Στον Αρχιερατικό Εσπερινό για την εορτή του Πολιούχου της πόλεως, χοροστάτησε ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ευρίπου κ. Χρυσόστομος, προσκεκλημένος του οικείου Ποιμενάρχου, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών, ο οποίος απουσιάζει στην ακριτική πόλη της Π.Ε. Έβρου, για την εορτή του Πολιούχου της πόλεως Διδυμοτείχου, Αγίου Αθανασίου.
Τον Θεοφιλέστατο κ. Χρυσόστομο, υποδέχθηκαν με σεβασμό και αγάπη οι ιερείς της πόλεως Στυλίδος, καθώς και ο Δήμαρχος κ. Ιωάννης Αποστόλου και οι ευλαβείς κάτοικοι.
Στο κήρυγμά του ο κ. Χρυσόστομος αρχικά ευχαρίστησε με ευγνωμοσύνη ισόβια και άπειρο σεβασμό τον οικείο Ποιμενάρχη, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών για την ευγενική και αρχοντική πρόσκληση και χαρακτηριστικά σημείωσε:
«Ευχαριστώ τον Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη και Πνευματικό σας Πατέρα για την πρόσκληση, να βρίσκομαι στην Μητρόπολη Φθιώτιδος ως ταπεινός προσκυνητής στον Άγιο Αθανάσιο. Είστε ευλογημένοι που έχετε έναν τέτοιο Πνευματικό Πατέρα. Σας εύχομαι η Χάρις του Θεού να σας τον χαρίζει για πολλά πολλά χρόνια, για να απολαμβάνετε την πλούσια πατρική του αγάπη, την καρδιά του την χρυσή, τα έργα που σας χαρίζει και να χαίρεστε και να δοξάζετε τον Θεό που σας χάρισε τέτοιο Επίσκοπο και Ποιμενάρχη».
Ανάφερόμενος στον Μέγα Αθανάσιο και στην διδασκαλία του ο κ. Χρυσόστομος ανέφερε:
Προσήλθαμε σε αυτόν τον υπέρλαμπρο Ναό στην ευλογημένη και πανέμορφη Στυλίδα για να εορτάσουμε τη μνήμη του Προστάτου και εφόρου του Ενδόξου Πατρός Αθανασίου του Μεγάλου εκείνου που έλαμψε μέσα σε δύσκολα χρόνια στα πρώτα χρόνια της εκκλησιαστικής μας ζωής. Έλαμψε ως Αστήρ, όπως το αστέρι λάμπει στον ουρανό έτσι και οι Άγιοι μας και ιδιαίτερα ο Άγιος Αθανάσιος έλαμψε, όχι ως αυτόφωτος, αλλά ετερόφωτος, γιατί όπως τα αστέρια στον ουρανό παίρνουν το φως τους από τον ήλιο έτσι και ο Άγιος Αθανάσιος και όλοι οι Άγιοι μας παίρνουν και αντλούν το Φως από τη Τρισήλιο Θεότητα από τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα, την Παναγία Τριάδα όπως μας τη φανέρωσε και την αποκάλυψε ο Υιός του Θεού, ο οποίος για μας έγινε Υιός ανθρώπου.
Πράγματι ο Άγιος Αθανάσιος είναι στύλος και εδραίωμα της Εκκλησίας μας, γιατί αν θυμηθούμε όταν ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός προσκάλεσε τους μαθητές του και τους ερώτησε : «Τίνα με λέγουσιν οἱ ἄνθρωποι εἶναι τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου», «ποιος δηλαδή νομίζουν οι άνθρωποι ότι είμαι; Ποιος νομίζουν ότι είμαι αυτός ο Απεσταλμένος; Άκουσαν οι μαθητές και του λένε : Είσαι είναι Προφήτης, άλλοι υποστηρίζουν ότι είσαι Ο Προφήτης Ηλίας που αναμένουμε ή κάποιος από τους Προφήτες. Μόνο ένας ο κορυφαίος Απόστολος Πέτρος του είπε ότι, είσαι ο Υιός του Θεού, ο Μεσσίας, ο Απεσταλμένος του Θεού και πράγματι ο Κύριός μας απάντησε λέγοντάς του ότι, «δεν μιλάς αφ’ εαυτού σου δηλαδή δεν το λες επειδή το λογικό σου λέει αυτό, αλλά επειδή ο Θεός σου απεκάλυψε ποιος είμαι πραγματικά». Πραγματικά λοιπόν ζούμε μέσα στην Εκκλησία το Μυστήριο της Αποκάλυψης του Θεού, γιατί ο Θεός μας αποκαλύφθηκε δεν τον επινοήσαμε εμείς, ούτε τον ανακαλύψαμε εμείς οι άνθρωποι. Μας αποκάλυψε ο Ιησούς Χριστός ποιος είναι και αυτή την παράδοση των Αποστόλων παρέλαβαν οι Πατέρες και αυτή την παράδοση συνεχίζουμε μέχρι σήμερα και εις τους αιώνες των αιώνων.
Στα πρώτα λοιπόν χρόνια της Εκκλησίας μας, ήρθε ένας μεγάλος αιρετικός ο Άρειος, ο οποίος αμφισβήτησε ότι ο Χριστός είναι ο πραγματικός Υιός του Θεού. Τον κατήγαγε σε ένα απλό κτίσμα κι έτσι αμφισβήτησε την όντως σωτηρία, που παρείχε ο Χριστός σε εμάς. Πώς είναι δυνατόν ένα απλό κτίσμα του Θεού, όσο τελειότερο κι αν είναι να μας σώσει από τη φθορά και το θάνατο; Γιατί αυτό είναι το ζητούμενο γι’ αυτό και ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος θα πει ότι «ἐδεήθημεν Θεοῦ σαρκωμένοι καὶ σταυρωμένοι» δηλαδή έχουμε ανάγκη από το Θεό να σαρκωθεί για να σώσει και να σταυρωθεί, γιατί με τον δικό Του θάνατο καταργεί τον δικό μας θάνατο. Ο Άγιος Αθανάσιος ήταν ένας σπουδαίος θεολόγος κατά τα άλλα αλλά επειδή ακριβώς έβαλε το λογικό του πάνω από την Αποκάλυψη του Θεού και επειδή ακριβώς ξεχώρισε τη θέση του απ’ όλη τη σύνολη παράδοση της Εκκλησίας μας την Αποστολοπαράδοτη παράδοση της Εκκλησίας μας γι’ αυτό στάθηκε με περίσσιο θάρρος ο Αθανάσιος ο Μέγας ως διάκονος ακόμα της Εκκλησίας της Αλεξάνδρειας στην Α’ Οικουμενική Σύνοδο που συγκλείσθηκε στη Νίκαια της Βιθυνίας και εκεί καταδικάστηκε η αίρεση του Αρείου ως αίρεση, δηλαδή ως ξένη διδασκαλία, που δεν μπορεί να την υιοθετήσουμε γιατί αν την υιοθετήσουμε τότε αμφισβητούμε τη σωτηρία, γιατί ο Χριστός μας σώζει ,γιατί είναι Υιός του Θεού Ομοούσιος όπως διατείνεται ο Άγιος Αθανάσιος της ίδιας ουσίας με τον Πατέρα, ό,τι ο Πατήρ αυτό και ο Υιός και αυτό και το Άγιο Πνεύμα, που είναι τρεις, αλλά ένας Θεός όχι τρεις Θεοί, ένας Θεός με τρία πρόσωπα ο Πατήρ, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα. Ο ένας λοιπόν της Τριάδος, ο Υιός και Λόγος του Θεού έγινε υιός ανθρώπου, τέλειος άνθρωπος. Αυτό το «Πιστεύω» όπως το λέμε σε κάθε Θεία Λειτουργία και σε κάθε προσευχή μας, τα επτά πρώτα άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως όπως το λέμε, το διακήρυξε η Α' Οικουμενική Σύνοδος και τα υπόλοιπα πέντε άρθρα τα διακήρυξαν η Β’ Οικουμενική Σύνοδος στην Κωνσταντινούπολη.
Έτσι λοιπόν αυτή είναι η μεγάλη αλήθεια που μας σώζει και μας οδηγεί στη σωτηρία. Ο Άγιος Αθανάσιος ήταν εκείνος που την εστερέωσε, την απεκάλυψε και μας την παρέδωσε και μας την παραδίδει μέσα στους αιώνες. Κι όμως ο Άγιος Αθανάσιος για αυτή τη σταθερή πίστη και ομολογία, πέντε φορές από Πατριάρχης Αλεξανδρείας έλαβε το δρόμο της εξορίας, γιατί οι βασιλείς οι επηρεασμένοι από την κακή διδασκαλία του Αρείου θέλησαν να τον διώξουν για να επιβληθεί η διδασκαλία του αιρετική Αρείου κι όμως ο Άγιος Αθανάσιος απ’ όπου κι αν πέρασε επί δεκαέξι χρόνια στις διάφορες εξορίες κήρυττε «Ἰησοῦν Χριστὸν Υἱὸν τοῦ Θεοῦ Ὁμοούσιον», κήρυττε «Υἱὸν τοῦ Θεοῦ ἐσταυρωμένον καὶ ἀναστάντα» και γι’ αυτό καθαγιάστηκε, γι’ αυτό έγινε δοχείον του Αγίου Πνεύματος για τούτο, γιατί αγωνίστηκε, για την Ορθόδοξη πίστη να μας την παραδώσει ανόθευτη όπως την διακήρυξαν οι Απόστολοι γι’ αυτό έγινε στύλος και εδραίωμα της Εκκλησίας.
Σε αυτόν λοιπόν τον μεγάλο Άγιο, σήμερα προσήλθαμε για να γονατίσουμε, για να τον παρακαλέσουμε να μας χαριτώνει, να μας δροσίζει με την αύρα του αγίου Πνεύματος, να μας στερεώνει την πίστη, την Ορθόδοξη, την αληθινή πίστη κι όταν λέμε πίστη, δεν σημαίνει μια απλή αποδοχή του ονόματος του Χριστού ή του Θεού, σημαίνει εμπιστεύομαι απόλυτα, γιατί πιστεύω σημαίνει εμπιστεύομαι τον Κύριό μας και Θεό μας αυτόν που ήρθε για να μας σώσει και να μας αποκαταστήσει στην ευλογημένη Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
Προ της απολύσεως, ο Προϊστάμενος του Ναού Αρχιμ. π. Δαμασκηνός Ξηρομερίτης, ευχαρίστησε εκ μέρους όλων τον Θεοφιλέστατο κ. Χρυσόστομο, ευχόμενος ο Άγιος Αθανάσιος να του χαρίζει υγεία, μακροημέρευση και καλλίκαρπη Αρχιερατεία.
Αύριο το πρωί, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ευρίπου κ. Χρυσόστομος θα χοροστατήσει στον Πανηγυρικό Όρθρο και ακολούθως στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Πανηγυρίζοντα Ναό του Αγίου Αθανασίου της πολυπληθούς Ενορίας των Γαλανέικων Λαμίας, όπου το απόγευμα θα προστεί του Μεθέορτου Εσπερινού και της πανδήμου Ιεράς Λιτανείας.
Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου.