Ο Σεβασμιώτατος στη θεία λειτουργία αναφέρθηκε στο
ιστορικό της ευρέσεως του Τιμίου Σταυρού από την Αγία Ελένη και την
Ύψωση από τον πατριάρχη Ιεροσολύμων Μακάριο. Το ζωοποιών ξύλο επί του
οποίου θυσιάστηκε ο Ιησούς Χριστός, είναι το σύμβολο της νίκης κατά του
θανάτου και της δωρεάς της αιωνιότητος στον άνθρωπο, αφού δια του
σταυρικού θανάτου συμφιλίωσε, ο Ιησούς Χριστός τον πεπτωκότα άνθρωπο με
τον ίδιο τον Δημιουργό Του, τον Θεό και έκτοτε έρευσαν τα ελέη του Θεού
επί του Σταυρού και επλούτησαν την ανθρωπότητα. Έτσι μας εξαγόρασε από
την δέσμευση που είχαμε από τον διάβολο που ο άνθρωπος με τη δική του
θέληση παγιδεύτηκε και έγινε δέσμιος του Άδου. Όμως ο Θεός τον άνθρωπο
τον δημιούργησε με τα δικά του χαρακτηριστικά, δίνοντας του, τον πλούτο
της αγάπης και το δώρο του αυτεξουσίου. Όταν δεσμευθεί το αυτεξούσιο του
ανθρώπου, τότε παύει να είναι κατ’ εικόνα Θεού και δεν έχει τη
δυνατότητα της θέωσης. Σήμερα λοιπόν οι άνθρωποι ενώ ο Θεός, μας
ελευθέρωσε, επανερχόμεθα στη δέσμευση την πνευματική, με αποτέλεσμα
πολλές φορές να στερούμεθα και την δέσμευση την σωματική, όταν
υποτασσόμεθα στα κελεύσματα για τον οποίων μας υπόσχονται ανετότερη και
ασφαλέστερη ζωή. Όταν όμως ο άνθρωπος έχει χάσει το αυτεξούσιο του, το
μέγιστο δώρο του θεού, τότε μοιάζει προς τα άλογα ζώα. Σήμερα λοιπόν,
σας επαναλαμβάνω το του αποστόλου Παύλου (στήκετε τη ελευθερία , καὶ μὴ
πάλιν ζυγῷ δουλείας ἐνέχεσθε).
Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας ο Μητροπολίτης τέλεσε
την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού προσφέροντας προς ασπασμό στους πιστούς. το
Τίμιο Ξύλο και την ευλογία του βασιλικού.