Οι Ιερές Ακολουθίες μεταδόθηκαν απευθείας από τηλεοράσεως, ραδιοφώνου και διαδικτύου.
Στο Εγκύκλιο μήνυμα του ο κ. Συμεών, για το νέο έτος 2025, αναφέρει:
«Mὲ τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ εἰσήλθαμε στὸ νέο ἔτος 2025 καὶ δοξολογοῦμε τὸν Κύριο, ποὺ μᾶς ἀξιώνει νὰ ἑορτάζουμε σήμερα τὴν Ἁγία Περιτομή Του ἀλλὰ καὶ τὴν μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Βασιλείου, Ἀρχιεπισκόπου Καισαρείας τῆς Καππαδοκίας, τὸν ὁποῖο μάλιστα καὶ ἡ Ἐκκλησία μας καὶ ἡ ἱστορία τὸν ὀνόμασαν Μέγα, Μεγάλο.
Μέγας Βασίλειος: ὁ μέγας στὴν φιλοθεΐα, ὁ μέγας στὴν φιλαδελφία, ὁ μέγας στὴν φιλανθρωπία.
Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, ἴσως ὁ μεγαλύτερος ἁγιολόγος τῆς Ἐκκλησίας μας, στὸν ἐμβληματικό του πολύτομο Συναξαριστή, μὲ ἔκφραση λιτὴ καὶ δωρική, μᾶς δίνει τὴν ἑορτολογικὴ καὶ θεολογικὴ ταυτότητα τῆς σημερινῆς ἡμέρας.
Γιὰ τὴν Μεγάλη Δεσποτικὴ Ἑορτὴ τῆς Περιτομῆς καὶ γιὰ τὸν λόγο, γιὰ τὸν ὁποῖο «οὐκ ἐβδελύξατο σαρκός τὴν περιτομήν, ὁ ὀκταήμερος κατὰ τὴν Μητέρα καὶ ἄναρχος κατὰ τὸν Πατέρα», ἀναφέρει χαρακτηριστικὰ ὁ Ὅσιος Νικόδημος:
«Πρῶτον μέν, διατὶ ἠθέλησε «ὁ Κύριος νὰ ἐμφράξῃ τὰ στόματα τῶν αἱρετικῶν, οἵτινες ἐτόλμησαν νὰ εἰποῦν, ὅτι δὲν ἀνέλαβεν ὁ Κύριος σάρκα ἀληθινήν, ἀλλὰ κατὰ φαντασίαν. Ὁποῖοι ἦτον ὁ θεομάχος Μάνης, καὶ οἱ τούτου ὀπαδοὶ Μανιχαῖοι. Διότι πῶς ἤθελε περιτμηθῇ, ἀνίσως δὲν ἔλαβε σάρκα ἀληθινήν; Καὶ δεύτερον δέ, διὰ νὰ ἐπιστομίσῃ τοὺς Ἰουδαίους, οἵτινες ἐκατηγόρουν τὸν Κύριον, πῶς δὲν φυλάττει τὸ Σάββατον. Καὶ πῶς παραβαίνει τὸν νόμον, ψευδῶς συκοφαντοῦντες αὐτόν. Αὐτὸς γὰρ ἐφύλαττε τὸν νόμον ἕως καὶ εἰς αὐτὴν τὴν περιτομήν.
Διὰ τοῦτο λοιπὸν ὕστερα ἀπὸ ὀκτὼ ἡμέρας τῆς ἐκ Παρθένου γεννήσεώς του, εὐδόκησεν ὁ Κύριος νὰ φερθῇ ἀπὸ τὴν Μητέρα του καὶ ἀπὸ τὸν Ἰωσήφ, εἰς τὸν διωρισμένον τόπον ἐκεῖνον, ὅπου ἦτον συνήθεια νὰ περιτέμνωνται τὰ βρέφη, καὶ ἐκεῖ ἐπεριτμήθη, καὶ ἔλαβε τὸ γλυκύτατον ὄνομα Ἰησοῦς. Τὸ ὁποῖον ἐκάλεσεν ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριήλ, ὅταν εὐηγγέλισε τὴν Θεοτόκον, πρὸ τοῦ νὰ συλληφθῇ ὁ Κύριος ἐν τῇ κοιλίᾳ τῆς Παρθένου, ὡς γράφει ὁ Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς.
Μετὰ δὲ τὴν περιτομήν, ἦτον μαζὶ μὲ τοὺς γονεῖς του ὁ Κύριος, καὶ ἔζη ἀνθρωπίνως, προκόπτων καὶ αὐξάνων, τόσον κατὰ τὴν ἡλικίαν τοῦ σώματος, ὅσον καὶ κατὰ τὴν σοφίαν καὶ χάριν, εἰς σωτηρίαν ἡμῶν. «Ἰησοῦς γάρ, φησί, προέκοπτε σοφίᾳ καὶ ἡλικίᾳ καὶ χάριτι παρὰ Θεῷ καὶ ἀνθρώποις» (Λουκ. 2, 52)».
Γιὰ δὲ τὸ πρόσωπο τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, ὁ Ὅσιος Νικόδημος τονίζει ἰδιαίτερα:
«Κατὰ δὲ τοὺς λόγους καὶ τὴν παιδείαν, ὑπερέβαλεν, ὄχι μόνον τοὺς ἐλλογίμους τοῦ καιροῦ του, ἀλλὰ ἀκόμη καὶ τοὺς παλαιοὺς φιλοσόφους. Περάσας γὰρ κάθε εἶδος παιδείας, εἰς κάθε μίαν ἀπὸ αὐτὰς τὸ κράτος καὶ τὴν νίκην ἀπόκτησεν. Οὐ μόνον δὲ ταῦτα, ἀλλὰ καὶ τὴν διὰ πράξεως ἤσκησε φιλοσοφίαν. Καὶ διὰ τῆς πράξεως ἀνέβη καὶ εἰς τὴν θεωρίαν τῶν ὄντων. Ἐκ τούτων δέ, ἀνέβη καὶ εἰς τὸν θρόνον τῆς Ἀρχιερωσύνης.
Ὅταν δὲ ἔγινεν Ἀρχιερεύς, πολλοὺς ἀγῶνας ἐποίησεν ὁ μακάριος διὰ τὴν Ὀρθόδοξον πίστιν. Μὲ τὴν σταθερότητα γὰρ καὶ γενναιότητα τοῦ φρονήματός του, κατέπληξε τὸν ἔπαρχον Μόδεστον. Μὲ τοὺς Ὀρθοδόξους δὲ λόγους ὁποῦ συνέγραψε, τῶν κακοδόξων τὰ φρονήματα κατεβρόντησε. Καὶ πρὸς τούτοις, τὴν τῶν ἠθῶν κατάστασιν ἐρρύθμισε. Τὴν ἀσκητικὴν φιλοσοφίαν ἐδίδαξε, τὴν τῶν ὄντων γνῶσιν ἐσαφήνισε. Καὶ διὰ νὰ εἰπῶ συντόμως, οὗτος ὁ Ἅγιος ὁδηγήσας εἰς σωτηρίαν τὴν λογικὴν τοῦ Χριστοῦ ποίμνην διὰ μέσου κάθε ἀρετῆς, πρὸς Κύριον ἐξεδήμησεν».
Δύο σωτήριες πραγματικότητες μᾶς παρουσιάζει ἡ σημερινὴ ἑορτὴ καὶ ἡμέρα:
Ἡ ἑορτὴ τῆς Περιτομῆς μᾶς παρουσιάζει τὴν πραγματικότητα τῆς σωτηρίας μας διὰ τῆς Θείας Ἐνανθρωπήσεως. Τὴν σωτήρια ἀλήθεια ὅτι ὁ τέλειος Θεὸς καὶ τέλειος ἄνθρωπος, ὁ Κύριος μας Ἰησοῦς Χριστὸς εἶναι ὁ πραγματικὸς καὶ μόνος Σωτῆρας, Λυτρωτὴς καὶ Εὐεργέτης τοῦ γένους τῶν ἀνθρώπων, «ἡ Ὁδὸς καὶ ἡ Ἀλήθεια καὶ ἡ Ζωή» καὶ μᾶς προσκαλεῖ καὶ ἐμᾶς, μαζί Του, νὰ προοδεύουμε καὶ νὰ προκόπτουμε καὶ ἐμεῖς «σοφίᾳ καὶ ἡλικίᾳ καὶ χάριτι παρὰ Θεῷ καὶ ἀνθρώποις».
Ἡ ἑορτὴ τοῦ Μεγάλου Βασιλείου μᾶς παρουσιάζει τὴν πραγματικότητα τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς, τὸ ἐφικτὸν τῆς μετοχῆς τοῦ ἀνθρώπου στὴν ζωὴ τοῦ Χριστοῦ, τὸ ρεαλιστικὸν τῆς σύμφωνης μὲ τὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ βιοτῆς μέσα στὸν κόσμο.
Πραγματικότητες πνευματικὲς καὶ ἱστορικές, ποὺ προσκαλοῦν σὲ ἐναρμόνιση μαζί τους καὶ τὴν τῶν δικῶν μας «πραγμάτων ἀλήθειαν».
Αὐτὴ εἶναι ἡ πρόκληση τοῦ ἀνατείλαντος νέου ἐνιαυτοῦ τοῦ Κυρίου, τοῦ νέου ἔτους 2025, αὐτὴ εἶναι ἡ πρόκληση καὶ πρόσκληση τῆς κάθε ἡμέρας τῆς ζωῆς μας, ποὺ ἀνατέλλει.
Νὰ ἐγκαταλείψουμε τὶς κάθε λογῆς οὐτοπίες, τὶς κάθε λογῆς ἀτομικὲς καὶ συλλογικὲς φαντασιώσεις, τοὺς κάθε εἴδους εἰκονικοὺς κόσμους καὶ νὰ εἰσέλθουμε στὴν πιὸ ὅμορφη καὶ δημιουργικὴ πραγματικότητα, τὴν ὁποῖα μᾶς χαρίζει ὁ Χριστός!
2025: Γιὰ ὅλους μας ἔτος περιτομῆς τῆς κακίας, τῆς ἁμαρτίας, τοῦ ψεύδους, τῶν παθῶν, τῆς ἐπάρατης φιλαυτίας.
2025: Γιὰ ὅλους μας ἔτος ἀγῶνα καὶ ἀσκητικῆς προσπάθειας γιὰ ἐφαρμογὴ τοῦ Θελήματος τοῦ Θεοῦ στὴν ζωή μας μὲ ταπεινότητα, μὲ σεμνότητα, μὲ ἐπίγνωση, μὲ ἐπιείκεια πρὸς κάθε ἄνθρωπο, μὲ ἀνιδιοτελὴ ἀγάπη».
Προ της απολύσεως ο κ. Συμεών ευλόγησε την Αγιοβασιλόπιτα της Ενορίας ευχόμενος πατρικώς σε όλους το νέο έτος 2025 να είναι ευλογημένο, ειρηνικό και καρποφόρο.
Στις Ιερές Ακολουθίες μεταξύ των πιστών παραβρέθηκαν: οι Δήμαρχοι Λαμιέων κ. Πανουργιάς Παπαϊωάννου και Λοκρών κ. Αθανάσιος Ζεκεντές με μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, ο Διευθυντής της Β/θμιας Εκπαιδεύσεως Ν. Φθιώτιδος κ. Κωνσταντίνος Σπαλιώρας, ο τ. Βουλευτής Φθιώτιδος κ. Αποστόλης Καραναστάσης, καθώς και εκπρόσωποι άλλων συλλόγων και φορέων του Νομού.
Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου.