Πως να μην θαυμάσει κανείς τον Παύλο, που πάνω απ’ όλα θέτει την ιεραποστολή; Ένα τον ενδιαφέρει, να βρίσκει τρόπο να λαλεί το Ευαγγέλιο. Έτσι, με τον λόγο του Ευαγγελίου, ο φυλακισμένος Παύλος αποφυλάκιζε και εξακολουθεί με τις Επιστολές του να αποφυλακίζει μυριάδες ψυχές και να τις οδηγεί στην εν Χριστώ ελευθερία και απολύτρωση
Του Σταμάτη Μιχαλακόπουλου / Ι. Ν. Ευαγγελιστρίας Πειραιώς.
Ομιλία με θέμα «Ο λόγος κατά τον Παύλο», πραγματοποίησε ο Αρχιμανδρίτης π. Δανιήλ Αεράκης, Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Νικαίας, στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου.Της ομιλίας, που δόθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…», προηγήθηκε Ιερά Παράκληση προς την Υπεραγία Θεοτόκο τη Βηματάρισσα.
Ο Θεός Λόγος ήταν η λαχτάρα, η αγάπη, η φλόγα και η καρδιά του αποστόλου Παύλου, ο οποίος, όπως παρατήρησε ο π. Δανιήλ στην εισαγωγή της ομιλίας του, ένα πράγμα ήθελε, να κηρύττει «Ιησούν Χριστόν και τούτον εσταυρωμένον».
«Ο λόγος για τον Παύλο είναι ο λόγος για τον σταυρικό θάνατο του Ιησού Χριστού, ο λόγος για το μυστήριο της άπειρης αγάπης του Θεού, ο λόγος που τη δύναμη του Χριστού την εμφανίζει ως αδυναμία. Είναι το κήρυγμα των αποστόλων, ο λόγος για την Ανάσταση που ακολουθεί τον Σταυρό, το προαιώνιο σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία μας, η άλλη διάσταση της λογικής που λέγεται πίστις, είναι ο τρόπος ζωής των χριστιανών.
Ο λόγος του Σταυρού ξεπερνά τον πειρασμό της ανθρώπινης σοφίας και της ανθρώπινης λογικής. Δεν είναι ένας θρησκευτικός τυπικισμός, είναι λόγος της σωτηρίας.»
Για τον απόστολο Παύλο η καταλλαγή, η συμφιλίωση, είναι το κύριο περιεχόμενο του λόγου, συμπλήρωσε ο π. Δανιήλ. Από τον Θεό ξεκινάει η πρωτοβουλία της καταλλαγής και ο Παύλος αισθάνεται διάκονος καταλλαγής. Ο λόγος του είναι ο ενοποιός Σταυρός και παρακαλεί για ενότητα και ειρήνη.
Το Ευαγγέλιο είναι ο λόγος της αληθείας και κανένα ψεύδος, καμία απάτη, καμία υπερβολή και καμία υπόσχεση σκοπιμότητας δεν περιέχει. Περιέχει αλήθειες, αποκαλύπτει το μυστήριο του Ιησού Χριστού που ήρθε ως Θεός απ’ τον ουρανό στη γη, για ν’ ανέβει ο άνθρωπος στον ουρανό.
«Η αλήθεια δεν είναι μία θεωρία, είναι ενυπόστατη. Είναι σαρκωμένη στο πρόσωπο Εκείνου που με πλήρη αυτοσυνειδησία της θεϊκής Του ταυτότητας διακήρυξε «Εγώ ειμί η αλήθεια». Αφού ο Χριστός είναι η αιώνια αλήθεια, το Ευαγγέλιο Του δεν λησμονείται ποτέ και ο λόγος της Αλήθειας δεν πεθαίνει ποτέ.»
Στον λόγο της Αγίας Γραφής, συνέχισε ο π. Δανιήλ, βρίσκει ο Παύλος θαυμαστά παραδείγματα αγίων, αλλά και έρχεται καθημερινά σε άμεση επαφή με το θέλημα του Θεού. Ακούει τη φωνή του Θεού και τονίζει την αφθονία του λόγου του Θεού.
Όταν έγραφε την προς Κολοσσαείς Επιστολή, ο απόστολος Παύλος ήταν φυλακισμένος. Άλλος φυλακισμένος θα παρακαλούσε για την αποφυλάκιση του και θα προέτρεπε τους φίλους του να παρακαλούν το Θεό να του ανοίξει γρήγορα την πόρτα της φυλακής και να τον ελευθερώσει. Ο Παύλος όμως ζητάει να του ανοίξει ο Θεός κάποια άλλη πόρτα, είναι η θύρα του λόγου.
«Πως να μην θαυμάσει κανείς τον Παύλο, που πάνω απ’ όλα θέτει την ιεραποστολή; Ένα τον ενδιαφέρει, να βρίσκει τρόπο να λαλεί το Ευαγγέλιο. Έτσι, με τον λόγο του Ευαγγελίου, ο φυλακισμένος Παύλος αποφυλάκιζε και εξακολουθεί με τις Επιστολές του να αποφυλακίζει μυριάδες ψυχές και να τις οδηγεί στην εν Χριστώ ελευθερία και απολύτρωση.»
Όπως τόνισε στη συνέχεια ο π. Δανιήλ, θαυμάζει κανείς το κεντρικό θέμα του ιεραποστολικού λόγου του Παύλου, που είναι το μυστήριο του Χριστού και της αγάπης του Θεού. Θαυμάζει κανείς την αγωνία του Παύλου για την ανεύρεση του καταλληλότερου τρόπου κηρύγματος, γιατί κάθε περίσταση χρειάζεται ειδικό τρόπο μεταδόσεως του μυστηρίου του Χριστού.
Θαυμάζει κανείς και την αντοχή του, γιατί το κήρυγμα δεν ήταν γι’ αυτόν μία άνετη πορεία. Ήταν μία επικίνδυνη επιχείρηση και πλήρωνε πολύ ακριβά την παρρησία του στο λόγο του Χριστού. Κάνει το παν για να μη σταματήσει το έργο για το οποίο τον κάλεσε ο Θεός.
Κι αν μία φορά θαυμάζουμε τον Παύλο που παρακαλεί τους πιστούς να προσεύχονται γι’ αυτόν, περισσότερο τον θαυμάζουμε για το αίτημα της προσευχής, να τρέχει ο λόγος. Και ο Παύλος τονίζει τον «πιστόν λόγον», τη μεγαλύτερη δηλαδή αλήθεια που αξίζει να πιστέψουν οι άνθρωποι, διότι έτσι θα σωθούν.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο π. Δανιήλ επεσήμανε:
«Τροφή ο λόγος και ο Ορθόδοξος Ναός ένα πνευματικό εστιατόριο είναι. Γι’ αυτό συνεχώς οφείλουμε να «εντρεφώμεθα» με τους λόγους της πίστεως. Τροφή και τρυφή μας καθημερινή ας είναι η σπουδή στην καλή διδασκαλία που βρίσκουμε στην Αγία Γραφή, στα βιβλία των θεοφόρων Πατέρων και στο ορθόδοξο κήρυγμα.»