λοιπόν, ὥστε μέ τήν καθαρότητα καί τή συνέπεια τῆς ζωῆς σου, μέ
τήν ταπείνωση καί τήν ὑπακοή σου στήν Ἐκκλησία καί τόν Ἐπίσκοπο, μέ τήν
εὐλάβεια καί τόν φόβο τοῦ Θεοῦ πού πρέπει νά μᾶς διακρίνει ὅλους, μέ
τόν ζῆλο καί τήν ἀγάπη σου γιά τόν Θεό καί τούς ἀνθρώπους, νά φυλάξεις
τήν ἱερά παρακαταθήκη, νά φυλάξεις τή θεία χάρη καί νά φανεῖς ἄξιος σέ
ὅλη σου τή ζωή τῆς ἐπιλογῆς τοῦ Θεοῦ καί τῆς ἐμπιστοσύνης τοῦ Ἐπισκόπου
σου, τοῦ ὁποίου οἱ εὐχές καί ἡ πατρική ἀγάπη θά σέ συνοδεύουν πάντοτε
καί θά σέ στηρίζουν στήν ἱερατική σου πορεία.
Καί
εὔχομαι καί πιστεύω ὅτι καί μέ τίς εὐχές καί τή συμπαράσταση καί τῶν
συμπροσευχομένων σήμερα, στήν ἡμέρα τῆς χαρᾶς τῆς χειροτονίας σου,
πατέρων καί ὅλων τῶν κληρικῶν τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως, ἀλλά καί μέ τή
βοήθεια καί τή συμπαράσταση τῆς εὐλαβοῦς σου συζύγου, ἡ ὁποία μέ
χαρά ἀνταποκρίθηκε στήν ἐπιθυμία σου νά ἱερωθεῖς καί ἀνέλαβε καί
ἐκείνη νά σηκώσει μαζί σου καί τίς χαρές ἀλλά καί τόν σταυρό τῆς
ἱερατικῆς διακονίας, θά ἀποδειχθεῖς ἄξιος τῆς τιμῆς πού λαμβάνεις
σήμερα, καί θά εὐαρεστεῖς τόν Θεό μέ τή διακονία σου, ὥστε νά ἀξιωθεῖς
καί σύ, διά πρεσβειῶν καί τῶν ἑορταζομένων ἁγίων, τῆς αἰωνίου βασιλείας
του καί τοῦ μισθοῦ τῶν φρονίμων οἰκονόμων τῆς χάριτός του.